touwtrekken en feestavond voor school Cambodja - Reisverslag uit ettenleur, Nederland van marco meer - WaarBenJij.nu touwtrekken en feestavond voor school Cambodja - Reisverslag uit ettenleur, Nederland van marco meer - WaarBenJij.nu

touwtrekken en feestavond voor school Cambodja

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

04 Augustus 2010 | Nederland, ettenleur

Kok Thnot Village English School

Voor dit schooltje gaan we touwtrekken en bier drinken. Eerst wat informatie over het doel en hierna wat informatie over de avond.

Afgelopen jaar ben ik in Cambodja geweest en heb daar les gegeven op een schooltje. De armoede, maar tevens het positivisme en de vriendelijkheid van de mensen in Cambodja, hebben toen een zeer grote indruk op mij gemaakt. Met de onderdirecteur (So) van dit schooltje en zijn (Australische) vriendin (Rachel) heb ik toen veel samengewerkt en ook prive veel opgetrokken. So en Rachel zijn nu bezig met de opstart van een nieuw schooltje in So's geboortedorpje (Kok Thnot Village, nabij Siem Reap). Dit is altijd zijn grote droom geweest. So moest op hele jonge leeftijd bij de monnikken gaan wonen en bedelen voor wat geld voor eten en zijn studie. Gratis onderwijs is er maar een paar uur per dag, evt meer les is alleen beschikbaar voor de rijken (en dat zijn er maar heel weinig). So wil de kinderen in zijn eigen dorp een leukere jeugd en een betere kans geven om aan hun toekomst te werken, dan dat hij heeft gehad. Verder geeft een eigen school de mensen van het dorp een trots en positief gevoel. Als je meer wilt weten over de twee oprichters, de opzet van het schooltje en het financieel plaatje van het schooltje, dan kun je reageren op deze site. Ik zal je dan wat informatie toemailen.

Beknopte informatie Cambodja:
- bevolking 14 miljoen
- hoofdstad Phnom Penh
- taal Khmer (95%)
- religie Boeddhisme
- levensverwachting: 61 jaar
- 5,6 miljoen mensen leven onder de armoedegrens van 0,25 dollar per dag.
- gemiddelde leeftijd 22 jaar.
Recente geschiedenis. 1975-1979
Rode Khmer (Pol Pot). In die tijd zijn 1,7 miljoen mensen gestorven.
Het beleid was een domme maatschappij te hebben met alleen maar fysiek werkende bevolking.
Administrateurs, bankmedewerkers, mensen met een bril (want die konden waarschijnlijk lezen!) en leraren werden vermoord. Vele Cambodjanen hebben geen opa en oma. Vele jaren heeft men moeten steken in de wederopbouw van het land en in het gewoonweg overleven. Nu probeert men het onderwijs wat op te starten.

In Australie hebben So en Rachel al een lagere school gevonden die geld bij elkaar probeert te krijgen voor het schooltje. Ook worden ze gesponsord door een rotary club. Dit is allemaal nog lang niet voldoende en ik heb besloten om ook te proberen
mijn steentje bij te dragen. Dit kan ik natuurlijk niet alleen en heb daarom een paar goede maten gevraagd om iets mee te organiseren.
We hebben besloten om te organiseren: "touwtrekken en bierke drinken voor Cambodja".

Dit alles zal gebeuren op 6 november bij Manege Overbos - Beekse Stationweg 2 - 4841 AB Prinsenbeek. Bij deze vele malen dank aan de eigenaar van Manage Overbos voor het gebruik van de manege en de zeer royale sponsoring.

Het touwtrekken zal beginnen om 17.00u. Een team bestaat uit 6 personen + evt een coach. Damesteams zijn ook van harte welkom! Deelnamekosten 25 euro per team. De entree voor de feestavond is dan gratis. Je kunt een team opgeven voor 1 november door een reactie op deze site te plaatsen.

De entree voor de feestavond is 2,50 euro. Dit is tevens een lot voor de loterij tbv het schooltje! (de touwtrekkers krijgen dit gratis lot ook). Tijdens de avond kun je natuurlijk nog meer loten kopen!
DJ Foezz zal laten horen dat hij het nog lang niet is verleerd. Verder zijn we nog in gesprek met (locale) artiesten. Als er meer over bekend is, dan verschijnt dat zeker op deze site.

Ik hoop zoveel mogelijk mensen die avond te zien enne..... hoe meer je drinkt, hoe beter voor het schooltje!!

Verder zijn we druk op zoek naar sponsoren voor de school en/of deze avond! Denk hierbij aan bijvoorbeeld prijzen voor de loterij.


Begin volgend jaar ga ik zelf weer naar Cambodja. Ik vertouw de oprichters voor 100%, maar ik kan dus ook nog met eigen ogen zien dat het geld goed wordt besteed en zelf dingen aankopen.

Verder speelt de stichting Pure!for kids (www.pureforkids.org) een belangrijke rol. Zij helpen So en Rachel nu bij de aanvraag van de vergunningen en de opstart van de school. De geldstroom kan via deze stichting verlopen en ook zullen zij de uitgaven kritisch in de gaten houden en aan mij doorgeven op het moment dat ik zelf niet in Cambodja ben. Als de school een feit is, zal Pure! er vrijwilligers heen sturen.




groet

Marco van Meer


Opgaves voor het touwtrekken tot nu toe (33 teams):

dames:
- Liesbosdames
- KCL
- Lievensberggirls
- Esmeralda

heren:
- de dikbuiken
- LHJHJC
- Boskapel
- de Artiesten
- Verwijmeren
- DE Selectie
- Schoen & co BETAALD
- De Voes en z'n motorclub
- Heigatstraat BETAALD
- Kees Voesenek en nog wat volk
- gebr Coremans
- team "het volgende rondje is op kosten van ome Ko" (fam Luykx) BETAALD
- MeerSS
- Eetcafe Stout
- platlaonders
- KPJ Prinsenbeek (aspiranten)
- CV de Pannekoeken
- juwelier J v Oosterhout
- de Kerststal
- de Bont
- Klavers
- Jaap
- Stampers
- Pensionklanten manege
- Puijfelik
- garage Kruiswijk
- cafe uit Breda
- Jaco Hermans
- Peter Blok

  • 05 Augustus 2010 - 07:11

    Henrique:

    Goed iniatief Co! Of ik natuurlijk even uit Frankrijk kan overkomen voor dit evenement kan ik niet garanderen :-) Groet!

  • 05 Augustus 2010 - 17:19

    Corry Roovers:

    Wat een super goede actie van je, ik ga navraag doen bij onze Jeugdland vrijwilligers of ze ook met een team mee willen doen.
    Veel plezier en geluk met de voorbereidingen
    groetjes

  • 07 Augustus 2010 - 18:01

    Nichtje:

    Hey Marco,
    Super dat je dit allemaal doet!!! Succes met alles, ik mail je snel weer. Als papa en mama hier geweest zijn probeer ik een beetje m'n plan te maken voor volgend jaar.
    Groetjes uit Vancouver

  • 07 Augustus 2010 - 18:36

    Wilbert Weterings:

    Godver Co, gij les geven aan die kinders?
    En je weet zeker dat die bloedjes van jong daar beter van worden?? Allez, het zal wel.

    Goed initiatief overigens; je kan altijd wel met van die "smoelen op verdriet" gezichten collecteren ofzo, maar op iets als een pilske drinken komt toch meer volk af (lijkt mij).
    Als er geen sociale verplichtingen op het programma staan 6 november zal ik met het vrouwke eens langs komen.

  • 08 Augustus 2010 - 21:18

    Diana:

    Ben er zeker bij Ko. Weet niet zeker of ik touw ga trekken maar een bierke en lootjes kopen moet zeker lukken!

  • 09 Augustus 2010 - 03:51

    Sjosle:

    Ik ga zeker kijken of ik met de familie een team kan samenstellen.
    Ik zal zorgen dat het goede drinkers zijn en vertellen dat het touwtrekken van ondergeschikt belang is.
    goede actie Co.

  • 09 Augustus 2010 - 06:51

    Pee Vd Wiel:

    Goeie actie vrind!!

  • 10 Augustus 2010 - 16:56

    Eva:

    Hee Marco,

    Wat een geweldig initiatief, super dat je je hiervoor inzet! Heel veel succes, hoop dat je veel geld gaat ophalen!

    X Eva

    PS. Hopelijk verder alles goed?

  • 12 Oktober 2010 - 18:43

    Kees Voes:

    ziet er goed uit ko!
    en wij zijn er natuurlijk bij met een team.
    wanneer ga je weer terug naar cambodja?

    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 148437

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: