mijn 1e week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu mijn 1e week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

mijn 1e week

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

28 Januari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

zondag 30-jan tm vrijdag 28 januari.
De vergadering met So en Rachel was goed. We hebben heel de avond zitten praten over de bouw en hoe we alles zo'n beetje gaan doen met de school. Ook zijn alle rekeningen en te verwachte rekeningen nog even op een rijtje gezet. Ze vragen me er eens over na te denken in de directie van de school te komen, maar dat zie ik niet zo zitten. Van zo'n grote afstand dingen regelen/in de gaten houden, is niet te doen en je bent dan natuurlijk wel verantwoordelijk voor alles wat met het schooltje en/of de kinderen evt verkeerd kan gaan. Op maandagochtend word ik door So opgehaald. We gaan samen met de hoofdaannemer Young langs bedrijven om offertes voor de materialen voor de toiletten te krijgen. We bezoeken wat doe het zelf zaken, wat betonstorters en wat houtzagerijen Hierna gaan we naar de school. Dit is gewoon weer schrikken. Ik ben twee dagen niet geweest en nu zitten de daken er al op, ramen en deuren erin en van de lokaaltjes zijn al veel muren aangesmeerd. De lunch bij de nicht van So wordt ook steeds leuker met zijn nicht en haar twee kleine kids. Na de lunch de offertes wat vergeleken en het maakt allemaal bijzonder weinig uit (met de kortingen al meegerekend). In de loop van de middag komen al best wat kinderen "toevallig langs" die dan proberen mee te helpen. Met deze kinderen geprobeerd te kletsen en op de foto gezet. Volgens mij hadden ze nog nooit een foto van zichzelf gezien! De volgende dag gaan we bestellen. Bij de ene zaak rekenen ze in een keer 15 dollar bezorgkosten ipv 8 dollar. 7 dollar is natuurlijk niets, maar we hebben altijd nog onze principes en hier is het WEL erg veel. We rijden dus ff 15km op de motorbike naar de andere zaak. Verder hebben we bij andere zaken houten balken en opvangbakken voor de wc's besteld. Dan gaan we weer langs de hele slechte bobbelige weg naar de school. Ik word helemaal in elkaar geschut, maar echt meer in de binnenlanden van Cambodja kunt je volgens mij echt niet zitten. Stichting Apsara, die de Angkor tempels beheert, laat niet toe dat hier bv stenen huizen worden gebouwd. Vandaar dat de vergunning voor de school ook zo lang duurde. 's Middags wat meegeholpen aan het timmeren van de bureautjes. Woensdagochtend gaan we langs de bank. Pure heeft een tijd geleden al wat van mijn geld overgemaakt, maar dit is nog steeds niet binnen. Er was iets met de tenaamstelling fout gegaan, maar dit hebben we kunnen corrigeren. Ik kan nu ook mooi zien hoe het bij de bank geregeld is. Ze moeten met tweeen van de directie tekenen om iets met de rekening te kunnen doen, dus ook om er geld af te halen. Dit hadden we wel afgesproken, maar goed om met eigen ogen te zien dat het echt zo is. Op de school een vergaderingetje met So en Rachel. Verder met Rachel in excel wat zitten knutselen om een simpel boekhoudsysteempje op te zetten. In de tussentijd moet mijn collega Roy (die samen met de Australier Pat echt keihard aan het werken is voor de school en dat mag gezegd worden!) helaas ziek naar huis. Einde middag hebben we een feest ter ere van de ouders van Young (de hoofdaannemer). Bij dit feest worden zijn ouders door hun kinderen bedankt voor alles. Mooie traditie! We geven een offer/geld aan een dorpswijste voor de ouders van Young en deze begint vervolgens keihard te bidden richting Budha. Young vond het geweldig dat we er waren en we hadden best veel kijkers naar ons tafeltje.... Ook mooi om te zien hoe goed men hier voor de gasten is. Men moet echt zoveel en zo snel mogelijk eten en drinken. Op z'n Brabants: "ze hadden goed gezorgd". Begin van de avond nog een bijeenkomst gehad met alle vrijwilligers van Pure! en weer zie ik een paar vrijwilligsterers die ik nog niet had gezien. Op donderdag iets eerder naar school (7u),want de kinderen van de staatsschool komen helpen (leraren hebben vergadering). Aangekomen bij de school staan er zo'n 300? kinderen te wachten. Ze worden in lijnen opgesteld en moeten vervolgens "hello Marco" zeggen, dat was best wel kikken! En voor deze kinderen hebben we het dus allemaal gedaan! Dan (directielid), die het altijd over tandenpoetsen heeft, neemt meteen het eerste kind apart en begint al over het tandenpoetsen. Dit is een van de eerste dingen die we de kinderen bij gaan brengen. Ik neem een groep mee waarmee ik de zaak wat op ga ruimen. Ze zijn ontzettend fanatiek en vooral een paar kleintjes. Deze gaan nog door als de rest al lang gestopt is. Ook is er een groep struiken aan het weghakken om het schoolterrein wat groter te maken. Alles wordt op een hoop gegooid en in de fik gestoken (incl het plastic afval). Op het einde laten we ze een stapel stenen doorgeven naar achteren waar de wc's moeten komen. Op een gegeven moment twee groepen van gemaakt om er een wedstrijdje van te maken. Prachtig!
zie video. Dan op tijd terug en biedt Kang (naast So, Rachel en Dan is hij het vierde directielid) lunch in de stad aan. Ff lekker met hem gepraat over van alles en de school natuurlijk. Dit wil ik met Dan ook nog een keer doen. 's Middags bespreking met Rachel en Sarah (Schotse die ook wat dingen voor de school doet). We bekijken een officieel erkend boekhoudsysteem voor stichtingen zoals deze. Ziet er in eerste instantie complex uit, maar het is wel officieel erkend (MANGO) en dat is natuurlijk ook heel veel waard. Rachel, die er mee moet gaan werken, zegt dat dat wel lukt, dus we besluiten hier mee te gaan werken. Hierna heb nog een bespreking met Lena van Pure. Samen met haar neem ik de rekeningen voor de school door en hebben we het nog over andere dingen mbt de school. Op vrijdag besluit ik niet naar school te gaan. Ik wil op tijd achter de computer zitten om administratief goed bij te blijven. Op tijd achter de computer valt een beetje tegen, want tijdens het ontbijtje bij Smiley's (waar ik normaal geen tijd voor heb), zie ik best veel collegaatjes/andere vrijwilligers en daar moet je toch ook eens gezellig mee kletsen. Nu ben ik dit verslag aan het schrijven en dan is het zo weekend!! Ik heb onderhand wel een bierke verdiend! Nog een algemene (late) vraag: Wie/wat is autodistribution Oosterhout? Hiervan is nl een paar weken geleden nog een mooie gift binnengekomen. Bedankt! Enne ik hoorde dat de winter toch weer is begonnen. Dit vind ik echt ontzettend erg voor jullie allemaal! groet Ko

