vakantie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

vakantie

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

30 Januari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Vakantie!

Vrinden en Vrindinnen hier istie weer. Toch weer redelijk gedetailleerd (net als twee jaar geleden), mare het is ook voor mezelf en nog wat andere mensen willen wellicht ook deze kant opreizen.

zondag 17-1
Deze ochtend de oldmarket 3 keer afgelopen en eindelijk vind ik een fotolijst. Hierin kan ik het "Pubstreet-alfabet"dat ik voor So heb gemaakt doen. Na een gezamenlijke lunch ga ik met So, Ruth en Rachel naar de voetbalwedstrijd. Grappig om te zien hoe sommige teams met vrachtwagens worden aan- en afgevoerd. De 1e wedstrijd hadden we al verloren (ik was wat te laat), maar de 2e winnen we! Na de wedstrijd naar de boekenwinkel, Hier ontmoet ik de (assistent)leraren die van mij wat boeken uit mogen kiezen. Ook laat ik de sportleraar voor hetzelfde budget besteden, maar hij koopt meer cadeautjes voor zijn dochtertje. Vervolgens tracteer ik ze op eten/drinken in een Khmerrestaurant. Erg blije koppies! Hier geef ik So zijn alfabet. (erg flauw, maar die humor doet het hier goed: a = alcohol, b = beer, ... z = zuipen) Ik neem afscheid van ze en zak met So, Chris en Rachel nog een beetje door.........
maandag 18-1
Kater. 16.00u ontbijt. 17.00u eindgesprek met Eva (exbaas Pure). 's Avonds met heel de groep gegeten bij de Vietnamees. Dit was in het kader van mijn afscheid. Hoor van Ruth nog dat So vandaag helemaal niet naar school is geweest......
dinsdag 19-1
Ontbijtje bij Singing Tree (restaurantje wat veel aan goede doelen doet). Bezoek mooie tempel en koop nog wat dingetjes bij Old Market. 's Avonds film over genocide met Ruth en Chris. Geen "mooie" film, maar wel belangrijk om te zien wat voor verschrikkelijks hier allemaal is gebeurd. Later bij So en Rachel gegeten en hier serieus gesprek over (de toekomst van) de school gehad.
woensdag 20-1
Beetje geshopt, beetje geinternet en gebeld met thuisfront en Henrique. Besluit morgen NIET te gaan reizen.
Netjes gezegd: "darmklachten"
donderdag 21-1
Ga te voet naar Singing Tree om mezelf wat te testen. Voel me nog beroerder dan gister en erg moe.
Besluit morgen NIET te gaan reizen.
vrijdag 22-1
Voel me stukken beter. Ga op de fiets naar het kinderziekenhuis van een Zwitserse dokter (normaal te bezoeken in combinatie met een celloconcert, maar daar houdt ome ko niet zo van....). Voor het tijdperk van de khmerrouge werkte deze arts hier al en in het begin van de jaren 90 is hij (op verzoek van de koning) teruggekomen. Hij heeft nu inmiddels 3 grote ziekenhuizen waar de kinderen gratis worden verzorgd. Het zorgsysteem in Cambodja is erg slecht en zonder hem zouden niet veel kinderen worden geholpen. Het is er erg druk en buiten is er een lange wachtrij. Ik zeg dat ik geld wil doneren en word in een apart kamertje uitgenodigd, een verpleegster staat er haar tanden te poetsen, maar voor de rest ziet het er redelijk professioneel uit. Hierna in de richting van het Tonle Sap Lake gefietst. Het gaat harstikke goed en fietst naar m'n eigen internetcafeetje om een reis voor morgen te boeken. Ik ga naar de stad Kratie aan de mekongrivier. 's Avonds gegeten/gedronken met alle bekenden.
zaterdag 23-1 Siem Reap - Kratie
Nadat ik eerst door de pick-up was vergeten, kom ik uiteindelijk toch in de juiste bus terecht. (gevuld met +/- 80% Camodjanen en 20% toeristen). Een hele mooie rit, maar ook een hele wilde chauffeur (zelfs voor de begrippen van hier!).
Het zou een rechtstreekse rit zijn, maar halverwege moeten de mensen voor Kratie in een bestelbus. Erg vaag.
Achterin kom ik bij twee Duitsers te zitten. Hij komt uit Munchen en jawel hij gaat ieder jaar naar de Oktoberfeste!!!
De weg is inmiddels slecht geworden, maar overal zijn ze wel aan de weg bezig. Ze zijn hard aan het werk in dit land.
Links zien we de mekongrivier al en rechts mooi groen landschap. In Kratie aangekomen, word ik redelijk snel door een Cambodjaan (Ben) aangesproken. Hij wijst me waar een bepaald hotel (Morhautdom hotel) is en of ik even mee wil gaan kijken. Jajot. Hotelletje is goed genoeg en neem er een kamer. Met Ben spreek ik af dag hij morgen mijn gids is. Einde middag aan de waterkant naar een mooie zonsondergang gekeken.
zondag 24-1 Kratie.
RKC-NAC 0-1. Bedankt Cel. Om 8.00u op pad met mijn gids Ben. Weer een erg mooie route. Eerst bezoeken we Phnom Sombok. Een berg waarop vele monnikken in kleine huisjes wonen en met enkele tempels. Het uitzicht is er prachtig. Mekongriver, veel groen en hoge (cocos)bomen. Dan door naar O Kampi waar dolfijnen (Irradwaddy) zwemmen. Aparte soort, zonder spitse snuit, die met uitsterven wordt bedreigd. Af en toe zie ik een rug, maar niet echt boeiend. De zandeilanden (met veel begroeiing) zijn mooi om te zien. Bij hoogwater zijn deze er niet, maar nu in het droogseizoen (laagwater) wel.
Ben brengt me naar deze eilanden toe en met een tijdelijke brug kan ik er een gaan bekijken. Aan deze brug zijn ook vele relaxplekken. Vanaf hier kun je ook zien hoe hoog de mekong eigenlijk kan komen. Hierna terug naar hotel en hier ontmoet ik een Duitser die op de fiets door Cambodja aan het trekken is. Ga in de stad wat eten. Kom hier in gesprek met een Franse Canadees die er wat helpt. Hij is al 5 jaar aan het reizen, doet veel liefdadigheidswerk en is zelfs inmiddels boedhist geworden. Aparte man. Dan komt die Duitser toevallig langs en komt er ook bij zitten. Nondeju, hij stinkt nog steeds hetzelfde uit z'n "mond". Echt niet meer normaal. Ik reken snel af en ga er echt vandoor. Hierna een pinautomaat gezocht (kilometer uit het centrum en alleen visa, dus weer een keer op en neer naar het hotel). Bij het hotel zie ik Ben weer en boek een busreis naar Ban Lung bij hem (het is net zo gemakkelijk om het zelf te doen, maar hier krijgt hij commissie van). Hierna zegt hij dat een vriend van hem er een hotel heeft. Denk heel even na en zeg jajot. Ik kom daar best laat aan en dan is het toch wel fijn om een pick-up te hebben. Hierna nog wat in de stad gelopen en over/in een hele gore markt. Einde van de dag nogmaals aan de waterkant naar een hele mooie zonsondergang gekeken.
maandag 25-1 Kratie - Ban Lung
12.30u de bus met alleen Cambodjanen + 1 Belg + 1 Hollander.
Zit naast de Belg en heb er een goed gesprek mee. Hij is 63 en al een hele tijd geleden met zijn gezin naar Canada verhuisd.
Hij is in Belgie en later in Canada altijd boer geweest. Inmiddels is hij gestopt met boeren, oa omdat hij niet goed werd van alle regeltjes. Een paar jaar geleden is hij zijn vrouw verloren en gaat nu ieder jaar een maand of 2 op vakantie. De weg is goed tot aan Sung Treng. Hier stapt de Belg uit en kom ik naast een Zwitserse te zitten, die 10 maanden aan het reizen is. Onderweg zie ik veel arme mensen/huisjes en stukken land die zijn afgefikt of in de fik staan. Later kom ik erachter dat ze dit doen om landbouw en/of bouwgrond te verkrijgen. Van Stung Treng naar Ban Lung is de weg veel slechter en alles zit onder het zand (oa de bladeren van de bomen, het is net herfst). Sommige stukken van de route zijn echt door het bos/jungle dat ook gewoon op sommige plekken in brand staat. De bruggen zien er trouwens ook niet altijd even degelijk uit. In het begin van de avond komen we aan en heb ik een pick-up van Lake View Lodge. Het ligt iets uit de stad en het restaurantje buiten ziet er wel gezellig uit. De kamer is heel simpel, maar ik neem hem toch maar. Daarna gegeten en wat met die Zwitserse en haar vriend en een koppel uit Wales overlegd om evt morgen te gaan doen. Eigenaar is er niet, dus zie morgen wel.
dinsdag 26-1 Ban Lung
Bestel ontbijt bij een heel grappig klein meisje dat net boven de balie uit kan kijken. Het blijkt de dochter van Sophat (de eigenaar) te zijn. Ik boek bij Sophat een reisje met een gids. Ik zie deze dag 2 watervallen (Kachanh & Katieng) en rubberplantages. Verder gaan we naar een ouderwets dorp met minderheden. Deze mensen geef ik wat snoep en ze zijn allen zeer blij. Dan heb ik een rit op een olifant door de jungle. Niet erg spectaculair, want het beest eet meer dan dat het loopt. Tijdens de lunch zeg ik tegen de gids dat ik de armen hier wel wat meer wil geven. Hiervoor is vandaag geen tijd meer, dus we spreken af dat morgen te doen. Na de lunch nog naar de Declining Budha geweest op een berg met een heel mooi uitzicht. Als laatste gaan we naar een mooi vulkaanmeer (Yeak Loam). Hier nodigt de gids me uit om vanavond bij z'n oom (waar hij woont) wat te komen drinken. Al met al een leuke rit waarin ik veel verschillende dingen heb gezien. Als we terugkomen, zeg ik tegen Sophat dat ik morgen met mijn gids naar de armen wil gaan om voedsel te geven. Hij is erg enthousiast en belt via via meteen de leider van een heel arm dorp. Sophat doneert het weinige geld dat hij van de trektochten overhoudt aan dit dorp. Hij wil een liefdadigheidsfonds opzetten, maar nog nooit heeft een toerist hem iets over zoiets gevraagd. Ik spreek af om morgen om 6.00u met zijn vrouw naar de markt te gaan. 's Avonds ga ik met mijn gids naar zijn familie. Onderweg kopen we wat bier en wat voor zijn vrouw en zoontje. De familie is erg blij met mijn komst. (moeder, vrouw, zoontje, oom, vriend oom, broer, vriend broer etc). Allerlei mensen zijn opgetrommeld. Ik kan bijna niet met ze communiceren, maar toch is het gezellig. Ook hebben ze een barbecue die ik bijna helemaal alleen op moet eten. Bij iedere slok bier wordt verder geproost. Erg leuke avond.
woensdag 27-1 Ban Lung
6.00u sta ik netjes beneden. 6.15u komt Ker (mijn gids) aankakken en om 6.30u de vrouw van Sophat. Sorry sorry, ja ja.
Dan gaan we naar de markt. Het is er al erg chaotisch en druk. We kopen hier vissaus, ketjap, noodles, suiker zout, van alles behalve rijst (want dat hebben ze genoeg volgens Sophat). Bij het guesthouse verdelen we alles mooi in zakken. Dan gaan we naar de armen. Hebben hier een kleine rondleiding door het dorp (erg kleine slechte hutjes). Er zijn oa een man die zijn arm niet kan bewegen (ooit een keer gebroken), een man met een half been en een vrouwtje van 100. Sopha vraagt of dit was wat ze nodig hadden. Nou..... als hij volgende keer wat rijst heeft, want dat hebben ze eigenlijk niet. Ik stel voor dit vanmiddag naar hun te brengen. Ok. Bij guesthouse lunch en vervolgens snel met Sophat's vrouw rijst op de markt gekocht. Dit vervolgens weer met Sophat, zijn vrouw, Ker en ome Ko naar de armen gebracht. Sophat probeert ze wat uit te leggen hoe te reageren op toeristen. Beetje vriendelijker kijken, soms wat lachen en niet zo veel tuffen. Ik wens ze alle goeds, zeg dat ik absoluut niet in hun leven in wil breken en dat ze absoluut hun eigen cultuur moeten houden. Dan krijg ik applausje en heb het ff best taai. Einde middag ga ik naar het internetcafe. Alle foto's zet ik op usb van Sophat en maak een postertje voor hem dat hij in het guesthouse op kan hangen. "Liefdadigheidstour": 's ochends naar de markt om bij locale mensen (die je dan dus ook al helpt!) spullen te kopen om deze 's middags naar de armen te brengen. Hopelijk slaat het aan! Dan nog ff snel met pa en ma gebeld. Had van Nan op deze site gelezen dat moeders dat onderhand wel weer nodig vond (lees trouwens net terug dat ik een week hiervoor nog gebeld had, dus valt reuze mee volgens mij).
donderdag 28-1 Ban Lung - Kompong Cham
6.00u sta ik weer beneden en weer gaan we om 6.30u uiteindelijk weg. Al dat personeel is zo uit bed gerold en loopt "lekker fris" rond. Bus vind ik weer meteen en koop snel wat water en brood. In de bus heb ik een hele relaxte plek. Gangpad eerste stoel en dan niet die achter de chauffeur. Wel wordt het daar regelmatig zeer druk. Er gaan nogal wat mensen illegaal mee en die gaan daar maar een beetje staan. Het geld dat ze betalen wordt mooi verdeeld tussen de chauffeur en zijn twee hulpjes. Weg is precies hetzelfde als de heenweg. Het is de enige weg om hier te komen en ik moet dus helemaal terug naar Kratie. Tijdens de pauzes nog lekker wat geouwehoerd met erg knap meisje uit Frankrijk dat ook bij Lake View Lodge verbleef. We komen netjes zoals gepland om 15.00u in Kompong Cham aan. Sla eerst 5 minuten m'n tas schoon (helemaal onder het stof) en dan geef ik de 34 tuctuc-chauffeurs wat aandacht. Er kan er maar eentje rijden hoor. Deze laat ik me naar het Mekong Hotel brengen. Neem hier een kamer aan de rivierkant. Goed hotel en erg mooi uitzicht. Vele mensen op de kade, vele visserbootjes en grote brug. Er wordt gevolleybald en in grote groepen op muziek gesport. Bij Lazy Mekong Daze pak in een bakske koffie en geef visitekaartes van Sophat af (dat zijn weer vrienden). Loop nog stukje naar een bamboebrug en kom aan de praat met studenten. Hun leraar was niet op komen dagen, dus zijn maar wat gaan zitten. Dat is echt het liefste dat ze doen de Cambodjaanse studenten, praten met buitenlanders. Zo kunnen ze hun Engels oefenen. Alleen lopen de meeste buitenlanders gewoon stug door.....
vrijdag 29-1 Kompong Cham
Ontbijtje bij Lazy Mekong Daze en kom in gesprek met de vriendin van Sophat. Ik huur een fietsje en ga over de bamboebrug (is er niet in het regenseizoen, wordt ieder jaar opnieuw gemaakt) naar een eilandje (Koh Paen). Er rijden zelfs auto's over de bamboebrug! Het is een erg mooie weg over het eiland. Rijd tussen de bomen met links en rechts leuke huisjes. Dan kom ik bij wat tempels. Het is er erg druk! Kom in gesprek met 2 monnikken/studenten. Er is een of andere viering. Normaal zijn er 15 monnikken nu 130. Verder zijn er veel burgers en van die typische feesttentjes (die je normaal bij bruiloften ziet). Fiets nog heel stuk verder en kom nog een paar keer in gesprek met de plaatselijke jeugd. Ik keer om en fiets weer over de bamboebrug en door de stad naar Phnom Pros & Phnom Prei (de mannen- en vrouwenberg). Onderweg kom ik natuurlijk weer in gesprek met een student. De klim naar de mannenberg is best pittig. (ben benieuwd of mijn "exbaas" hem met de fiets doet). Boven neem ik meteen een cola en een stel bananen bij een vrouwtje en een heel raar mannetje. Ik blijf er echter niet lang zitten, want de apen laten vanuit de bomen alles lopen....). Er staan mooie tempels op de mannenberg en er zijn dus erg veel apen. Een Cambodjaan laat zich zelfs door een aap vlooien! Dan ga ik met de fiets naar de vrouwenberg. Iets minder tempels, maar wel heel mooi uitzicht. Fiets naar huis en zie onderweg weer vele auto's en motorbikes helemaal volgepakt met mensen en allerlei materialen. Aan de kant van de weg gewoon 10 minuten gestaan om allerlei foto's te maken. Dan ga ik nog langs de tempel Nokor. Deze is van de 10e eeuw, dus nog ouder dan Angkor. Hier heb ik even wat rondgefietst. Zie weer volle bus met toeristen bij een of ander beeld staan met een gids. Wat ben ik toch blij dat ik alleen reis! Fiets weer door naar de stad richting de river. Nog even snel naar de floating houses gekeken en daarna de grote brug opgelopen. Vanaf hier zijn de bootjes erg mooi te zien en zie ik alle mensen op straat weer sporten. Op het einde van deze zware dag gegeten bij Lazy Mekong Date en daarna: jawel! HOTEL/BIERKE/VOETBAL.
zaterdag 30-1 Kompong Cham - Phom Penh.
Ontbijtje wederom bij Lazy Mekong date en boek busreis naar Phnom Penh. Erg luxe bus en wederom mooie weg. In Phnom Penh staan er weer overdreven veel tuctuc-chauffeurs te zwaaien en te doen. 1e hotelletje dat ik bekijk is niet veel en kijk ff bij Paragon hotel (2 jaar geleden ook gehad) en dit is toch wel leuk. Heb zelfs dezelfde kamer. Hierna wat internet, alles geback-upt, snel gegeten en nu alles op de site aan het zetten.

Heb trouwens vorige week besloten mijn vlucht te laten staan op oorsponkelijke datum.... Zijn de carnavalspakken al klaar Peeke?!?!?!

groet ome ko




  • 30 Januari 2010 - 15:19

    Nichtje Uit Canada:

    Hey Neef! Super verhaal weer! Geniet er nog even van.
    Tot mails.

  • 30 Januari 2010 - 16:56

    Hans:

    he buurman,

    kwam de cleaning crew al tegen van de week je hut is weer proper voor thuis komst. 20 feb. moeten we bij de buurvrouw de boel op stelten gaan zetten dus bereid je vast voor. gr

  • 30 Januari 2010 - 17:05

    M,m & L-L:

    Hé Ko,

    Gaat daar goed hè, mooi zo! De nieuwe RAT ligt hier voor je klaar.

    Grote groet uit Tuinzigt!

  • 30 Januari 2010 - 20:30

    Veulen:

    Beste Co.
    We zien dat je een mooie week hebt gehad en veel gezien. Nac heeft het dus niet goed gedaan'thuis verloren van een eerste devisie clubje.
    Het gaat je goed.
    gr. De Nuitjes.

  • 30 Januari 2010 - 22:42

    Eddy:

    Ko,

    Ik heb alleen lof voor wat je zo doet.

    Tot carnaval.

    De Selectie

  • 30 Januari 2010 - 22:43

    Jeanny Savelsberg:

    Hoi Marco.

    Nu heb deze keer extra genoten van je prachtig verslag en foto`s
    Jij bent weer een hele ervaring rijker geworden door een tijd met de bevolking door te brengen.
    Doet me soms denken aan onze reis naar Indonesie, vooral het straatbeeld en vervoer.
    Marco,nog een mooie reis verder en nadien een goede vlucht naar huis.

    Groet.

  • 01 Februari 2010 - 13:27

    Mandy:

    hallo marco

    wat een mooi reis zeg
    maar wat een wereld van verschil
    autogordels nooit van gehoord!? haha
    gr mandy
    tot carnaval!

  • 02 Februari 2010 - 07:45

    Martine:

    Hoi Ko,

    Je hebt er echt de tijd voor genomen om alles op papier te zetten zeg!

    Thijsje wordt een beetje ongeduldig en is echt de dagen aan het aftellen!
    Het zal een feestje zijn als hij jou weer ziet!

    Veel plezier nog de laatste week en tot gauw!

  • 10 Februari 2010 - 20:01

    Pien:

    Hoi Marco,
    Ik denk dat je bijna weer thuis bent. Het is immers bijna carnaval. Leuk om nog je laatste dagen in Siem Reap te lezen. Tof dat je nog zoveel met So bent opgetrokken, ben benieuwd hoe hij Australië zal vinden. Geniet van de biertjes en het feestje met carnaval. Groetjes Pien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 148430

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: