De school is klaar!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu De school is klaar!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

De school is klaar!!

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

28 Februari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

De school is klaar!!!

Vorige week zaterdag ben ik weer lekker naar de rijstveldjes geweest en in het begin van de avond een mail gedaan naar een bedrijf in Oostenrijk dat in zonne-energie doet. Via de Oostenrijker Jurgen kunnen we op deze manier proberen aan zonne-energie te komen! 's Avonds is er een parade met grote poppen met allerlei vrijwilligersorganisaties. Pure! doet ook mee. Voor veel kinderen is het de eerste keer dat ze in de stad komen. Erg mooi om te zien/horen hoe blij en trots de kinderen zijn. Zondagochtend ga ik naar de voetbal kijken tussen de verschillende schooltjes. Pure! en SHCC (schooltje van vorig jaar) doen ook mee. Ik zie dus best weer wat bekenden. Grappig is het om te zien hoe kinderen in overvolle wagentjes achter scooters en/of vrachtwagens worden vervoerd. Hierna ben ik gaan zwemmen en sportschool bij een poepchique hotel. Op maandag gaan we weer met een volle tuctuc met Corne, Rob en Jurgen werken. Vandaag worden oa de wasbakjes en de toiletten afgemaakt. Op school maak ik kennis met de moeder van Rachel. Ze vertelt me dat ze heel goed snapt dat Rachel dit wil doen, maar dat het ook erg moeilijk is. Heel indrukwekkend is het als ze de moeder van So ziet. Twee totaal verschillende vrouwen die elkaar absoluut niet verstaan, maar wel heel lang elkaars hand vasthouden. 's Middags zetten we alles in de grondverf. Ook de moeder van So helpt mee. Later helpen ook nog wat kleine mannetjes mee.... Er ligt nu best veel verf op de grond. Dat is trouwens toch de Cambodjaanse manier van verven. Wij zijn meer bezig met waar verf NIET moet komen, zij kijken alleen maar waar de verf WEL moet komen. Ik ben wat later dan de anderen en ga met Kang (directielid) terug. Tracteer hem op een bak koffie en praat wat met hem. Hij laat mooi zien hoe hij alles nu in een schriftje bijhoudt met wat er nog moet gebeuren etc, zoals ik hem al een paar keer had uitgelegd. Op dinsdag is de grote verfdag. Op het moment dat we met de buitenkleur beginnen, valt deze eigenlijk tegen.... Toch maar een hele muur gedaan en later is hij dus WEL gewoon heel mooi. Het verven gaat zeer snel. We krijgen hulp van de studentleraren en van veel kinderen, dus ja weer veel verf waar het niet hoort. Er komen steeds meer en meer kinderen iedere dag kijken/helpen en dat is ontzettend mooi om te zien. Het is Rob's (die uit Australie) laatste dag en die krijgt zijn straatwerk mooi klaar. Verder vandaag weer een overleg. Vanaf nu schrijf ik zelf niets meer op en ben ik slechts nog maar adviseur. Als we weggaan passeert een erg oude man ons en hij zegt wat in het Frans. Ik zeg wat in het Frans terug en meteen zet hij zijn fiets aan de kant en komt met me praten. Daarna schudt hij ons allen de hand. Erg indrukwekkend. 's Avonds met heel de groep gegeten en later wat gedronken vanwege het afscheid van Rob en zijn vrouw. Op woensdag de dag begonnen met winkelen. Whiteboards (schoolborden), tegels voor het kantoor, accu's en verlichting. Het gaat allemaal heel lam en schiet allemaal niet op. Ik zeg dat we accu's + verlichting beter in overleg met Jurgen kunnen doen vanwege de zonne-energie in de toekomst. Daarna snel whiteboards en tegels gekocht. Op school aangekomen, is de buitenkant alweer opnieuw geverfd. Dit mede dankzij twee Brabantse meiden die een dagje komen helpen. Ik had ze al bij Smiley's gezien en daar (helaas ;-) ) moeten vragen of ze een wat langere broek aan wilden doen... Verder is het terrein vandaag bewerkt. In de middag gaat So met Jurgen kijken voor accu's etc. Young gaat in de tussentijd tegels halen. Hij blijft erg lang weg. Achteraf blijkt waarom. Zijn wagentje is gedeeltelijk afgebroken en hij was daardoor ook nog eens in de sloot gevallen. In de tussentijd wel lang met de kinderen kunnen spelen. Deze keer ga ik met Dan (directielid) terug. Tracteer hem op wat drinken en een mars. De eerste die hij op heeft en hij vond het gigantisch lekker. Deze keer had ik trouwens zelf ook een mars om te eten. Goed gesprek gehad met Dan. Hij is erg blij met de school en dat hij nu via de school de kans krijgt om zelf ook te gaan studeren. Verder vertelt hij dat hij bijna geen familie meer heeft. Hij heeft alleen nog maar twee broers. Ene is crimineel en hiermee wil hij absoluut geen contact. De andere (15 jaar) studeert in Phnom Penh op een kostschool. Hiermee wil hij heel graag contact en gaat dit binnenkort proberen. Hierna gaan eten met de Oostenrijker Jurgen. Het is zijn laatste dag. Hij heeft erg goed niews. Het Oostenrijks bedrijf wil dus evt gaan sponsoren en dan gewoon door de materialen voor de zonne-energie in Cambodja aan te kopen. Op donderdag zou ik om 8u met de tuctuc gaan. Om 7u belt So me of het goed is dat hij me over 5 minuten op komt halen. Jahoor. We gaan snel de accu's en lichten kopen die hij gister met Jurgen heeft uitgezocht. Hierna met tuctuc met moeder Rachel en Dan naar school (Corne en Rob slaan dagje over). Vandaag alles wat verfvrij gemaakt en het terrein weer bewerkt. Ook erg veel met de kinderen gespeeld. Young (hoofdaannemer en tuctucdriver) gaat erg lang door met tegelen van het kantoor. Hierdoor moeten we door het donker naar huis, maar we hebben geluk. We komen langs een gigantisch mooi verlicht Angkor Thom. Hier zijn ze aan het oefenen voor een of ander concert vrijdag en zaterdag. Op vrijdag is het de laatste dag van Corne en Rob. Vandaag wederom het terrein wat bewerkt en Young tegelt het kantoor af. Ik ben begonnen aan een klein hekwerkje om het schoolterrein te scheiden van het erf van de nicht van So. 's Middags komen er ontzettend veel kinderen spelen. Ze zijn erg blij met de school. Ik ken er inmiddels al best veel en zij spreken me aan met Maccooi Maccooi. Ze spelen met van alles en hangen zelf in de lianen! Erg mooi (en emotioneel) om al die blije koppies te zien!! Op het einde van de middag heb ik mijn hekwerkje klaar en worden de whiteboards (schoolborden) afgeleverd en opgehangen. Dit was echt het laatste wat nog nodig was, het is nu echt een school geworden! Als ik 's avonds naar huis ga, ben ik erg moe en ga snel kleffe hap eten. Op zaterdag zou ik nog ff mee naar de school gaan en de familie van Kang bezoeken. Beiden heb ik afgezegd. Maagkrampen+diarree en ontzettend moe. Heel zaterdag geslapen. Ook zondagochtend geslapen en dan MOET ik naar de zegening door de monnikken. Heb dus maar wat extra diarree-remmers gepakt. Snel met motobike naar de school, zodat ik er niet zo lang hoef te zijn. De zegening is erg apart. 2 jongere monnikken en 1 grappige oudere. Verder zijn er de oudste mensen van het dorp, de dorpsleider en het hoofd van de staatsschool. Aan de ene kant gaat de zegening best serieus, maar de oudere monnik trekt ondertussen gewoon een blikje cola open en later zit hij zelfs aan een peuk!! Ook Dan zit maar wat te geinen. Hij maakt foto's, gooit wat gezegende bloemen naar iederen en vooral naar zichzelf en zegent zichzelf nog op allerlei manieren. Daarna groot buffet waarvan de ouderen erg zaten te genieten. Ik hoor ook waarom ik niet zo heel lekker ben........... Vrijdag uit het verkeerde vat gedronken. Dat water gaat wel door een filter, maar is niet echt goed drinkwater voor ons. 's Avonds gegeten met en afscheid van Corne en Rob. Vanmorgen met een paar vrijwilligers van Pure! naar de school gaan kijken. Vanmiddag wat bij het guesthouse rondgehangen vanwege mijn maag en omdat ik me nog niet zo heel sterk voel. Nu alles op de site aan het zetten. Morgen komen alle kinderen naar de school!! Er zal nog niet echt onderwijs zijn, want bij het inschrijven is niet alles goed gegaan…….. een gevoel dat ik al heel lang had. Enne bij deze wens ik iedereen een geweldige CARNAVAL!!!! Enne volgend jaar ben ik er zeker weer bij! groet Ko


  • 28 Februari 2011 - 20:02

    Corry:

    Hoi ome ko,
    bedankt voor je kaartje vandaag aangekomen. Wat een mooi werk je schooltje. We hebben natuurlijk alles op je site gevolgd. Hopelijk gaat het snel wat beter met je maag zodat je nog een paar weekjes kunt genieten van je school en het land.
    Groetjes Corry en Bert

  • 28 Februari 2011 - 20:40

    Wendy:

    Ha Ko,

    Ik hoor regelmatig van Eddy en jullie mailcontact. En nu lees ik weer een super verslag. Lijkt me heel mooi nu het af is en je al die kinderen ziet die straks met veel plezier naar deze school gaan komen. Geniet er nog van!
    Groetjes Wendy

  • 28 Februari 2011 - 21:58

    Johan:

    Hee Ome Ko, goed bezig geweest daar zeg! Ziet er echt mooi uit, netjes afgewerkt en chique geverfd ok nog. Steekt geweldig af bij de omgeving moet ik zeggen, maar dat mag gezien worden. Komend weekend zullen we jou stiekem toch missen, maar ik zie da gij ok aan ons denkt (Jup). Groetjes en tot gauw, De Rijck.

  • 28 Februari 2011 - 22:38

    Jac En Ad:

    Hoi allemaal
    We zijn weer helemaal op de hoogte!!
    Marco weer bedankt voor je mooie verslag.Leuk jullie allemaal zo bezig te zien.Je mag er trots op zijn Marco het ziet er allemaal geweldig uit.Let wel goed op je zelf he en neem ook op tijd wat rust,zodat je straks zelf ook nog even kan gaan genieten,heb je zeker verdiend vent!!
    Voor jullie allemaal nog succes en heel veel plezier samen.
    Groetjes uit Made en ook uit den Hout van Gwenda en Joris

  • 02 Maart 2011 - 18:31

    Nuijtjes:

    Hallo Co
    Mooi werk waar je nog lang van kan genieten ,een grootte prestatie wat je daar hebt geleverd.
    Drink er nog maar eentje op van ons.
    gr uit Veulen.

  • 05 Maart 2011 - 14:44

    Musketier Uit B.:

    Hoi Musketier verweg,

    De school ziet er heel puik uit! Kippevel hier in Breda op de bank .... voordat we zo de knop omzetten naar carnaval. Ik ga m'n pak 's aantrekken en de 3e Musketier opzoeken in 't G-huis ...

    Alaaf maat en groetjes van de middelste Musketier qua lengte, Marion en Bob

  • 06 Maart 2011 - 17:21

    Maris:

    Hey Co, heb net je foto's zitten bekijken. Ziet er goed uit allemaal. School is mooi geworden !!!!! Ik zag de ook de foto van de straat met de Buddha beelden aan de zijkant, daar was ik 2 jaar geleden. Als ik nog eens terugga naar Cambodja (misschien begin volgend jaar) dan ga ik zeker de school bezoeken ! Heel veel plezier nog de laatste anderhalve week, geniet ervan en alvast goeie reis terug.
    Groetjes van je nicht !

  • 07 Maart 2011 - 14:25

    Richard En Jaymie:

    Ha die Ko,

    We hebben net je verslag gelezen en de foto's bekeken. Ziet er goed uit joh! Heb je super goed gedaan! Om trots op te zijn hoor. Erg indrukwekkend om te zien. Geniet er maar van!
    Gr Richard en Jaymie


  • 08 Maart 2011 - 11:02

    Monique Paalvast:

    Hoi Marco,
    Van je moeder,die me aardig op de hoogte houdt van alles waar je mee bezig mee bent,heb ik dit adres gehad.
    Leuk om foto's bij haar verhaal te zien.
    Wens je heel veel succes en plezier nog de laatste week en een een goede terugreis.Lieve groet Monique


  • 08 Maart 2011 - 20:22

    Marieke:

    Ha Ko, ziet er super uit, strak, functioneel en fleurig! Je bent er zo te lezen ook steeds meer thuis, weet de wegen en manieren om je doel te bereiken. Erg goed om te lezen en zien. Ennuh.....de rest heeft genoeg gedronken voor jou erbij hoor. Volgend jaar heb je weer kans genoeg om carnaval te vieren. Groeten van Werner, Marieke en de kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 148434

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: