Ik ben er! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Ik ben er! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Ik ben er!

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

23 Januari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een lange, maar goede reis ben ik donderdag 20 jan 's avonds geland in Siem Reap! Douane duurde natuurlijk weer lang, maar daarna snel naar buiten. Ik kijk wat rond waar ze zijn, maar So staat inmiddels al recht voor mijn neus. Ook Rachel is erbij. Wat geouwehoerd en spreken over een uurke af bij Smiley's guesthouse. Met tuctuc van Smiley's naar het guesthouse. Onderweg voelt het raar om hier weer terug te zijn, maar ook ontzettend goed! Bij Smiley's wacht Lena van Pure! me al op. Wat gekletst en in de tussentijd ingecheckt (ze kennen me nog). Na een snelle douche naar beneden en So is er al We gaan eten bij een restaurantje waar Doug (Australier die ook geld voor de school heeft opgehaald) en Lauren (zus Rachel) al zijn). Op tijd naar huis. Ome Ko is toch wel moe. Om 5u val ik "al" in slaap. Om 6.30u gaat de wekker. IK GA NAAR DE BOUW! So haalt me op. Ook is Pat erbij (een Australische timmerman die deze en volgende week de schoolbankjes zal maken). Onderweg naar de bouw komen we echt langs Angkor Wat! Wij mogen gratis, want wij zijn vrijwilligers. Zou een beetje te gek worden iedere dag een paar tientjes te moeten betalen. De school ligt achter het huis/hutje van de nicht van So. De grond waarop de school staat, heeft So van zijn ouders gekregen. So heeft hiervan afstand getekend en officieel aan de stichting Stepping Stones Cambodia geschonken. Onder deze stichting (van So en Rachel zelf) valt de nieuwe school: First Steps. Aangekomen bij de school schrik ik ervan wat er de laatste dagen allemaal al weer gebeurd is. (zie foto's). Ik ontmoet hier Young (neef van So en hoofdaannemer), de bouwvakkers, Kang en Dan (ken ik beiden nog van vorig jaar) en de vrijwilliger van Pure! Roy. Ff wat gepraat met iedereen en dan neemt So me mee over de bouw. Alle muren staan er al en van de leskalen zijn de bouwvakkers de muren al aan het glad zetten met cement. Later gaan we naar het dorp. We komen langs lake baray en ook bezoeken we de plaatselijke school. Mooi gebouw, maar het niveau van het onderwijs is erg bedenkelijk. Het zijn de oudonderwijzeres van So, haar kinderen en de kinderen van de directeur die les geven. Kinderen krijgen 4 uur per dag les. Dit is voornamelijk Khmer en daarnaast een beetje aardrijkskunde, geschiedenis en rekenen. Hierna weer terug naar de bouw. Geholpen bij plankjes op maat maken voor de bureau's en wat (bij)gekletst met Kang en Dan. Leuk is het om te zien dat ook een paar kinderen aan het helpen zijn. Later komen nog een paar mensen kijken waaronder Doug. 's Middags goed gegeten bij de nicht van So. Met Doug later uitvoerig bijgepraat over de bouw en zijn stichting die ook vrijwilligers naar deze school gaat sturen. Doug heeft samen met zijn vrouw Liz geld opgehaald voor de school en heeft de laatste weken de bouw met een maat van hem aangestuurd. Morgen gaat Doug naar huis. Ondertussen worden we nog geroepen omdat ze de koning(in?) van de thermietenheuvel hebben gevonden. Een ontiegelijk goor beest. Een van de bouwvakkers vindt het echter wel ruig om dit op te eten. Was ff niet in staat hier foto's van te nemen..... Op het einde van de middag tracteert Doug op bier en rijstwijn. Dus een echt degelijk vrijdagmiddagbierke op dun bouw! 's Avonds niet zo heel veel meer gedaan. Op zaterdag heeeeel goed uitgeslapen en de stad wat ingeweest. Ook heb ik vandaag een afspraak met Lena van Pure! Uitvoerig over de school gepraat en later komt Ineke nog. Zij zit hier een jaar lang en stuurt het PDC (Pure! Dream Center) aan. Daarna komt heel de club vrijwilligers van Pure! erbij zitten. +/-17!!!?? en gaan met z'n allen wat eten. Vandaag (zondag) lekker in de stad wat gegeten en alles waar ik aan denk voor het schooltje eens op een rijtje gezet. Vanmiddag met So en Rachel afgesproken om over de school vergaderen. We hebben een luxe probleem.... al meer dan 600 inschrijvingen!! Is de school dus groot genoeg? Hebben we genoeg leraren? Ik zit er aan te denken om naar Battambang te gaan. Sorin (leraar waar ik vorig jaar mee werkte) is hier heen gegaan om te gaan werken. De planning was dat hij hoofdonderwijzer zou worden. Misschien kan ik hem wel ompraten?? Enne.... trouwens toch knap, nec uit een puntje. Ik heb daar in Nijmegen toch iets mindere ervaringen.........


groet Ko

  • 23 Januari 2011 - 12:30

    Hans:

    he ko,

    goed bezig zie ik! succes daar!!!

    veel plezier.

    gr

  • 23 Januari 2011 - 16:54

    Annemarie :

    Hey neef!!
    Wat super dat je er weer bent!
    Veel succes met alles, ik kijk weer naar je volgende verhaal uit!

  • 23 Januari 2011 - 17:45

    Maris:

    Ha Co ! Leuk je verhaal te lezen.

    Jullie doen goed werk.

    Geniet ervan !!!


  • 23 Januari 2011 - 18:37

    Ad:

    Ha Co, veel plezier met je goed werk.
    Geniet ervan. Wij zien weer graag je tweede reisverslag tegemoet.
    Gr. Ad

  • 23 Januari 2011 - 18:51

    Wendy:

    Ha co,

    Goed zeg. Leuk om weer je verhalen te lezen. Veel succes. En wat is er al veel gedaan.

  • 24 Januari 2011 - 18:53

    Diana:

    Ziet er echt goed uit Ko. Ook mooi dat er al zo veel kinderen komen. Is toch wel heel bijzonder om zoveel kinderen te mogen helpen.

    Groet,
    Diana, Tinus en de mannetjes

  • 26 Januari 2011 - 09:25

    Pien Garvelink:

    Hoi Marco,
    Ik ben jaloers!! Ik hoop binnen nu en 2 jaar een keer terug te komen om So en Rachel te helpen op school. Heel veel succes met de bouw en als ik onderwijskundig iets kan betekenen hoor ik graag van je. Doe So en Rachel de groetjes van mij.
    Have fun Pien

  • 27 Januari 2011 - 08:08

    Jessie:

    He buurman!
    Geweldig om je verhalen te lezen! Geniet en heel veel succes!

    Groetjes,
    de buurvrouw ; )

  • 27 Januari 2011 - 18:12

    Nuijtjes Veulen:

    Hallo Co.
    Goed te horen en zien dat de bouw zo snel gaat, maar wel op tijd rusten en een potje bier drinken,proost.

  • 27 Januari 2011 - 18:12

    Nuijtjes Veulen:

    Hallo Co.
    Goed te horen en zien dat de bouw zo snel gaat, maar wel op tijd rusten en een potje bier drinken,proost.

  • 27 Januari 2011 - 18:13

    Nuijtjes Veulen:

    Hallo Co.
    Goed te horen en zien dat de bouw zo snel gaat, maar wel op tijd rusten en een potje bier drinken,proost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 148421

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: