Ko ontmoet Co - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu Ko ontmoet Co - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu

Ko ontmoet Co

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

13 Januari 2008 | Vietnam, Hanoi

Vrinden en Vrindinnen!

Samenvatting:
Na Hoi An ben ik naar Hue (oude hoofdstad) gereisd. Hue heeft een oud gedeelte, waar de koning heeft gewoond.
Na een paar dagen Hue ben ik naar Hanoi gegaan (hoofdstad). Ik verblijf in een hotel in het oude gedeelte
met vele winkeltjes in smalle straatjes met vele motorbikes. Vanuit Hanoi paar dagen naar Halong Bay geweest. Gezellige groep en weer wat Nederlands kunnen ouwehoeren. Halong Bay, dat is een baai met hele vele (+/- 2000) "hoge" eilandjes. Rotsen die recht uit het
water omhoogkomen en wel een 100/150 meter hoog zijn. Hierna naar Cat Ba Island geweest waar ik een tocht door de jungle heb gelopen. Daar ruzie gehad met een naamgenoot: tenminste voornaam hetzelfde achternaam Bra...... Jawel een heuse Cobra!! Achteraf wel heel stoer natuurlijk, maar op dat moment
zaten m'n longen echt in m'n maag. Ik dacht altijd dat ik maar van drie dingen bang was (de hulk, de tandarts en ons ma), maar er is een vierde bijgekomen nu.
Na het eiland terug naar Hanoi gegaan en vervolgens ga ik naar Sapa.

Samenvatting van Samenvatting: alles ok, vele mooie dingen gezien en het bevalt nog steeds goed.

voor details: zie onder.

groet Ko


Di 01-01
6.00u SMS'EN!!!
Daarna voor zover mogelijk nog wat geslapen. Voetbal gekeken. Stadje in voor ontbijt en daarna door leuke mooie straatjes gelopen. Internet/bierke/Pee gebeld/ internet/bierke. Ook lufthansa gemaild over vlucht terug....

Wo 02-01
04.30u eruit! Ik ga om 05.00u naar My Son. Zo vroeg kan ik mooi de zonsopkomst zien (niet dus, al paar dagen geen zon gezien) en dan zijn er (bijna) geen toeristen. Om half zes word ik opgehaald.
Gezellige groep: 2 Australische meiden (vind persoonlijk de Austr. meiden
nogal wat leuker dan de gasten) en een koppel uit Antwerpen met hun zoon Sjefke.
My Son dat zijn tempels gebouwd van +/-400 tot +/-1300 (en dan wij klagen dat
de bouw bij ons achterstand heeft). De tempels zijn van de Champa's voor het
hindoeisme (later ook boedhisme). Ondanks vele bombardementen door de VS is er toch nog het een en ander blijven staan. Lekker foto's zonder toeristen kunnen maken. De tempels liggen mooi midden in de natuur. Terug naar hotel. Snel uurtje geslapen.
Ontbijtje aan het water op en route uit de lonely planet gelopen. Vervolgens te voet naar strand gelopen (2*5=10km!). Check m'n mail en lufthansa heeft al teruggemaild. Terugvlucht op 27 jan. Weer aan het water gegeten. Er zitten Hollanders....... niet
echt mijn volk (deze dan!) ...maar weer gedaan alsof ik ze niet verstond.

Do 03-01
Uitgecheckt en met toeristische bus naar Hue. 1e hotel ziet er goed uit en dit
maar meteen genomen (Phu An hotel). Namiddag de stad in gegaan. Drukke stad, niet erg leuk. Naar oude gedeelte gelopen over mooie lange brug. Zie poort, kanonnen en vlaggentoren. Het echte oude binnengedeelte is al op slot. Op bakje voor fiets me
wat door de oude stad (de Citadel) laten rijden door jonge gast. Gegeten bij Mandarin cafe.
Besluit morgen te gaan fietsen. Met skype nog ff pa gebeld (jarig) en wat gewandeld.
Het is heel irritant om door deze stad te lopen. Constant word je door die etterbakken aangesproken:
"cyclo?" "motorbike?" "massage?" "where are you going?".
Heb het nog best lang volgehouden om vriendelijk "no thank you" te zeggen........ Toen leek het me beter naar het hotel te gaan.

Vr 04-01
Uitgebreid ontbijt gepakt en fietsje gehuurd. Rij eerst wat door de stad en ga naar de Citadel (+/- 1800/1900). Eerst zie ik wat tanken uit de oorlog met de VS. Dan ga ik bij "de citadel in de citadel" naar binnen. De Nguyen dynastie had hier hun
kastelen/tempels. Ik zie een hoop poorten, leeszaal, theater en een hoop halfoverhoop staande dingen (bommetjes VS). Verder forbiden purple city en wat tempels. Dit alles zijn ze flink aan het restaureren. Ik pak mijn fietske weer en rijd om binnenste citadel heen. Na Dong Ba markt blijf ik langs de rivier (mooi en breed)in de richting van Thien Mu Pagoda (hele hoge) fietsen. Helaas mag je niet in de toren, wel kun je over het complex lopen. Paar tempels en mooi tuin. Er werken vele jongen
monnikken (+/- 12jr) in de tuin. Ze hebben een heel raar kapseltje: "kort haar en een lange pony". Ik fiets weer verder langs het water op weg naar graftombes. Kom langs
dorpjes met houten huisjes en vele typische oude vrouwtjes met rijsthoeden.
De kinderen zijn heel enthousiast en van het zwaaien en hello, word ik nog moeier
dan van het fietsen. De weg wordt slechter en smaller. Zit ik wel goed? Vraag het aan een man met een koe, maar daar word ik niet veel wijzer van. Rij nog wat door, maar weg wordt slechter en slechter. 't IS 16u dus ik draai nu toch maar om. Weer vele hello's later kom ik weer op een drukkere (mij bekende) weg. Tombes dus niet gevonden, maar wel een hele mooie rit geweest. Fiets teruggebracht naar Mandarin en daar
wat gegeten. Pannekoeken! In Engels aan koppeltje uitgelegd over de fietstocht, na 10 minuten overgeschakeld op Nederlands.........

Za 05-01
ZZM (ziek/zwak/misselijk). 21101972 keer geniest en koppijn. Gelukkig zijn
restaurantjes, winkel en internet allemaal op 25 meter afstand.

Zo 06-01
Gelukkig gaat iets beter, maar nog niet echt geweldig. Kijk wat hier in de
omgeving nog is, maar dat nationaal park is het ook niet echt. Ga hier dus weer weg en heb bus naar Hanoi en een hotelletje daar geboekt.Verder vandaag veel gelezen (ja gelezen!!
de man zonder concentratievermogen is aan het lezen gegaan, het gaat niet snel, maar ik ben aan het lezen). Gegeten bij twee gezellige oude tantes en daar Italiaan van Hoi An
nog ontmoet. Hij gaat over een paar dagen naar Hanoi. Daarna nog naar Trang Tien Bridge gaan kijken.
Deze wordt mooi in afwisselende kleuren verlicht. Verder bij tentje aan het water gedronken
en GELEZEN.

Ma 07-01
Ontbijtje bij Italiaan aan de overkant (3e keer). Verder veel gelezen en wat internet. Over de twee grote bruggen gelopen en bij restaurant aan het water wat gegeten. Einde middag snel naar het hotel want de slaapbus komt. Redelijke bus, matig kunnen slapen.
Helft van de mensen zijn toeristen, andere helft (drukke) Vietnamezen.

Di 08-01
09.00u aankomst in Hanoi. Zeer drukke stad, met vele smalle straten en ontzettend veel motorbikes.
Check in bij hotel (Fortuan), gooi spullen in kamer en pak ontbijtbuffetje. Daarna gepraat met gast van
reisbureautje. Toch net zo makkelijk hoor, die georganiseerde reisje. Morgen doe ik de citytour zelf
(te voet) en bij hem boek ik 3-daagse reis naar Halong Bay. 's Middags begin ik aan route uit lonelyplanet
(pag 106). Begin in typische drukke straatjes met zelfde soort winkeltjes naast elkaar (waarom weet ik niet,
maar hier in Vietnam zitten alle concurrenten naast elkaar). Spiegelwinkels, "Buddhisten dingetjes", zijdenwinkels, speelgoedwinkels. Hierna loop ik langs St Joseph Cathedral en vervolgens vele restaurantjes (soepje op). Dan loop ik om het meer naar de Ngoc Son Temple. Ontzettend druk! Ben er zo klaar. Er is een legende dat
grote schildpadden in dit meer leven. Er zijn foto's van en 1 schildpad is opgezet. Loop over brugje en zie
het zoveelste oorlogsmonument. Terug de binnenstad in, zie ik weer allerlei winkeltjes en een marktje.
Gegeten in restaurantje naast hotel. heel goed! Snel boodschapjes gedaan en naar het hotel.

Wo 09-01
Redelijk op tijd eruit. Ontbijt op in restaurant naast hotel (zo vroeg was ik er dus niet uit, ontbijtbuffet
was al weg in het hotel......). Maak route uit lonelyplanet af. Weer langs drukke straatjes met allerlei
winkels (ijzer, kruiden, kleding). Verder heel veel vrouwtjes met een rijsthoed op en een soort van weegschaal
op hun schouders. Hier ligt meestal fruit op dat ze proberen te verkopen. Een andere truc nu is dat je een
foto mag nemen met die weegschaal op je schouder. En daarna vragen ze daar gewoon geld voor aan een toerist.
Zie verder oude poort, straatmarkt, grote indoormarkt (niet naar binnen geweest) en nog heel heel heel
veel winkels met allerlei meuk dat buiten ligt. Om de 10 meter heb ik moeten zeggen dat ik geen motorbike/fiets
wilde. Ik ben klaar met de route en loop richting de citadel. De citadel is afgesloten door het leger. Nadat
ik de flagtower heb gezien, loop ik naar het Ho Chi Minh mausoleum. Loop door grote, drukke straat met div ministeries
en ambassades. Zie (van buiten; hoefde Ho Chi Minh niet zo nodig te zien liggen en te zien hoe hij woonde) mausoleum
en Ho Chi Minh museum. Daarna de one pillar pagoda. Dit is maar een heel klein ding (de oorspronkelijke was blijkbaar groter). Nog even in het park blijven hangen, tenminste rust hiero. Dan te voet naar temple of Literature.
Weer langs ambassades etc. Bij sommigen is het zeer druk (oa Tsjechische) met Vietnamezen buiten. De temple of literature is van +/- 1000 en is de 1e universiteit van Vietnam. De afgestudeerden kregen een
"plakkaat" op een schilpad. Leuk om te zien. Itt wat in de lonelyplanet staat, is het er NIET rustig (vele toeristen).
Pho soepje op en te voet naar Hoan Kiem Lake. Voorbij het meer koffie op en later gedronken en gegeten en gedronken
bij restaurant 4 hoog. Vanuit hier is er een heel mooi uitzicht op het meter en een rotonde (verkeerschaos!).
Later komt nog grote groep Australiers. Toen ging het heel hard met het bier. Terug naar hotel. Morgen naar Halong Bay!

Do 10-01
Snel tasje gepakt, de rest laat ik achter in het hotel. Om 08.30u (uurtje te laat) word ik opgehaald door
aardige jonge gids (Tung). In de bus zitten nog twee Hollanders! Halen nog wat mensen op en dan onderweg naar
Halong Bay. Stop bij plek met handicrafts (dingen oa gemaakt door gehandicapten), pottenbakkerij en schilderijen worden hier geborduurd. Bij de pottenbakkerij mag/moet ik een pot vasthouden. Daarna vragen ze om geld:
dacht het dus niet he. Aangekomen bij Halong Bay barst het van de toeristen en boten. Ik kom wat aan de praat met
de 2 Hollanders. Raoul (Haarlem) en Mark (Eindhoven). Onze boot is sjiek! Er hebben zich 2 mensen minder opgegeven
dan op de boot kunnen, dus heb eigen hut (zonder ervoor te betalen). Andere reisgenoten zijn 2 Zwitsers, 2 Thaien,
en een Koreaans schaap (slome meid). Halong Bay is erg mooi. Hele hoge rotsen (een kleine 2000 eilandjes)
die steil uit het water omhoogkomen. We zijn ook nog bij een grot naar binnen geweest. In iedere vorm zien ze wel iets
(van budha tot olifant. Ze zagen ook een vinger, maar daar zagen de meesten iets anders in.............).
Op het einde strandje op geweest en nog een bergje beklommen voor het uitzicht. Mooi! De boot blijft
(met vele anderen in de baai liggen. Op boot gedoucht en daarna gegeten met Raoul, Mark en die Koreaanse. Gezellig.
Later met een bierke nog wat lekker nageouwehoerd.

Vr 11-01
7.30u ontbijt met 4-en. Gigantisch mooi uitzicht op al die eilanden met al die boten. Met Kayak samen met Raoul een
grot in gegaan. Terug op de boot moet ik snel uitchecken. Na een discussie over een "gratis" fles wijn betalen
we en ik neem afscheid van Raoul en Mark. Ik ben de enige die een wat langere reis heeft geboekt. Ik stap over
op een boot en heb deze helemaal voor mezelf. Stukje over de oceaan naar Cat Ba Island. In deze baai zijn
er ontzettend veel floating houses (drijvende huisjes). Op het eiland fiets ik met de gids naar een dorpje.
Hier wat gedronken en met plaatselijke gids de jungle in. Een zware tocht bergop. Als we bijna terug zijn, springt de gids in een keer een meter terug. 3 meter verderop glibbert een slang in onze richting. Op het laatst besluit die slang toch de kant in te gaan. Navraag achteraf via mijn eigen gids gaf het antwoord: "very dangerous cobra". Plaatelijke gids blufte daarna dat hij hem wel had gevangen, als ik er niet bij was geweest. Ja ja, hij wel. We fietsen weer terug naar de boot en daar heb ik gegeten met de bemanning (ik ga natuurlijk niet alleen als rijke toerist zitten eten). Met de boot naar de haven van Cat Ba en met busje naar Holiday View hotel. Vanuit hier een heel mooit uitzicht op de haven en op de floating houses. Einde middag nog even naar strand (mooi, geen kip te zien, slecht weer) en naar een nog mooier resort gaan kijken Daarna dorp ingegaan. Vele hotels en weinig toeristen. Met skype nog ff met Liesboslaan gebeld. Gegeten. Alle reisGROEPEN apart aan een tafel. Ik zat dus aan een tafel van 1....
Ah, ik vond het zelf wel grappig zo. Nog wat gelezen en naar kamertje gegaan.

Za 12-01
7.00u buiten op terras ontbijtje op met mijn gids. Met tweeen op boot richting Halong Bay. Na een uurtje overstap op boot met meerdere reizigers. Op het dek lekker in de zon gelegen.
Lang geleden dat ik zon heb gezien!! Na twee uurtjes varen door de baai op het vaste land wat gegeten.
Toch wel een leuke groep: Een Italiaans koppel, een Engels koppel (veel gereisd) en twee Australische meiden.
Met busje naar Hanoi. Onderweg weer stop op zelfde plaats als heenweg. Nu maar wel iets simpels gekocht (vond het anders
zo zielig voor het meisje dat met me meeliep. En ja, daar spelen ze ook op in, mare had gewoon zin om er in te trappen). In Hanoi bij mijn hotel ingecheckt en bagage uit kluis gepakt.
Op kamer even op mijn dooie gemak gekeken wat ik nu verder nog wil gaan doen:
Ik ga 2 dagen naar Sapa en het reizen doe ik met de nachttrein. Op woensdag kom ik terug en dan vlieg ik meteen
naar Saigon. Vanuit Saigon ga ik naar Muine Beach. Hier ga ik een dikke week relaxen en zaterdag 26-1 vlieg ik naar huis.
Reisje Sapa en vlucht snel bij reisbureautje van het hotel geboekt. Hierna bij restaurant naast hotel gegeten. Zit een ontzettend irritante Jap te chagrijnen en de mensen uit te schelden dat zijn rekening te lang weg blijft. Wederom kan ik met ontzettend goed inhouden en laat het maar begaan. Daarna kom ik aan de praat met een heuse Vietnamese profvoetballer! Dwz hij werkt voor een krant en alle kranten tesamen hebben een team dat uitkomt in de hoogste divisie. In dat team speelt hij dus. Dan terug naar hotel. Engels voetbal live gekeken. Dus eigenlijk: hotel/bierke/voetbal.

Zo 13-01
Ontbijtbuffetje op. Hotel uitgecheckt. Internet (oa mail en site). Vanavond om 19u ga ik met de trein naar Sapa.
Doe lekker niet veel vandaag.

groet ko

  • 13 Januari 2008 - 10:07

    Edwin:

    video lijkt het van bergenplein wel.

  • 13 Januari 2008 - 14:54

    Karin:

    He Marco,

    Die video is gaaf. Ik blijf toch structuur in de chaos zien, jij? Heerlijk om al die bekende plekken te zien. Bang van een cobra? Wel jammer dat je daar geen plaatje van hebt geschoten ;-)

    Ben benieuwd naar je verhaal over Sapa.

    Groetjes uit Tilburg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 148426

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: