1e week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu 1e week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

1e week vrijwilligerswerk

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

19 December 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

1e week Siem Reap / vrijwilligerswerk.
Zondag (13 dec). Vandaag heb ik Eva (coordinator van PURE!) ontmoet. Gezellig ff mee gekletst. Ze legt me wat dingen uit over Cambodja en over het project waar ik ga werken. Ik ga werken bij SHCC (Self Help Community Center). Dit is een schooltje op het platteland. Opgericht door Sambath (directeur) en So (onderdirecteur). Kinderen van het (arme) platteland kunnen gratis naar deze school. 's Middags wordt er ook Engels onderwezen en daar zijn wij dus voor. We doen dit samen met de khmerleraren. Op zondagavond gegeten met Eva en de vrijwilligers: Anja, Carolien, Donna, Maria en Pien. Pien (Engels) en Carolien (sport en spel) werken ook bij SHCC.
Op maandagochtend hebben we allemaal afgesproken bij het PURE! kantoor. Bij het er naar toe lopen, had ik even uit moeten kijken, maar stapte lekker vol in de net gestorte beton. Hadden ze het maar af moeten zetten. Kom tot de conclusie dat Cambodjanen ook andere emoties kunnen tonen dan alleen vriendelijke lachen. In het kantoor van PURE! zijn allerlei dingen voor in de les te verkrijgen en kan er wat worden overlegd. Ik kijk vandaag eerst wel in de les hoe alles er aan toe gaat. Blader al wel wat in "let's go 2". Dit boek wordt nu gebruikt, nou dit niveau durf ik wel aan hoor! Andere vrijwilligers hebben het over hoe ze het geld van hun donateurs gaan besteden. Hier doe ik nog niet aan mee, want ik wil alles eerst zelf zien natuurlijk. 's Middags ga ik met Pien en Eva met de tuc tuc naar SHCC. Carolien gaat op de fiets. Heeeeeel misschien doe ik dat ook nog wel een keertje, mare dan moet het wel wat kouder worden.....De rit naar SHCC is gigantisch mooi, echt over het platteland. Je ziet vele (zwaaiende) kinderen, mensen in houten huisjes wonen, ver uitzicht met mooie bomen en bloemen, hier en daar een boer met een paar koeien. Mare, m'n foto's zullen meer zeggen. Het dorpje bestaat uit vele kleine houten huisje bij elkaar en een heel levendig marktje. Op het schooltje ontmoet ik Sambath en So. Je zou denken wow "directeur en onderdirecteur", mare het zijn gewoon hele aardige jongen gasten. So leidt me wat rond en vertelt me over de school. Kinderen krijgen er Engels, sport, mandenvlechten en tuinbouw. Verder is er ook aandacht voor het sociale (kinderen die ontspoord zijn, proberen ze op het rechte pad te brengen) en milieubewustzijn. De kinderen, die hier komen, zijn kinderen die helemaal geen onderwijs hebben of kinderen die na de public school 's middags nog wat Engels willen leren. Na rondleiding van So zelf nog wat rondgekeken. Carolien is erg leuk bezig met de kids met een of ander balspel. Dan ga ik achterin klasje met hele kleine kids zitten. Deze les wordt gegeven door 2 leraressen in opleiding. Later heb ik op hun verzoek met de kids het alfabet gedaan en het spel woordzoeker (woord op het bord aanwijzen). Op het eind hebben ze nog loeihard gezongen en kreeg ik van allemaal de high five. Dan komen de khmerteachers. Twee jongen gasten die gewoon werken/studeren en daarna vrijwillig voor de klas gaan staan. Met een van hen geef ik Engels aan de tweede groep. Dit zijn iets oudere kinderen. Er wordt gewerkt met let's go 2. Daarna komen er ook nog leraren in opleiding. Samen met de leraar in opleiding en de khmerteachter wordt de 3e les gegeven. Dit zijn de echt wat oudere kinderen (+/-15/16?). De leraar in opleiding doet de eigenlijke les en ik ben er voor de uitspraak, want als de kinderen dat van hun leraar moeten leren.... Ik vind dit zelf vrij geniaal bedacht. De leraar in opleiding kan zijn lesgeven oefenen en de kinderen leren het Engels toch goed. Verder steken de leraren in opleiding en de khmerleraren nu ook nog veel van het Engels op. De insteek van de les is bij groep 1 en 3 het alfabet. Volgens Pien en mij is dit niet echt een goeie insteek. Pien (in Nederland ook actief in het onderwijs) gaat hier eens goed over nadenken en overleggen met So. Nu worden er 10 woorden met een bepaalde letter opgeschreven, dit moeten ze overschrijven en dit wordt dan 1000 keer hardop gezegd door de (Hollandse) leraar en door de leerlingen herhaald. Na wat high fiven en broodje + fruit van de khmerleraar met de tuc tuc naar huis. Met vrijwilligers + "hun wasvrouwtje"' 's avonds wat gegeten. In Smiley's ontmoet ik Jan nog. Hij zit hier ook via Pure.
Dinsdag feest bij SHCC! Het bestaat 2 jaar. Eerst geluncht met Pien, Carolien, Kay en Rachel. Laatste 2 zijn Australische die ook bij SHCC werken. Op het schooltje is het gigantisch druk, keiharde muziek en centraal staat een volleybaltoernooi en de aanstellerige gymleraar (met microfoon). Na iedere wedstrijd krijgen de teams een pen en/of droog broodje. De rest van de kinderen zijn allemaal op een leuke manier zelf aan het spelen of zijn naar het volleybal aan het kijken. Kinderen zijn ook alles behalve flauw. Een klein manneke krijgt een vollebal vol op zijn gezicht en knippert niet eens met zijn ogen. Ook goed om te zien, is dat er al is begonnen met de aanleg van een voetbalveld! Gisteren is besloten om daar geld aan te besteden, vandaag zie je al dat men is begonnen! Ja, dat geld wordt dus goed besteed en komt op “de goede plek” terecht. Vandaag praat ik veel met de (student)teachers en kom in gesprek met Chris (USA). Hele goeie gast die een paar maanden geleden met een paar maten hierheen is gekomen. Ze hebben stroom van het dorp naar de school getrokken en ze hebben nog wat dingen gebouwd. Hij is nu alleen achtergebleven om allerlei werkjes te doen. Over een paar maanden gaat hij in Californie fietsen om geld op te halen voor SHCC. Carolien vermaakt de kids ondertussen met een hardloopwedstrijdje en een heel leuk dansje op de spicegirls. Wat is die meid goed zeg!
Op het einde van de middag is er de uitreiking van de officiele certificaten. Let’s go 1&2, Let’s go 3&4 en certificaten voor de studentteachers. Ik mag ook wat certificaten uitreiken. Heel terecht krijgt Carolien (al 5 weken bezig) ook een certificaat. Na afloop eten we nog wat brood en soep met de leraren, leraren in opleiding, alle vrijwilligers, So, Sambath en alle muggen. Dan door het pikke(N?)donker naar huis. Hoor ’s avonds van Anja dat de waterput, waarvoor zij maandag geld heeft gegeven, er al staat!
Vandaag (woensdag) is het weer een gewone werkdag. Geeft eerst de kleintjes samen met twee studentteachers (uiteindelijk waren ze er toch) Engelse les. Weer een letter van het alfabet, wat zingen en op het einde een spelletje + nog meer zingen. Een heel grappig manneke zingt met heel zijn gezicht. Na de les ga ik bij Chris kijken. Hij is samen met een Vietnamese jongen het voetbalveld met de hand aan het egaliseren (er liggen +/- 15 hopen zand) in een hitte van 35 graden, onmenselijk. Hij gaat hier ook met Sambath over praten. Dan bereid ik met de khmerleraar de les voor. Hij wil een paar stukken uit let’s go behandelen. In de les worden er uiteindelijk hele andere dingen gedaan en maar een klein stukje uit het boek. Groep 3 krijgt weer een letter met op het einde weer gezang en pointing game. Deze les wordt weer gegeven door een leraar in opleiding. Vandaag zie ik bij Smiley’s nu ook Joris. Hij is de laatste vrijwilligers van PURE die ik nog niet had gezien. ‘s Avonds gegeten bij Singing Tree cafe. Australier die met zijn Cambodjaanse echtgenote en familie heel veel goede dingen doet. In dit restaurant heb ik twee jaar geleden ook met “de Canadezen” gegeten. Volgens mij was er toen wel alcohol..........
Donderdag weer 3 groepen les gegeven. 1 jong menneke zegt dat ik zijn “grote vriend” ben.
Ok goeie kennis, maar Thijs en Bart blijven mijn echte grote vrienden natuurlijk! ;-) Vandaag heb ik de les misschien wat teveel naar mezelf toegetrokken. Khmerteachers zijnn bijna niet aan het woord geweest en vinden het ook wel goed zo. Vanuit het lokaal kijk ik een paar keer naar buiten.
Wat mooi zeg! Volgens mij is er, behalve een Zweedse secretaresseschool, geen mooiere plek om te werken. Chris heeft inmiddels al van veel hulp gekregen om zijn veld te egaliseren. Vanavond snel gegeten en lekker met thuis gebeld
Op vrijdag word ik voor de 3e keer wakker door muziek voor herdenking van een overledene.
Bereid op een terrasje de Engelse les wat voor. Op het project zijn nu ook 2 Australiers. “van die rastalui”. Ze komen wat muziek maken, zal wel goed bedoeld zijn...Kleintjes krijgen vandaag geen les. Dus een verhaaltje, liedje, spelletje (voetbal) en tekenen. Oudere klassen krijgen wel gewoon les. Zeg tegen khmerleraar dat ik gister teveel de leraar was en hij meer de leraar moet zijn. Dit gebeurt ook zo. Hij geeft de les en ikke doe de uitspraak en in de tussentijd kijk ik of alles correct wordt opgeschreven. We worden een goed team! De kinderen van groep 2, zonder boek, zeg ik een boek toe. Tijdens de lessen wordt er nog zand aangereden voor de verhoging van het volleybalveld en de materialen voor een activiteitencentrum liggen er ook al. Dit krijgen ze aangeboden van de sponsors van Pien. Diezelfde Pien overlegt ondertussen met So over een nieuwe lesmethode voor groep 1 en 3. Insteek blijft wel het alfabet, maar dan gegroepeerde letters,
zoals STAP. Kinderen kunnen dan ook meteen kleine woordjes leren. So is erg enthousiast hierover en dit krijgt een vervolg. Met tuctuc naar huis en nog mooie foto’s van zonsondergang gemaakt!! WEEKEND!!!!
Vandaag (zaterdag) ben ik niet overdreven actief. De herdenking van de overledene is voorbij! Dus normaal zonder die ^$%^&%%&muziek wakker geworden. Hopelijk is de rest van de straat redelijk gezond! Wat internet/site bijwerken en dadelijk ga ik lekker een Angkor (draft) drinken. Een halve liter voor 0,50 dollar = 0,35 euro. Mwah.......... Vanavond met alle meiden gaan eten, want het is de laatste avond van Donna.

  • 19 December 2009 - 13:07

    Henrique:

    Co! Een echte ontwikkelingswerker, lees ik wel. Goed hoor!
    Ziet er wel héél anders uit weer dan Vietnam..
    Hier heeft het gesneeuwd en morgen voor het eerst lekker weer eens op de latten! Véél groeten, genietze en succes, Henrique

  • 19 December 2009 - 14:46

    Veulen:

    Hallo Marco
    Wij zien dat je het dat je het goed naar je zin hebt en goed werk verricht daar.
    gr van de Nuijtjes.

  • 19 December 2009 - 19:10

    Edwin En Griet:

    Hoi Ko,

    Heb echt respect voor jou dat je dat allemaal doet. Super!!

    Gr. Griet en Edwin

  • 20 December 2009 - 22:21

    Wendy En Eddy:

    Hoi Ko,

    Leuk om je eerste belevenissen al weer te lezen. Klinkt erg leuk. Goed dat je dit doet! Geniet ervan.

  • 20 December 2009 - 22:51

    Buuf:

    ha die ko,hier alles oke.er ligt een pak sneeuw.in cambodja lekker warm,zo te lezen.je bent er weer goed bezig.ga zo door.groet buuf en man

  • 21 December 2009 - 08:37

    Frans Van Ome Ad:

    Dag Marco van ome Jos, Ha vrind,

    Leuk om van je te lezen. Echt super dat je je zo inzet voor de mensen daar! Geniet van de mooie tijd en houd ons op de hoogte.


  • 22 December 2009 - 09:27

    Hans B:

    he co,

    toffe foto's weer. goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt. hier zou je zo ongeveer ingesneeuwd zitten..... veel plezier met kerst en oud en nieuw alvast en keep up the good work!

    gr

    Hans

  • 22 December 2009 - 20:00

    Nan Hendrickx:

    Hallo Marco, Heb jouw site opgezocht en al de verhalen gelezen. Ziet er allemaal goed uit en ik kan me indenken dat het heel spannend is om daar te werken zeker als er een stel leuke meiden om je heen fladderen.Anette zit op dit moment in Nepal dus dar krijgen we weer andere spannende verhalen van.Geweldig dat jullie dit zo doen,vergeet je nooit meer.Vanavond met jullie ma gezongen voor kerstmis en ik moet natuurlijk ook van haar de groeten doen.Verder wensen we jou daar warme kerstdagen en nog heel veel spannende dagen in 2010. Groetjes Piet en Nan Hendrickx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 148416

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: