Met familie op de bouw! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Met familie op de bouw! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Met familie op de bouw!

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

17 Februari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Oeps en toen was het in een keer twee weken geleden dat ik nog wat had gekrabbeld. Van sommigen heb ik trouwens gehoord dat de link via email niet werkte, als dit het geval is, kun je hetvolgende doen: ga naar www.meervanmarco.waarbenjij.nu en dan kun je halverwege links op de reisverslagen klikken. Tot dusverre de gratis internetles en nu een klein verslagje van de laatste 2 weken: Ook in Cambodja wordt het op een gegeven moment maandagmorgen. We gaan weer naar school. Eerst langs een heel klein leuk marktje om wat eten te kopen. Erg druk en echt van alles te krijgen. Volgens mij hadden ze hier nog nooit een blanke gezien. Op school loop ik eerst over de bouw. Aansmeren cement is zo goed als klaar, er wordt begonnen met een muurtje om de schoolgebouwen, de ramen en een gedeeltje van de rolluiken zijn geplaatst en de waterputten zijn ook al geslagen. Nadat ik wat over de bouw heb gelopen komen Rob en zijn vrouw Joe aan. Zij komen uit Australie en hij is echt zo'n degelijke boer. Rob heeft een Rabo pet op. Meteen nagevraagd en dit is in Australie nog echt de boerenleenbank. Hij komt een paar weken helpen. Het is nu net nodig om wat stoepen te leggen die goed af moeten lopen, want we kunnen hier nogal wat water/modder krijgen. Precies de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment. Het hout voor de bureautjes is gladgemaakt en dit moeten we eerst even gaan halen. We hadden wel zo'n wagen waar normaal runderen voor staan, maar geen runderen. Gevolg: zie foto. Rob en ome Ko voor de wagen. Tijdens het maken van de bureau's nog een schorpioentje gezienen voor de zekerheid maar afgemaakt. 's Avonds hoor ik trouwens dat er wederom is geschoten tussen Cambodja en Thailand... De rest van de week wat verfzaken bezocht en uitgerekend hoeveel verf en stoeptegels we nodig hebben. Verder moest ik een muurtje af laten breken wat ze weer lekker slim hadden weggezet. Ja af en toe is het echt tot 30 tellen, maar ik vind het te belangrijk en we werken hier met geld van andere mensen en daarom is "toemaar" bij ome Ko echt geen optie. Zo mocht bijvoorbeeld de leverancier van de deuren ook nog even wat dingetjes afwerken. Het gaat dan weleens barang (een bijnaam voor een blanke), maar inmiddels ken ik ook wat minder vriendelijke Cambodjaanse woorden, dus dat komt best goed. Verder af en toe wat zand geopperd, stenen gesjouwd, leveringen checken, wat schoongemaakt, over de bouw gelopen en weer veel administratie en vergaderd. Ook help ik Rachel met de administratie van de stichting Stepping Stones. Overdag krijgen de studentleraren van So 1,5 uur Engelse les. Dit doet hij erg goed en je kunt zien dat dit echt zijn passie is. De studentleraren zijn erg actief en helpen ook veel op de bouw (net zoals vele kinderen). De beste studentleraren kunnen miscchien een baan als leraar krijgen. Ik kan nu trouwens ook met zo'n motortje rijden. In het begin is het ff wennen (vooral die drukte), maar het is wel leuk om te doen. Op vrijdag is het de laatste dag van Roy. Hij is hier via Pure! 4 weken bezig geweest en heeft erg goed en veel werk geleverd. Bedankt! 's Avonds verjaardag van een van de vrijwilligster van Pure! Eerst wat gegeten en hierna naar een beergarden. Hier komen ook mensen van SHCC heen (waar ik vorig jaar heb gewerkt) en zie dus wat bekenden. Erg leuk! Hierna nog ff pubstreet in en naar een of andere disco???? Thuis om???? Ben bang dat ze nu ook een keertje de andere kant van ome Ko hebben gezien. Zaterdag had ik een verslagje willen maken. Niet gelukt. 10 minuten van kamer af geweest. Zondag weer lekker fit en na een lekker ontbijtje weer op het fietsje naar de rijstvelden geweest. Einde middag nog ff met Bart geskypt vanwegen zijn verjaardag. Op zondagavond met So, Rachel, Roy en Patricia gegeten en houdoe tegen Roy en Patricia gezegd. Op maandag ga ik naar Battambang om met Sorin (die misschien leraar zou worden op het schooltje) te praten. Ben er echter 's middags al en ga ff de toerist uithangen. Met gids gaan ik naar de berg. Hierop zijn de killingcaves. Tijdens de khmerrouge werden mensen hier levend naar beneden gegooid. Alle lichamen bleven liggen en deze zijn veel later pas gecremeerd. Erg indrukwekkend. Hierna de berg verder beklommen voor wat tempels en mooie uitzichten over rijstvelden. Helemaal bovenaan zijn wat apen. Mijn gids loopt om de hoek en roept ineens O,O,O, many. Een van de apen valt hem aan en bijt hem. Gooide nog een stok, maar dit was te laat. Met wat stokken snel naar beneden gegaan en zeg hem dat hij naar de dokter moet gaan vanwege evt rabies. Wil hij eerst niet doen, te duur. Ik betaal de dokter voor hem. Uiteindelijk kost het 3 dollar. Terwijl hij bij de dokter is, bekijk ik de grot waaruit miljoenen vleermuizen vliegen bij zonsondergang. Erg gaaf. Mare die beesten hebben dus een hele dag op z'n kop gehangen en dan valt er weleens wat uit...... Dan snel terug naar de stad en bij mijn hotel ontmoet ik Sorin. Goed gesprek mee gehad. Hij is blij me te zien en ook dat hij de gelegenheid krijgt om te vertellen waarom hij niet bij de school gaat werken. Van zijn vader MOET hij bij een bank werken van een vriend in Battambang. Sorin zou zelf veel liever leraar op ons schooltje worden. Vertel hem dat hij meer dan welkom is, maar dat ik het respecteer als het zo is. Missie dus niet geslaagd, maar hij heeft in ieder geval zijn verhaal kwijt gekund. De volgende ochtend wat door Battambang gelopen en hierna snel met de bus naar Siem Reap. Hier zijn Corne (neef) en Rob (maat van Corne) inmiddels gearriveerd. Zij komen ook op de school helpen! Erg leuk Corne in Cambodja te zien! Samen lekker potje bier op en wat gaan eten. Op woensdag gaan we met z'n 3-en naar de bouw. Een stoep is al klaar, de wc's zijn zo goed als klaar en ook is er al een klein schuurtje gemaakt. Leuk om dit alles nu echt aan een bekende te laten zien. Kan wel wat verhaaltjes typen en foto's laten zien, maar dit is toch echt heel anders! Rob en Corne krijgen een rondleiding en 's middags hebben we nog wat zand gesjouwd. De kop is er voor hun dus al af. Nadat ik 's avonds met de groep van Pure was gaan eten nog ff naar het internetcafe geweest. Hier kwam een hele vage Cambodjaan naast me zitten. Had duidelijk wat gedronken/gesnoven, maar dacht laat maar zitten die rare. Als ik op sta, staat hij ook op. ? Buiten komt hij meteen agressief op me af met een zakje marihuana in zijn handen. Zeg dat hij op moet zouten. Dit is niet helemaal duidelijk en geef hem een duw en schreeuw dat ik de politie erbij haal. Dit is wel duidelijk. Misschien zag hij mij aan voor iemand anders? Als ik weer wat verder loop word ik weer door anderen een paar keer aangesproken met marihuana, massage, boom boom, happy ending. Het gaat hier echt helemaal de verkeerde kant op. Dit vind ik echt verschrikkelijk en dit is precies hetgene waar ik bang voor was. Ben er doodziek van. Op donderdag met een volle tuctuc naar de bouw. Een Oostenrijkse vriend (Jurgen) van Corne en Rob is ook deze kant opgekomen. Die 3 gasten werken de hele dag keihard. Ik ben heel de dag bezig met administratie en vergadergedoe. Voel me af en toe best schuldig, maar dit is natuurlijk heel belangrijk werk.Tijdens de vergadering zitten Kang en Dan (2 directieleden) op een gegeven moment te stuiteren op hun stoel, want ze willen werken, maar ja dit moeten ze toch echt leren. Op vrijdag blijf ik in de stad. Eindelijk verf gekocht en met Rachel weer het een en ander besproken.
Samenvattend over de school: we moeten nog een stoep afmaken, het land wat gelijk maken, het kantoor tegelen en dan alles verven. Verder moeten we nog wat schoolmaterialen kopen. Volgende week vrijdag proberen we dan klaar te zijn en worden we gezegend door monnikken. We hebben al 1 extra leraar gevonden en hebben er nog 1 nodig. We hebben al wel wat leraren op het oog. Op maandag 1 maart gaan we voor onze DUIZEND kinderen open. Een van de eerste activiteiten zal zijn.................... TOUWTREKKEN IN CAMBODJA!!!
Goed weekend! groet Ko

  • 18 Februari 2011 - 11:30

    Martine:

    Hoi Ko,

    ziet er goed uit (behalve dan die mafkees met z'n wiet!)!
    Succes met de laatste loodjes!

    wij zitten hier ook in het stof maar hebben het ergste wel weer achter de rug.

    Veel plezier nog en tot horens!
    Groetjes van ons

  • 18 Februari 2011 - 11:46

    Diana:

    Ziet er echt goed uit!
    En Corneeke is nog niet echt een CorneeKE meer! Dan ben ik opeens een kleine ipv een grote nicht!

    Mooi dat die school nu echt bijna klaar is en ben nu al benieuwd naar de touwtrekfoto's.

    Groetjes,
    je zus

  • 18 Februari 2011 - 18:36

    Jac En Ada:

    He mannekes
    Hardstikke goed van jullie..ook even aktie!! Leuk dat jullie en steentje bij kunnen dragen.Jullie hebben nu natuurlijk genoeg energie he Corne en Rob.Marco hardstikke mooi je nieuwe verslag en reuze fijn dat het allemaal zo voorspoedig verloopt.Allemaal een hele gezellige openingsdag en geniet er maar van . WELVERDIEND!!!!!Veel plezier.Dat touwtrekken vinden ze zeker leuk..reken maar.Maar dat zien we de volgende keer wel weeer he?

  • 20 Februari 2011 - 20:39

    De Nuijtjes:

    Hallo Co, Corné en vrienden.
    Nogmaals bedankt voor het bellen en leuk om Corné daar aan het werk te zien.
    We kijken uit naar de opening van de school. Jongens ga zo door, wij blijven jullie volgen.
    Groetjes van het Veulen.

  • 21 Februari 2011 - 18:03

    Eva:

    Hee Ome Ko,

    Wat schiet het op en wat zijn jullie allemaal hard aan het werk, super! Heel veel succes met de laatste dingen en dan lekker touwtrekken met de kinderen! Vergeet niet om tussen het harde werken door ook te genieten... :-)

    X Eva

  • 23 Februari 2011 - 19:35

    Hans:

    Het ziet er goed uit Ko.
    Succes verder met de laatste
    werkzaamheden.

    Gr Hans

  • 24 Februari 2011 - 18:22

    Jan En Corry Roovers:

    Wat een verslag weer, super.
    En dan a.s maandag de grote opening, ik weet niet of er bonnen verkocht moeten worden maar dat zou ik best willen komen doen. Jammer dat het zo ver weg is anders zou ik ff komen kijken.
    Veel succes met de laatste loodjes, ik vind het super wat je allemaal samen met de anderen daar doet voor al die kids.
    Groetjes ook van Jan

  • 26 Februari 2011 - 20:06

    Henrique Savelsberg:

    He Co! Bedankt voor je kaartje! Pau vond het erg mooi! Hoe is de opening van de school verlopen? Ook nog een paar dagen vakantie? Groeten uit la Table Ronde!!

  • 27 Februari 2011 - 21:36

    Pee:

    Hoi vrind,

    Het is heel mooi geworden zo te zien!
    'Den bouwvak' kan bijna voor jou beginnen...
    Op een onvergetelijk mooie opening, proost vanuit Breda!

    Groetjes,
    Pee, Marion & Bob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 148420

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: