Vakaaaaaantie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Vakaaaaaantie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Vakaaaaaantie

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

19 December 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

VAKAAAAAAAAAAANTIE

Week 49/50/51

Vrinden en Vrindinnen,

Ik ben begonnen aan een ander leventje.
Het leventje van een TOERIST!

En "deze toerist" maakte het volgende mee:

Za 8-12
UITGESLAPEN De stad in. Internet/eten/drinken en 2 minuten kapper.
Heb nu minder haren op mijn kop dan de gemiddelde Vietnamees uit zijn wratten heeft hangen. Echt waar die lui hebben haren van EEN HALVE METER uit hun wratten hangen.
(overdrijven maakt dingen duidelijk; maar zeker 20 cm dan)

Zo 9-12
Op tijd eruit. Ga wandeling uit lonely planet van +/- 5 km maken.
80 keer tijdens de wandeling moeten zeggen dat ik GEEN LIFT wil.
Mooi tocht, wel uitkijken met oversteken! Heel veel gebouwen in
de Franse (koloniale) stijl.
Ik bezoek/kom langs:
- Ben Thanh Market: hoop meuk bij elkaar. wel mooi gebouw.
- Fine Arts Museum: Mooi gebouw uit Franse koloniale tijd. Leuk
maar niet echt boeiend
- Straatmarktje
- Municipal Theater snel op de foto gezet.
- Op het dakterras van het Rex hotel (hele sjieke buurt met hoge
hotels/kantoorgebouwen) wat gedronken en zelfde foto gemaakt als ik van Henrique en Marta twee maanden geleden heb ontvangen.
- Hotel de Ville (zit nu dagelijks bestuur van HCMC)
- Museum of Ho Chi Min City. Over de oorlog met de Fransen en over
de oorlog met het zuiden/de VS. Alleen maar negatieve dingen over het zuiden en VS. Ze hebben het alleen maar over "onze jongens"etc. Duidelijk dus een ommunistisch land nu en de noorderlingen waren de "goeien". Veel foto's van martelingen/chemische wapens gebruikt
door de VS. In Can Tho was het ook al zo'n bevooroordeeld museum.
- Reunification Palace (bezoek ik maandag)
- War Remnants Museum. Zelfde verhaal als in museum of HCMC. De communisten waren de goeien. Originele verklaring onafhankelijkheid van Frankrijk (namens Vietnam door Ho Chi Min getekend, is wel mooi om te zien). Ook is er een hele galerij met foto's gemaakt door fotografen, die in de oorlog zijn gestorven. Verder is er te zien hoe de gevangen opgesloten (lang naar dit woord moeten zoeken, maar om "gevangenen gevangen" te typen vond ik een beetje stom staan) zaten.
- Notre Dame Cathedral. Mooie grote kerk. Ontzettend druk met mensen
in, maar ook buiten de kerk.
- Postkantoor.
- Langs drukke straat met hoge kantoorgebouwen. Consulaten (ook Nederlandse), grote bedrijven en luchtvaarmaatschappijen (paar weken geleden nog gegeten/Quatar Airways).
- History Museum mooi laten liggen
- Jade Emperor Pagoda (lang gezocht, weggestopt in een of andere wijk)
Dit is een Chinese pagoda. Het is erg druk (zondagavond?)
In karretje voor fiets naar huis. Tijdens het eten, raak ik in gesprek met een Vietnamees meisje. Vertelt zo'n beetje heel haar levensverhaal. Sneu.
Zou graag nieuwjaar met me vieren in Saigon?! "Vergeet" op het einde
mijn emailadres/telnr te geven. Hotel/voetbal/bierke.

Ma 10-12
Ontbijt. Geouwehoerd met een koppel uit Maasbree. En nee ze kenden
Toon Nuijten niet. Vandaag ga ik eens kijken hoe ik mijn reis verder ga indelen. Besluit NIET eerst naar Hanoi te vliegen. Pak bij reisbureautjes wat folders en ga snel wat dingen op internet zoeken. Oeps overal valt stroom uit. Ach dan ben ik vandaag gewoon weer toerist. Met karretje voor fiets naar Reunification Palace. Dit is gebouwd en eerst gebruikt door Fransen. De regering van Zuid-Vietnam heeft daar tot het laatst gezeten gezeten (tot de tanks van het noorden binnenreden). In de jaren 60 is het al eens door de Noorden gebombardeerd en weer door het zuiden opgebouwd. Interessant en mooi. Details/uitleg laat ik hier maar even achterwege. Tijdens de rondleiding zie ik diverse vergaderzalen, huisvestiging president en zijn gezin, schuilkelders en bijbehorende radiozalen.
Dan nog even naar Vietnamese pagoda. Hele hoge pagoda, gigantisch mooi
uitzicht over de stad. Terug richting hotel en met gids/fietser bierke op.
Dan snel foto's laatste dagen op usb zetten. GVD! Niets werkt meer. Heb het
ff helemaal gehad met alles en ga vroeg naar hotel met chips en een bierke (in origineel dagboek staat eigenlijk sinas, maar dat kan natuurlijk niet he!).

Di 11-12
Na gevecht met usb en camera kan ik weer aan al mijn foto's. Meteen doorgemaild
en op cd laten branden. Bezoek weer wat reisbureautjes. Morgen bezoek ik Cu Chi
tunnels en Cao Dai tempel. Met Singh Travel ga ik donderdag naar Cambodja.

Wo 12-12
Op weg naar zie 11-12. Kleine bus, chauffeur, gids en 9 personen. Het is een goede gids. Heel duidelijk en hij herhaalt alles 4 keer en hij herhaalt alles 4 keer en hij herhaalt alles 4 keer en hij herhaalt alles 4 keer. Na oponthoud van half uurtje (ongelukje, vent rijdt achterop en wil niet betalen) langs hele mooie weg (ver uitzicht en landbouw (rijst)) gaan we richting Cao Dai tempel.Tussendoor stop bij fabriek waar gehandicapten dingen uit hout maken. We vervolgen de rit.
Cao Dai is een combinatie van boedhisme, taoisme, katholicisme en nog wat.
Ze bestaan alleen in Vietnam en hebben een paar miljoen leden en op dit moment
geen paus (niemand is geschikt). Hee carriereswitch voor ome ko?!?!? Als je ziet wat voor heiligen ze hebben is dit niet ondenkbaar: oa Churchill en Jeanne d'Arc. Zou toch niet misstaan in dit rijtje? Hele mooie "kerk". Vertegenwoordigers verschillende geloven dragen verschillende kleuren kleding. Het is een aparte mis.
Heel veel gezang en ontzettend veel toeristen. Mooi en indrukwekkend.
Lunch, wat geouwehoerd met koppel uit Arnhem.
Dan door naar Cu Chi. Mensen uit zuiden, die voor het Noorden/communisme waren.
De Vietcong had hier zijn (schuil)plaats. Ze gebruikten tunnels (en breidden deze uit tot 250 km!) uit de oorlog met de Fransen. Ze hadden echt alles onder de grond. Eerst zien we een film, schaalmodellen, diverse vallen (oa om parachutisten in "op te vangen" en natuurlijk de echte tunnels. Ga ook nog door een (voor toeristen iets vergrote) tunnel. Met bus naar huis. Echt een mooie dag geweest. Snel gegeten en naar hotel. Morgen om 6.15u bij de bus zijn!

Do 13-12
Hotel uitgecheckt.
Met "toeristische" bus (vol met Vietnamezen) naar Cambodja. Raak aan de praat met een gezellige Engelsman. We zijn snel bij de grens:
Visum wordt geregeld, 3 keer zelf uit de bus en de tassen worden twee keer gescand.
Daarna gegeten met Engelsman en een Argentijn. Door naar de hoofdstad Phnom Penh. Wat is Cambodja mooi! Verre uitzichten, landbouw, vee, veel water en houten huizen op palen. Bij de oversteek met de pond is het ontzettend druk met mensen die wat proberen te verkopen en met bedelaars. In PP grote drukte bij busstation.
Noemen ze dit een georganiseerde reis? Sta je daar alleen je bus te zoeken!
Achteraf valt het wel mee. Dan bus naar Siem Reap. Ga lekker achterin zitten.
Dan komt er een of andere daap zeggen dat ik op stoel 26 moet gaan zitten.
(had ik "per ongeluk" niet gezien. ja hoor, naast een dikke stinkende Cambodjaan).
Een (voor zover mogelijk) nog mooiere reis. Op het einde van de reis kom ik aan de praat met een Fillipijn die een weesschool in Siem Reap runt (naast andere dingen die hij voor armen doet). Bij aankomst in SR ff blijven zitten en bij de volgende halte word ik toch netjes opgehaald door man met bordje met mijn naam erop. Hij is morgen ook mijn gids. Word naar hotel gebracht. Wow sjiek! Op tv PSV gekeken (spannend
wist niet wat ze gedaan hadden) en snel in hotel wat gegeten en nog sneller naar
bed. Morgen naar Angkor!!

Vr 14-12
Uitgebreid ontbijtbuffet. In hotel zie ik de gids al en ontmoet Rose en Paco,
zij gaan ook mee vandaag. Broer en zus uit Canada van Vietnamese afkomst.
In oorlog zijn pa en ma naar Canada gevlucht.

Angkor (grote tempels/kastelen uit +/- 1100):

Eerst bezoeken we Angkor Thom. Gids vertelt er (te)veel over.
Het bestaat uit entree / tempel (heel verhaal op de muren) / paleis (wat er niet meer is, want dit was gebouw van hout....) / tempel die voor het paleis stond.

Dan bezoeken we Ta Prohm. Tempel in de jungle. Overal groeien bomen
heen/door/over/tussen/langs/aus/bei/mit/nach/seit/von/zu.

Lunch. Lekker gepraat met broer en zus. Hebben heel wat te vertellen/meegemaakt.
Hele sociale lui. Hij wil een jaar in Vietnam als verpleger gaan werken.

Na de lunch naar Angkor Wat. Wow!
Weer (te) uitgebreid verhaal van de gids. Onder andere over het verhaal
op de muur. Strijd met champs, hemel, hel ...........................
Veel van Angkor is gestolen (oa door de Fransen en de "Thailanders?") Op het moment helpen vele landen (oa India, Frankrijk,Italie, Duitsland en Japan) met de reconstructie van Angkor(in de diverse oorlogen is er nogal wat kapot gemaakt). Ik heb hier relatief veel te weinig over Angkor geschreven, mare het is ook meer iets dat je moet beleven......

Na bezoek Angkor gaan we nog langs een handicraft winkel (beeldjes zogenaamd
gemaakt door lichamelijk gehandicapten). Dit komt wel erg commercieel over.
We zijn er zo klaar. 's Avonds met de Canadezen gegeten bij Singing Tree. Tent
gerund door Australier en zijn (aangetrouwde) Cambodjaanse familie. Opbrengst gaat naar goede doelen. Hij doet erg veel voor de mensen en de natuur in Cambodja. Gezellig wat geouwehoerd. Gesprek serieus begonnen maar avond eindigde met NAC en de Montreal ijshockeyers.
In hotel op BVN de wereld draait door gekeken.

Za 15-12
Weer lekker ontbijt. Rit met tuc tuc door stad en door het buitengebied.
Ik ga naar de floating village (dorpje op boten). Aardige gast met de boot.
In droogseizoen ligt zijn boot enkele kilomters verderop. "We varen nu eigenlijk over de weg". Ik heb vanuit tuc tuc en boot veel armoede gezien.
Echter in de floating village is wel van alles te vinden:supermarkt, electrozaak,
telefoonzaak en een bar met een biljart! Ja he he, die ballen rollen op een boot altijd wel naar elkaar.......... Misschien ook een optie voor BCLB om op de boot van Pee te gaan biljarten? Na de floating village gaan we ook nog een klein stuk het grote meer op. Overal zijn er bootjes met mensen (kinderen) die drank en fruit verkopen. Daarna komen er nog armere die dan komen bedelen om dat drank en fruit. Waarschijnlijk een samenzwering, maar ben er maar lekker een paar keer "ingetrapt". We stoppen nog bij een krokodillenfarm. Hier wordt ook uitgelegd hoe er gevist wordt door de dorpsbewoners. Met tuc tuc terug naar stad. Te voet stad in gegaan.
Marktje gezien, puur toeristisch. Heel veel meuk in een hele grote hal.
Daarna door smalle straatjes met veel horeca gelopen. Ziet er gezellig uit.
Ook nog ff met Liesboslaan 125 gebeld. Gegeten (wederom) bij Singing Tree Cafe. Later kom ik er Rose en Paco weer tegen.

Zo 16-12
Met een extra overstap naar het busstation. Zie hier Rose en Paco weer (waren op een alternatieve manier gegaan). Ze hebben kennis gemaakt met een adoptiekind van Pavarotti. Wat blijkt: die walgelijke Pavarotti heeft een tijd geleden wat gastjes uit Cambodja gehaald om gore dingen mee te doen. Deze betreffende gast (hoor ik van Rose) blijkt een mannelijke prostituee te zijn geworden. Busritje naar Phnom Penh was wel goed. Wat naar buiten gegaapt en eigen muziekje op. Bij aankomst in PP gemeld bij Capitol (reisbureau)en te voet naar Big Luck Hotel. Spreek met Canadezen om 16u in lobby af. We gaan met tuc tuc eten bij Friends (ook weer restaurantje voor goed doelen; oa arme en straatkinderen
krijgen er een opleiding om in de horeca te werken). Terug met tuc tuc. In hotel voetbal/bierke (Liverpool - Manchester United live!)

Ma 17-12
Ontbijt met Canadezen. Ga snel naar Capitol voor de city tour. Neem geen afscheid van Canadezen (zij gaan naar Saigon. Ko gaat een dag later naar zelfde wijk in Saigon), want we zien elkaar spoedig weer. Aan de citytour doen oa een Israelische exsoldaat en zijn vriendin mee.
Tijdens de tour bezoeken we:
- Killing fields. Vele mensen (+/- 17000) zijn hier geexecuteerd tijdens het bewind van Pol Pot. Er is een toren met vele doodskoppen en kleren. Ook zijn de massagraven te zien. Erg indrukwekkend
en belachelijk dat dit nog in 76/77 kon gebeuren.
- Russian Market. Grote hal met veel meuk.
- Tuol Sleng Museum (S-21). Gevangenis waar mensen vast zaten en gemarteld werden voordat ze naar Killing Fields moesten. Hele zware stof.

Lunch bij Capitol. Ik ga ff naar het hotel. De andere vier hebben na de lunch waarschijnlijk even op de 5e gewacht........., maar deze had besloten de rest van de tour te voet te doen.
Loop richting Royal Palace en ga aan de rivier wat eten. Zo dit is wel een leuke hoek! Mooie gebouwen, leuke restaurantjes/bars, mooi uitzicht op het water, veel reisbureau's en
goed internet. Jammer dat ik morgen weg "moet". SLAPERD!! 15 minuten later heb ik een hotel geboekt voor de volgende dag. Dat buskaartje van 10 dollar gebruik ik wel als souvenir.
Nog wat rondgelopen en ga dan naar drukte aan de waterkant. Ze zijn vogeltjes en bloemen "aan het offeren".
Een band speelt en mensen gaan wat pagodaatjes in. Gegeten en ff naar de Canadezen gemaild dat mijn schema wat is veranderd. Met tuc tuc naar hotel (want dit ligt nu nog wat verderop).

Di 18-12
Met tuc tuc van ene naar andere hotel. Ingecheckt. Gegeten en wat gelezen.
Maak een wandeling door de stad (moet weer 80 keer zeggen dat ik geen taxi wil). Ik kom langs:
Wat Ounalom, National Museum, Royal Palace en Silver Pagoda, Cambodia-Vietnam friendship monument,
Independence Monument, sjieke straat met ambassades en ministeries, Psar Thmel (central market), Wat Phnom en langs het water weer terug naar het hotel. Ben verder nergens naar binnen gegaan.
Zal bv bij een Royal Palace betalen om te zien hoe rijk die kl**tzakken zijn en buiten lopen er mensen te bedelen. Verder had Rose mij verteld dat al die monnikken hier gigantisch rijk zijn van
alle giften van de toeristen. 's Avonds internet. Eens wat op mijn site zetten. Na een tijdje valt de stroom uit. Ik word niet boos. Nou dan eerst maar wat eten en daarna had ik geen zin meer om te internetten. Morgen weer een dag.

Wo 18-12
Ontzettend uitgeslapen. New Castle United gekeken. Wist nog niet wat ze dit weekend hadden gedaan, dus het was nog spannend ook. (1-0 gewonnen van Fullham). Ontbijtje in de stad. Internet. Eens wat op mijn site zetten. Stroom valt WEER uit. Ik word WEER niet boos. Nou dan eerst maar een Anchor bierke.
Nu werkt internet weer. Laatste dagen zijn dus getypt met een bierke op, mare denk dat het verschil niet opvalt. Het feit dat ik nooit zo serieus foutloos heb getypt, is nu dus een voordeel!

• 19 December 2007 - 11:03

Mandy:

leuk jo. reis verslagen te lezen van jou.
    nog bedankt voor het telefoontje trouwen erg tof
    mark vond het leuk
    gr mandy

• 19 December 2007 - 21:16

Jelle En Susanne:

Ha Ko,
    Gaat allemaal goed daar zo te zien en te lezen!
    Je bent geweldig goed bezig jongen!
    En nou lekker vakantie vieren, komt helemaal goed.
    Alvast fijne feestdagen en geniet er verder van.

Groeten,

Jelle,Susanne,Sten en Jurre

• 20 December 2007 - 22:04

Corry Roovers:

Ome Co je hoeft voor mij niet zo'n harige vietnamees mee te brengen.
    buiten die harige maanen is het verder stik leuk en mooi.geniet er van want voor je het weet zit de vacantie er op en moet je weer tussen 4 muren zitten om hard te werken .
    groetjes ook van opa jan

• 22 December 2007 - 19:14

Hans J:

Mooie verhalen Ko. Het moet daar wel mooi zijn. Nog fijne feestdagen En geniet nog van je vaaaakantie. Gr hans

• 23 December 2007 - 11:36

Sjef Buynsters:

prettige kerstdagen
    en een gelukkig nieuwjaar
    groetjes sjef anita lisanne en cassandra

• 24 December 2007 - 12:45

Klepke:

Ha Ko,

goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin heb en dat het zeker de moeite waard is! Hoop dat je nog geniet van je vakantie en wens je vanaf de leur prettig feest dagen en al het goeds voor in het nieuwe jaar.

Groeten

Ronald

• 24 December 2007 - 15:11

Fam Hendrickx:

een goede kerst en gelukkig 2008.
    Edwin,Wendy,Myrthe,Yent en Thijmen

• 25 December 2007 - 10:21

Christian:

Goeie dagen Co!!

• 25 December 2007 - 13:48

Ton Van Haperen:

Prettige dagen ko een een goed 2008.
    gr ton en mariska

• 26 December 2007 - 10:32

Paul En Tanja:

Hele fijne dagen en een goed uiteinde !
    Groeten

• 28 December 2007 - 09:33

Hans B:

Ha Ko,

krijg bijna ook zin om op reis te gaan als ik je verslag zo lees. ga zo door jongen. hoop dat je een leuke kerst hebt gehad en alvast een goed uiteinde gewenst. maak er een mooi begin van in 2008 en geniet nog maar van je reis zolang het duurt

gr

Hans B

• 30 December 2007 - 12:58

Emiel En Ingrid:

He Kotje,

Leuke WC pot!! Zo gedesinfecteerd zie je ze daar niet vaak of wel? Lekker joh, vakantie! Geniet er van!! Wij zijn jaloers ook al hebben we nu zelf ook vakantie...

We hopen dat je een leuke kerst hebt gehad en dat je knallend en feestend het nieuwe jaar in gaat!!

Groetjes Emiel en Ingrid

P.s. je gaat na je reis toch weer wonen waar je al woonde toch? Daar ligt namelijk nu onze verhuiskaart....