  • 28 Januari 2011 - 11:20

    Edje:

    Ej Ko,

    Gij bent goed bezig Jonguh!
    Tof dat het allemaal zo goed en snel gaat.
    Nog heel veel plezier en suc6 daar!

  • 28 Januari 2011 - 18:50

    Annoniem:

    ajax

  • 29 Januari 2011 - 18:12

    Nuijtjes Veulen:

    Beste Co.
    Dat ziet er goed uit en de bouw gaat snel vooruit,zeker als je hulp krijgt van 300 fanatieke kinderen.
    We hebben even op google gezocht en het is een groot distributiebedrijf in auto-onderdelen.
    Autodistribution nederland b.v te Oosterhout,Rederijweg 41 4906 cx
    tel 0162497497
    Hopelijk kun je hier iets mee.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 30 Januari 2011 - 14:35

    Eva:

    Hee Ome Ko,

    Wat goed om te horen dat het al zo opschiet! Kan me voorstellen dat het heel lastig is om het allemaal goed geregeld te krijgen, maar wel met een super resultaat straks en heel veel blije kinderen. Succes en hopelijk kan je tussendoor ook lekker van Cambodja genieten!

    X Eva

  • 01 Februari 2011 - 16:36

    Pee:

    Ha Ko'ke,

    Dit is heel mooi om te lezen, zien en horen! Gaaf dat jij het 'zienderogen' af ziet komen.

    Warme groeten vanuit een 30 graden (lachen maar) kouder Nederland,

    Pee, Marion & Bob

    Ps: gister gewoon weerj strak 42 baantjes

  • 01 Februari 2011 - 16:36

    Pee:

    Ha Ko'ke,

    Dit is heel mooi om te lezen, zien en horen! Gaaf dat jij het 'zienderogen' af ziet komen.

    Warme groeten vanuit een 30 graden (lachen maar) kouder Nederland,

    Pee, Marion & Bob

    Ps: gister gewoon weerj strak 42 baantjes

  • 04 Februari 2011 - 09:59

    Gerardschets:

    eej ko, weer goed bezig gij daarzo in cambodja. het schiet al weer flink op met het schooltje zo te zien. als openingsstunt touwtrekwedstrjidje_

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 148182

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: