Onder moeder's paraplu liepen eens twee kindjes - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu Onder moeder's paraplu liepen eens twee kindjes - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu

Onder moeder's paraplu liepen eens twee kindjes

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

23 November 2007 | Vietnam, Can Tho

Hanneke en Janneke dat waren echte vriendjes.
Jawel. Dan wel geen paraplu, maar wel een Hanneke erbij! Welkom.

Week 45 t/m week 47

Vrinden en Vrindinnen!

Bij deze toch weer verslagen per dag.
Dit is net zo handig (voor mij dan). Wel een beetje telegramstijl, maar
ik zit natuurlijk niet in Vietnam om lange, taalcorrecte, uitgebreide
verslagen te zitten maken achter een duffe computer.

Di 6/11
Niets opmerkelijks, gewoon gewerkt. (schrik niet, bij meeste dagen
heb ik wel wat te melden, mare zo weet ik dat ik deze dag
niet vergeten ben). Boeiend he?
Wo 7/11
Laatste keer computer bij mis Nga
Logo en visitekaartje zijn af.
Krijg van "dun ouwe" Nga (haar vader) Vietnamese les.
's Avonds bij nieuw restaurantje gegeten.
Do 8/11
Met J pagoda in toeristencentrum bezocht en vlucht naar Nha Trang geboekt.
We gaan lekker paar daagjes naar de kust voordat J naar Nederland terugvliegt.
Vr 9/11
's Avonds 4 hoog met Janneke gegeten. Ons laatste avondje samen.
Later bij overburen bier gedronken en geproost (bij iedere slok).
Za 10/11
Ochtend HMCC met J. Ga met zoon van patiente naar huis.
Praat daar uurtje Engels met dochter. Nog wat gehakt.
Engels boek met cd afgegeven bij Nhip Cau en wat groepsfoto's gemaakt.
Middag. Met Phuong naar feest van Khmer monnikken. Met Cambodjanen
wat gegeten. Nog niet erg druk. Naar huis. Met Phuong wat gedronken.
J thuis, dan sms't Hanneke (een nieuwe!) naar Phuong dat ze er aan komt.
Gelukkig net als J een aardige meid. Ze heeft de VI bij! Wat gebabbeld
en 's avonds met 3'en en Phuong aan het water gegeten. Daarna met
3'en met Xe Loi naar huis.
Zo 11/11
Op tijd wakker. Wat gesms't met 11/11 vierend Liesbos.
Ga naar zelfde fam. als gister. Met dochter (24; leukste Vietnamese tot nu toe)en vader (52) Engels gepraat. Tot 1975 was hij "rijsttuinder". Is daarna naar zuiden gekomen.
Is nu "creditaccountant". Later komt broer van hem. Hij is best hoge pief.
Voorzitter van organisatie die probeert arme kinderen aan het studeren te krijgen.
Dochter sms't me over twee weken om weer een keer langs te komen (ben zelf
nogal vergeetachtig hier). Zij is alleen in de weekenden thuis en komend weekend
ben ik lekker "op vakantie".
Middag. Hanneke stad wat laten zien en zij boekt ook ticket naar Nha Trang.
Daarna presentatie Phuong over vorige vrijwilligers. Avond met 3-en gegeten bij Mekong.
Ma 12/11
Regen/regen/regen. Wat door de wijk gefietst en bij Nambo gegeten.
Voor rest alleen geouwehoerd en gelezen.
Di 13/11
Met Hanneke naar Herbal Medicin Man (leuk voor haar, zij is verpleegster)
Later Nhip Cau met H. Avond snel wat in steeg (Hem 132) gegeten daarna Disability School.
Wo 14/11
Ochtend vrij. Middag Khmer monnikken. Met 3-en gegeten, later Phuong erbij om
afscheid van Janneke te nemen.
Do 15/11 Can Tho - Saigon - Nha Trang
04.30 eruit. 05.30 opgehaald door busje.
Op weg naar Saigon. Voorspoedige mooie reis. In Saigon naar Quatar airways. J moet ticket dat ze heeft omgeboekt betalen.
Hele sjieke wijk met verschillende consulaten (ook Nederlandse).
Bij leuke sjieke tent (in zelfde complex) gegeten. Dan naar vliegveld.
Korte mooie vlucht naar Nha Trang. Vanuit vliegtuig zeer mooie kustlijn.
Met pick-up naar hotel. Gegeten in toeristische tent (paar grote groepen)
later in tent met alleen maar Vietnamezen cocktailtje op. (mwah, niet
gek dat hier alleen maar Vietnamezen zitten). Bij hotel zeg ik tegen J en H
(die plannen hebben om een boottocht langs eilandjes te maken) dat ik volgende
dag m'n eigen plan trek. Op kamer blikske bier en voetbal.
Vr 16/11
Raak aan de praat met jongen van receptie hotel. Vertel hem wat ik zo'n
beetje wil gaan doen. Hij biedt aan collega van hem te bellen (werkt alleen
's avonds en 's nachts bij hotel). "Doe maar joh". Ontbijtje. J en H zitten er ook?
Lijkt hun slecht weer voor boottocht. Blijven wat in de stad en gaan naar strand.
Dagje is leuk. Goeie gast die me rondrijdt achter op z'n motorbike. We bezoeken
Cham Towers. Honderden jaren oude torens, gebouwd door moslims.
Vanuit hier heel mooi uitzicht op de stad, kustlijn en de bergen.
Ontmoet hier aardig Nederlands koppel. Hebben zelf al veel gereisd, maar zijn nu
met groep. Bevalt ze ook best. Dan naar reuze Buddha. Deze is ter nagedachtenis
van monnik die zich (met 6 andere monnikken) in brand heeft gestoken in de jaren
60 om in opstand te komen tegen de onderdrukking van het boedhisme.
Onderaan de berg is een pagoda. Hier ontmoet ik Lieven van Meel. Een Belg.
Hij is bezig met een reis van een jaar! Spreken af om 's avonds wat te gaan eten.
Hij zal me bij m'n hotel oppikken. Vervolgens ritje door stad naar haven voor
toeristische boten. We gaan ook nog naar een mega toeristisch complex in aanbouw.
Daarna oceanografisch museum. Neem "m'n gids" mee. Hij vindt het prachtig.
Is hier nog nooit binnen geweest. Alles wat in de oceaan leeft, is hier te zien.
Van zeeslangen (dode) tot haaien (levende). Einde middag terug naar hotel.
Op dakterras relaxed wat gegeten en in hangmat gelegen. Mooi uitzicht.
Douchen. Telefoon. Are you mr Marco, there's somebody for you.
Oeps 18.30 --> Lieven van Meel. Kom eraan! Met Lieven en zijn Australische reisgenote
wat gegeten en gedronken. Lieven heeft al een tijd in Tibet en Nepal gezeten. Nu Vietnam, daarna
Cambodja en later weer Tibet/Nepal. Ook vertelt hij over een avontuur dat hij heeft
meegemaakt........ Samen nog een goed bierke op en de wereld aan elkaar uitgelegd.
Twee hoofdconclusies: 1. Vlaanderen en Nederland onder de sloot moet EEN land
worden. 2. Martien Vreijssen heeft het bij GBA en NAC niet zo heel geweldig gedaan.
Za 17/11
H en J gaan nu echt naar eilandjes en ikke ga naar het strand. Hier wat gelopen en raak met Vietnamees aan de praat. Gaan samen wat drinken (bij straattentje met van die hele lage stoeltjes) en ga mee naar zijn huis kijken (iedereen kende hem bij
dat cafeetje, dus het was wel vertrouwd). Hij is tolk Vietnamees/Chinees/
Frans. Ze wonen met +/- 6 personen in het huis. (broer, moeder, nichtje en nog wat lui)
Ik zeg wat ik die dag nog wil zien en ja hoor: "hij wil met tegen een vergoeding" (special price
for you) die dingen wel laten zien. "Doe maar joh". Eerst naar Nha Trang cathedral. Franse kerk
uit 1933. Vervolgens aan riviertje wat gegeten. Naar een oud Vietnamees dorpje. Hier zitten wat
vrouwtjes kleden te maken. Dan gaan we naar een bijzondere waterval. Hij heeft hier
vroeger gewoond. Hier is volgens hem nog nooit een buitenlandse toerist geweest.
Mooie tocht en al redelijk jungleachtig. Bij oude kennissen van hem drinken we wat en dan
te voet naar de waterval. "Beetje uitkijken waar je loopt". Zitten hier wat slangen etc.
Heb hele goede hoge schoenen.......... in het hotel liggen. Loop verder op mijn
sandaaltjes. Bij waterval(letje!) zijn 2 mannen stenen aan het hakken. Volgens mij
hebben ze nog nooit een blanke gezien. Met 4'en een bierke gedaan. 't Is er echt gigantisch
mooi. Naar hotel. Met H & J bij Why Not (leuk modern tentje) gegeten. Hotel/bierke/voetbal.
Zo 18/11
Hotel uitgecheckt. J en H massage. Ko internet, strand voor foto's en stad in voor cadautje.
Kan helaas niets leuks vinden voor J die maandag naar huis gaat. Met pick-up naar luchthaven.
Oeps foutje. H heeft vlucht eerder. "Sorry". Vlucht naar Saigon niet prettig. Turbulentie.
Later wel mooi uitzicht op kust/rivier/Saigon. Hotel ingecheckt. Gegeten bij hele relaxte tent.
Stukje stad in. Cafeetje wat gedronken. Terug naar relaxte tent. Hotel/bierke/voetbal.
Ma 19/11
Simpel ontbijtje.Janneke checkt uit. Bezoeken een marktje. Met 3 cyclo's rit door de stad. Marktjes,
cathedraal en een pagoda. We vragen ze ons bij een bepaald plein af te zetten.
Rit duurt verdacht lang. En ja hoor: de etterbakken willen meer geld.
H en J zijn pittige tantes. Dit feest gaat dus gewoon niet door. Gegeten. Half uurtje gelopen naar hotel
J gaat tas pakken. H en Ko wat drinken. Wat ik in Nha Trang niet kon vinden, komt hier zelf voorbij.
"Een hangmat voor Janneke!" (tenminste een vent die met hangmatten liep dus he)
Dan met 3-en en een praatgrage Engelse naar vliegveld. Natuurlijk weer gegeten en gedronken.
J moet naar de douane. "Afscheid nemen is nooit leuk". Met 2-en terug naar Saigon. Wat gegeten,
gewandeld en ............... Hotel/bierke/voetbal
Di 20/11
Ontbijtje. Hotel uitgecheckt. Met taxi naar kantoortje busfirma (net als alweer 6 wkn geleden!)
Met busje naar Can Tho. Halverwege wat gegeten. Thuis. Later komt Jocelijn, "de nieuwe".
Ook wederom een aardige tante. Avond Disability School. Kan niet naar binnen. Alle kids
bij poort in paniek. Ga na 15 min. toch maar weg. 10 min. later word ik op fiets ingehaald.
Een of andere zuster heeft poort geopend. Uurtje leuk les gegeven. Krijg roos en applaus van kids vanwege teachersday. Naar huis en wat met Jocelijn gekeuveld. Later H ook thuis.
Komt terug van "teachersday" bij Nhip Cau.
Wo 21/11
Boodschappen Jocelijn belt dat haar portemonne is gestolen. Niet Leuk.
Middag Camdj studenten met Phuong.
Nieuwe opzet. Ook arme Cambodjanen uit de buurt erbij.
Krijgen allen nieuwe boeken/schriften/pennen.
Les gegeven vanaf niveau NUL. I am.
Avond gegeten 4 hoog wederom met 3-en. Thuis dagboek geschreven
Do 22/11
Ochtend Herbal Medicin Man en Nhip Cau.
Middag dagboek afgemaakt (tot 22/11 middag dan) en naar internetcafe.
Avond met Hanneke naar Disability School.
Zij vindt het leuk met deze kids en de kids vinden haar leuk. Dit project gaat straks dus mooi door als ik weg ben!
Vr 23/11
Ochtend gehakt bij medicijnman en even Nhip Cau (Hanneke is hier les aan het geven). Daarna even wat gaan drinken bij Jang (kastelijnszoon van cafe ernaast, die mij een keer had meegenomen naar pagoda in de jungle). Ik heb hem wat euro's gegeven (spaart buitenlands geld).
Middag 15 leerlingen bij Charity Class
(naam van nieuwe opzet bij de Cambd studenten). 17.45u Nieuw verslag op m'n
site gezet.

Houdoe!

groet Ko

• 23 November 2007 - 10:44

Jolanda:

Hoi KO,

Is het bij jou nu dus 17.45 uur? Bij ons is het nu 11.43 uur als de mail binenkomt dat is dan een tijdsverschil van 6 uur!
    Ga jij dan nu zo avondeten?
    gr Jolanda
    ps Ik ga lunchen!

• 23 November 2007 - 11:26

Ko:

Hee Jolanda!

Jij bent snel zeg.
    Klopt 6 uurtjes verschil.
    Over half uurke ga ik eten.
    Ik heb dus ook al lekker weekend!
    Morgenvroeg nog ff met de dove kids voetballen. Jawel rentree op de velden!

groet ko

• 23 November 2007 - 12:09

Edwin:

is het ziekenhuis dichtbij

• 23 November 2007 - 16:03

Jan Corry Roovers:

ik heb je site ontdekt stik leuk, zo te lezen heb je het druk en leuk Geniet er van voor je het weet ben je weer hier in het kouwe etten.
    nog ongeveer drie weken en dan heeft isa een broerje of zusje spannend maar je zult er wel van horen als het zover is
    heel veel groetjes

• 24 November 2007 - 20:42

Edwin En Griet:

Hey Ko,

Misschien kun je alvast wat rijlessen geven aan de kindjes.

Groetjes

• 25 November 2007 - 14:56

Eugenie:

Hoi Ko! Nou dat klinkt allemaal goed en de fotos zeggen genoeg! Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en lekker aan het genieten bent! Hier alles ok. Stijn is helemaal in de ban van Sinterklaas hij vindt hem echt helemaal geweldig...
    En wat zijn de rest van je plannen, weet je al waar je reis straks naar toe gaat? Veel plezier nog!

Groetjes van je nichtje uit Bavel

• 26 November 2007 - 21:58

Pee & Marion:

Ha Ko'ke!

Jammer dat je vnavond niet kon met zwemmen, wellicht volgende week? Tis wel nodig hoor, we - Wally en ik - zijn de laatste weken een zwemclub van 2. Dus 't is lonely at the top in de Banakker; nog de groetjes van Mir.

Leuke vent op je kamer ja .... Hebben ze geen goudvissen ofzo? Whahaha

Wil ook nog graag de groeten doen van Wal en Tien!

Tot horens

Grts

Peeke & Marion

• 29 November 2007 - 14:56

Jan &lena Verdaasdon:

Hallo.marco
    de groetjes vanuit het liesbos
    je hebt mooie foto's op de site staan

• 01 December 2007 - 15:22

Karin:

Hoi Marco,

Wat een herkenbare plaatjes heb je op je site staan. Geweldig. Waan me weer helemaal terug (nu alweer een jaar geleden dat ik er was!).

Zo te lezen geniet je enorm. Gaaf! Blijf dat doen: voor je het weet... ;-)

Groetjes uit Tilburg!
    Karin

• 02 December 2007 - 18:49

Buuf:

hoi ko,nog eventjes en dan zit er jouw tijd er weer op in can-tho. wat een mooie tijd heb je daar gehad zeg. geniet straks ook weer van je reis,waar je ook terecht komt. groet uit etten leur.
    buuf

• 03 December 2007 - 12:30

Wendy En Eddy :

Hoi Marco,

Leuk om te zien waar je zoal mee bezig bent. Klinkt leuk en ziet er goed uit. Geniet ervan.

• 22 December 2007 - 18:45

Jan Maassen:

Zoveel schrijfwerk ben ik van jou uit eeerdere jaren niet gewend. Je ontpopt je als een ware schrijver. Plezierig dat je dat doet!