Sapa-Hanoi-Saigon-Muine - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu Sapa-Hanoi-Saigon-Muine - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu

Sapa-Hanoi-Saigon-Muine

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

18 Januari 2008 | Vietnam, Hanoi

Vrinden en vrindinnen!

Samenvatting:
Ik ben nog twee dagen naar Sapa geweest.
Hoge bergen in het noord-westen. Veel lokale stammen hiero, die naar mijn mening te commercieel zijn geworden.
Sapa is wel heel erg mooi met uitzichten op rijstvelden. Na Sapa ben ik met de nachttrein naar Hanoi gegaan en vanuit daar naar Saigon gevlogen. Na 1 nachtje Saigon ben ik naar Muine gegaan.
Dit is een relaxte kustplaats. Dit is de laatste plek die ik bezoek. Puur om te relaxen.

Samenvatting van Samenvatting: alles ok, vele mooie dingen gezien en het bevalt nog steeds goed. En vanaf nu doe ik niets meer.

Voor details: zie onder

groet Ko

Zo 13-1
Einde middag nog ff stad in.
Met taxi naar treinstation. Zit in hut met grappig Maleisisch koppeltje en een Vietnamees chagrijn (die nu waarschijnlijk / hopelijk nog ligt te slapen).

Ma 14-1
Redelijk geslapen. 05.00u eruit. Vele mannetjes staan op station met naambordjes. Vind m'n bus redelijk snel.
+/-1 uurtje bussen naar Sapa. Aangekomen bij het Royal hotel 1 grote chaos. Niemand kan inchecken. Pak eerst maar een ontbijtje. Vervolgens wachten, wachten, chaos, wachten.
Ik kom erachter wie m'n gids is en we gaan om 09.30u weg.
Loop in groep met een Maleisisch gepensioeneerd stel (hij zakenman
en in Nederland geweest), Thais stelletje en een "Fransman"
(Frans eilandje nabij Australie). Buiten staan vele vrouwen en kinderen
in klederdracht ons al op te wachten. We beginnen te lopen vanaf
het hotel. Sapa is een mooi bergdorp/stad. Velen in klederdracht
lopen mee:
What's your name? XXXX Beatiful name
How old are you? XXXX very young
are you married? NO
Do you have girlfriend?
Bij XXXX maakt het niet uit wat je zegt, je krijgt altijd hetzelfde antwoord.
't Is koud (7graden) en erg mistig. Mooie tocht (voor zover ik het kan zien),
maar helaas geen uitzicht. Rijstvelden (trapsgewijs), rivieren en dorpjes
met locale bevolking (Black H'mong, Dzay) (Red Dzao zien we in Sapa).
Heel de tocht lopen ze mee en op het einde "moet" je wat kopen.
Had het meisje dat met me meeliep (en goed hielp bij de afdaling, GLIBBEREN!)
al wat geld gegeven (meer dan dat ze bv voor een tasje vroegen).
Na de lunch begon ze dat ik iets moest kopen. Neje!
Mijn mening is dat de locale bevolking hier helemaal is verpest. Ze lopen mee
in klederdracht gewoon voor een paar centen van de toeristen. Hun trots zijn
ze helemaal verloren. 't Is gewoon een beetje "Efteling-achtig" allemaal.
Op het einde van de tocht gaan we met de taxi terug naar het Royal hotel.
De schoentjes worden gepoetst en ik word door een meisje (in klederdracht)
gebracht naar het Royal View Hotel. Ik heb een hele sjieke kamer, maar m'n
view is 1 meter ver (MIST). 's Avonds in Royal hotel met grappige Maleisisch
koppeltje gegeten. Wat door stadje gelopen. Niets te doen. Hotel/bierke/FILM

Di 15-1
Ontbijt in hotel met het zelfde koppeltje. Vandaag tocht met gepensioeneerd stel uit Korea. We worden met een hele oude legerjeep 5km naar het noord-oosten gebracht. We hebben uitzicht! Mooie rijstvelden en GEEN mensen die meelopen.
De Koreaan praat wel heel erg veel...... Komen weer langs wat dorpjes.
Dan komen we 2 vrouwtjes tegen. Heel vriendelijk en natuurlijk mogen we
met hun op de foto. Ze waren eigenlijk al onderweg naar de markt (15km), maar
draaien spontaan om en lopen met ons mee. Dan passeren we een hoop kinderen
die terugkomen van school (goed om te zien). Niet alle kinderen (voor arme
locale kinderen gratis) mogen van hun ouders naar school. Ze moeten werken
(oa met toeristen meelopen en dan schooien om iets te kopen). Onderweg beginnen de vrouwtjes al van kopen, kopen. In hun dorp aangekomen van allebei toch maar wat gekocht. We lopen door het dorp en komen aan bij een grot.
10 brutale mannekes komen hier met zaklampen op je af en proberen
die agressief te verkopen. Dus niet. Hierna lunch (met gratis hanengevechten).
Terug naar Royal hotel. Wat stadje in. Mooi stadje en rustig. In hotel snel omgekleed (douches zijn te ranzig), wat gelezen en met Engelsman gepraat. Gegeten en met busje naar treinstation. Ziek! Aangezien het erg koud is, zijn ze heel blij/trots met de verwarming in de auto. Deze gaat dus vol open. (En als het warm is, zetten ze de airco hysterisch open).
Wat Zuid-Afrikanen en een Engelse meid vinden me zielig en ik drink wat met hun.
Dan naar de trein. Zeg goeienavond tegen m'n hutgenoten (Israel?) en ga meteen
slapen.

Wo 16-1
Trein komt om 05.00 u aan in Hanoi. Erg druk op de marktjes!! Spoorwegovergangen
worden tijdens het passeren van de trein al opengeschoven (let op er kan nog
een trein volgen? ) Met taxi naar hotel. Krijg een erg vieze kamer (maar ja,
gratis zat in de deal). Niet lang in kamer gebleven en ontbijt gepakt.
Tas gepakt. Met taxi naar luchthaven. Drukte! Vluchten hebben vertraging gehad.
Goede vlucht naar Saigon. Vele asocialen in vliegtuig (gooien alles gewoon
op de vloer). Met taxi naar Lelehotel. Grote kamer met mooi uitzicht (7 hoog!).
18.00u met Jocelijn (collega-vrijwilligster die net aan haar vakantie is begonnen)afgesproken. Gezellig wat gegeten en bijgeouwehoerd. Zij gaat morgenvroeg naar Muine en ikke morgenavond. Hotel/bierke/BALKON

Do 17-1
+/-4.00am. HUP NAC!!!
Uitgeslapen. Hotel uitgecheckt en geboekt voor 26 jan. Ze kennen me nog van vorige keer. Internet (mailing Lufthansa eindelijk uit kunnen printen) en met motorbike naar kantoor van Lufthansa. Snel betaald voor omboeking van terugvlucht.
In de buurt bij Pho 24 soepie op. Met motorbike terug naar hotel. Precies bij
reisbureautje stap ik van motorbike af. Saigon-Muine 16.30u 5 dollar. Ok, doe maar. Zo makkelijk is het reizen hier dus. Snel wat geshopt en bus in. Lange reis, valt tegen. Eerste 4 uur rijden we niet harder dan 20 km/u. Eetstop. 2 uur daarna gaat het wel wat sneller. We hebben een hele bus (incl "gids") voor 8 personen. Kom op het einde in gesprek met een (jawel!) Zweedse (haar Zweedse vriend is er ook bij...) 22.30uaankomst bij hotel. Jocelijn heeft al geboekt. Uurtje op het terras aan het water zitten ouwehoeren.

Vr 18-1
Uitgeslapen. Ontbijt. Hotel (Minh Tam) officieel ingecheckt. Dagboek bijgewerkt. 't Is hier wel een leuk "resortje". Recht aan zee met zicht op vissersbootjes en in de verte kite-surfers. Muine is een kustplaats met 1 weg. Aan de ene kant hotels/resorts en aan de andere kant restaurantjes. In Muine schijnen ook mooie duinen te zijn. Misschien ga ik deze de komende week nog bekijken.
Middag: internet en m'n verhaaltje op de site gezet.

VOORSPELLING (en ik weet niet of er nog een verslag van komt)

Za 19-1 tm Vr 25-1

Saigon-Hong Kong-Frankfurt-Amsterdam-Liesbos-de Leur

• 18 Januari 2008 - 10:24

Christian.:

He Co,

Klinkt allemaal bekend, erg gaaf he daar!! NAC heb je mooi meegekregen, ik zal de foto's wel ff mailen. Nog een dikke week en dan kende weer aan het Breda bier. Geniet er nog van en tot snel..

• 18 Januari 2008 - 20:28

Oma Isa En Noa:

Ik denk dat jij wel zo'n mooi pakje mee naar huis brengt om met carnaval aan te trekken. Het is hartstikke leuk dat jij ons zo mee laat genieten van jou reis.Lijkt me geweldig om te doen, maar helaas zit dat er voor mij niet in.Ik hou het bij een weekje Gran Canaria met Jan lekker naar de zon ook genieten voor ons
    Heel veel groetjes ook van Jan

• 21 Januari 2008 - 08:24

Griet En Edwin:

Wauw Ko, wat een mooie foto's. Echt om van te dromen.

Groetjes

• 23 Januari 2008 - 15:10

Buuf:

weer een mooi verslag.jammer voor jou dat het er bijna op zit.maar we zijn weer blij dat je straks weer terug bent op de leur.ko,goede reis en tot maandag. groet 'buuf

• 24 Januari 2008 - 18:26

Ton V Haperen:

he ko het zit er bijna op is het niet?
    Veel plezier nog en een goede reis terug naar ned .
    Gr ton

• 26 Januari 2008 - 07:32

Edwin:

Ko goeie reis en tot morge