2022 December Thailand/Cambodja/Vietnam - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu 2022 December Thailand/Cambodja/Vietnam - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

2022 December Thailand/Cambodja/Vietnam

Door: marco

Blijf op de hoogte en volg marco

23 December 2022 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo daar!

Bij deze weer een bericht van ome Ko vanuit Zuidoost-Azië!

Ten eerste iedereen nogmaals bedankt voor de hulp, acties en mooie donaties tbv Stepping Stones Cambodja en de contante donaties tbv de projecten in Vietnam.

Met iedereen heb ik "iedereen" te pakken, maar speciaal wil ik in willekeurige volgorde noemen:

Homico

Arjen/Aart/Henk

De Toverlaars

Brederocollege

Zuster Bergmans

Corry Roovers

Omloop Liesbos

1000x excuses als ik hier iemand vergeet, mare dan sta je toch bij "iedereen" ;-)

Helaas is het weer niet gelukt om een kort verslag te maken….

De vlucht Amsterdam-Bangkok was goed, maar de combi KLM-Eva-air was niet geweldig. Ik kon op Schiphol de boarding pass voor de vlucht London-Bangkok nog niet krijgen en pas nadat de label was geprint konden ze met zekerheid zeggen dat mijn bagage doorging naar Bangkok. In London moest ik nog wel ff voor een geprinte boarding pass zorgen. In London zaten hier nogal wat meer mensen mee, dus we hadden meteen 1,5 uur vertraging…

In Bangkok werd ik opgehaald door mijn neef Henrique die mij op stond te wachten met een echt naambord. Indrukwekkend hoe hij door het drukke verkeer naar huis reed. Lekker bijgebuurt en een gezellige avond gehad met Henrique, Marta Pau en Teo.

Toevallig was ik Sinterklaas op de Leur nog tegengekomen, dus had ik mooi het een en ander aan de mannen te geven. Met Pau heb ik ook nog een potje geschaakt, ja dat viel niet mee voor mij…

De volgende dag met Henrique nog een mooie fietstocht gemaakt op een groen schiereiland midden in Bangkok. Was goed hen weer even gezien te hebben!

's Middags ben ik vertrokken met het vliegtuig naar Siem-Reap. Daar werd ik opgehaald door

Eddy (die er al een week was), Meng (goede Cambodjaanse maat die ooit een keer zei niet meer gesponsord hoefde te worden voor zijn studie omdat hij het wel zelf kon betalen) Sovann de onderdirecteur van school en zijn vrouw Sahang, de gezondheidsmedewerkster van school.

Met school bedoel ik hier trouwens Stepping Stones Cambodia! (www.steppingstonescambodia.com). Sovann en Sahang werken al vanaf de start voor de school.

De directeur Kang is op dit moment geveld door een zware blessure. Hij heeft een paar maanden geleden zijn achillespees afgescheurd (klinkt bekend.. Slag om Veulen). Zijn herstel verloopt niet erg voorspoedig en hij mag deze week dus nog terug naar het ziekenhuis in Battambang (een paar uurtjes met de auto). In Siem-Reap ingecheckt in leuk hotelletje en gaan eten met bekenden. Kang komt ook nog even langs. Bedank hem daarvoor, maar zeg dat ik hem voorlopig niet te veel wil zien. Hij moet zich focussen op zijn herstel. Zijn been is ook een stukje van de school en puur dat is nu zijn verantwoordelijkheid. De school heeft ook een probleem als de directeur gehandicapt blijft. Verder moet hij vertrouwen hebben in "Team Stepping Stones" die pakken het zeer goed op.

Vooral de onderdirecteur Sovann doet het echt geweldig. Wat een openbaring en wat heeft hij lang in een te klein hokje gezeten. (Voor zulke dingen ga je dus zelf naar Cambodja. Om dit zelf te ervaren).

De volgende dag naar school! Top er weer te zijn en iedereen te zien. Ziet er netjes en groen uit. Australische studenten zijn via Harvest Cambodia een gedeelte van het terrein aan het bestraten.Helaas is dit straten niet helemaal goed gekomen en mogen we dit zelf nog afmaken met de student leraren en/of dorpsbewoners.Van Harvest heb ik Doug en Izzy (mede-oprichters SSC vanuit Australie), David en Eden meteen gesproken. De staf van Stepping Stones vraagt wel 10x of ik blijf lunchen. "Tuurlijk". Op het einde van de lunch blijkt wel waarom… Eddy komt met een megataart aanlopen voor mijn 50e verjaardag! Ze beginnen te zingen en ik krijg een door allen geschreven verjaardagsboekje, een sjaal en een foto van werk met de dorpsbewoners een tijdje geleden. Toevallig dat ik op dat moment net wat vuiltjes in mijn oog kreeg... In de middag nog even met Sovann boy (onderdirecteur) Sovan girl (financien) Sahang en Gov Sorn (water en medische post) en de overige leraren gesproken. Ik wil dat ze zich volgende week helemaal storten op de "leer de leraren" trip van Harvest Cambodia. Daarom zal ik ook zorgen dat ik er dan niet ben om geen afleiding te veroorzaken. Hierna nog ff langs Ineke van Panha Sabay. Dit is een prachtig project dat van gerecycled plastic zelf leermiddelen maakt voor de allerarmste kinderen. Het Cambodjaanse personeel kan via Panha Sabay een studie volgen. Van Hans Biemans heeft Eddy een laptop meegekregen die Ineke kan geven aan een Cambodjaan die als vrijwilliger een schooltje heeft naast zijn huis. Bedankt Hansje!

Vrijdag weer naar school en Eddy doet een kleine kascontrole. Hier ga ik natuurlijk niet bij zitten en dit geeft me mooi de tijd om op het gemakkie rond te kijken en wat te bespreken. Die dag zijn we ook langs een paar families gegaan die zijn geselecteerd voor een waterfilter (krijgen ze pas nadat ze de cursus "hoe te gebruiken" op school hebben gevolgd en het geld van de sponsor binnen is). Later nodig ik iedereen uit om mijn 50e verjaardag 's avonds in Khmer Pub Street te komen vieren. Dit had ik pas 6x gevierd ;-) Dat werd een leuk feestje met de leraren van school en (oude) bekenden.

Op zaterdag lekker op het fietske langs de rijstvelden en mooie natuur naar de hangmatjes geweest! Wat zijn er trouwens veel grote brede verharde wegen aangelegd. Goede ontwikkeling!

's Nachts in een relaxte tent met Eddy en Chea nog ff naar Nederland gekeken...

Zondagochtend beetje gewandeld in de stad en Mini Angkor bezocht. 's Middags naar Meng nadat we eerst op een van de vele lokale markten kado's voor zijn kinderen en eten hebben gekocht. Eddy zorgt dat de kinderen vandaag voor het eerst pasta (in een hele moderne supermarkt gekocht) eten!

Maandagochtend op ziekenbezoek bij Kang. Het gaat goed met hem. Zijn zoontje Donna eet ongeveer de helft van al het fruit op dat we aan Kang hadden gegeven. 's Middags (na de Australische leraren) even naar school geweest. Maandagavond afscheidsavond van Eddy bij Home Cocktail. Later komt Den hier ook heen. Hij is een van de Cambodjaanse oprichters en woont sinds enkele jaren in Schotland. Hij is nu een paar weken in Cambodja. Top hem weer te zien! Op dinsdagmiddag afscheid van Eddy op school. Mooie kado's en toespraakje. "Thank you mr Andy!". Einde middag Eddy naar luchthaven gebracht. Bedankt vrind! Top dat je er was!!

En nu zit mijn eerste gedeelte er ook weer op…

Woensdag hotel uitgecheckt en bij ander hotel (in de straat waar ik normaal altijd verblijf) mijn koffer afgegeven. Tot volgende week! Eerst ff naar Vietnam. Mooie vlucht naar Saigon. Man wat is het hier druk en wat een hoge gebouwen! Met taxi naar District 1. Hotelleke ingecheckt, bierke en wat eten. Bus geregeld voor de volgende dag om 7u naar Can Tho! In 2007 heb ik hier vrijwilligerswerk gedaan bij meerdere projecten en ik ga de mensen waar ik nog contact mee heb bezoeken. Zin in! Zoals gewoonlijk rommelig vanuit kantoortje naar een klein busstation vanuit daar naar een ander klein busstation en dan naar het grote busstation. Zit je telkens wel in de goede bus? Gezellig samen gedaan met een Nederlandse die ook "ervaring had van jaren geleden" Op "de boardingpass" staat precies welke bus en welke plek ik in de ligbus heb. Mooie rit van 3,5 uur naar Can Tho.

Veranderd!! Hoge gebouwen en brede asfaltwegen. Taxi naar Hotel in riviergebied, ingecheckt en dan met taxi naar Hai, Ngan and Nghi. Hai and Ngan werkten in 2007 bij een gehandicapten fabriekje (Nhip Cau). Zij proberen nu geld te verdienen door mooie zelfgemaakte dingen via internet te verkopen. Hun dochter Nghi van 11 is niet gehandicapt en gaat naar een goede school.

Van Bo en Liz Kleemans heb ik twee notebooks gehad die Nghi kan gebruiken voor school en Hai om hun spullen op internet te zetten. Bedankt! Gezellig gekletst in hun simpele maar schone huisje. Als het gesprek wat langer wordt en er stiltes dreigen te vallen dan is er altijd nog de WK-voetbal en woorden van elkaars taal proberen te zeggen. Notebooks krijgen we helaas niet aan de praat. Deze worden later naar de winkel gebracht. Inmiddels heb ik gehoord dat ze werken! Nghi zingt op het laatst nog een mooi liedje voor me. Heel bijzonder hen gezien te hebben.

De andere dag naar mrs Nga en haar man. Zij was de directrice van Nhip Cau en nu nog steeds voorzitster van een overkoepelende organisatie voor alle gehandicapten in Can Tho. Zij helpt echt de aller allerarmsten. Ik denk dat zij zelfs tegen moeder Theresa had gezegd: niet te flauw en tandje bij. Zij wijdt echt heel haar leven aan het helpen van anderen. Mooi gesprek mee gehad en later mee geluncht waar vele foto's van werden gemaakt. Dan ga ik naar de Cambodjaanse pagoda waar ik les heb gegeven. Arme studenten leven hier gratis bij de monniken. Nog een drankje op met een paar monniken. Zij vinden het heel bijzonder dat ik hier weer ben. Van de monniken en studenten van

2007 is er echter niemand meer. Hierna boottochtje over de Mekong gemaakt en gerelaxed aan de waterkant. In 2007 waren er denk ik 3 leuke restaurants en hotels. En nu?? Heel druk en gezellig met Vietnamezen. Het is wel veel minder Westers dan in de stad Siem Reap. Je komt er niet altijd met Engels en dingen zijn lastiger te vinden. Wel wat uitdagender, maar door de smartphone en alles van google toch minder avontuurlijk dan in 2007.

Volgende dag ontbijtje en ik zit mijn "waarbenjij" van 2007 te lezen. Oude adres komt voorbij. Googlemaps… 5km. Hoppekee we lopen er gewoon heen. Paar punten herken ik, mare wat is het veranderd! Als blanke val ik wel steeds meer op tijdens de wandeling. Huis gevonden en wat is dit een leuk wijkje geworden! Leuke straatjes met huizen met balkonnetjes, cafeetjes, supermarktjes, zelfs een hotel! Onderweg een paar cafeetjes aangedaan waar het volop hilariteit is omdat er een blanke binnenstapt. Probeer wat te bestellen zonder vertaler op telefoon, maar dan gebruikt de serveerster haar telefoon om het te vertalen voor mij…Later nog met een kerstman op de foto en gegeten bij een oud bekend restaurant. Zondagochtend naar schooltje van mrs Nga. Arme kinderen (ook veel kinderen van mensen die vroeger bij Nhip Cau werkten) krijgen hier gratis 2 uur Engels en 1 uur tekenen/handenarbeid van vrijwillige studenten. Ik ga het laatste uur om even te kijken en wat met de vrijwilligers te kletsen. Dit loopt uiteraard weer anders en nadat iedereen zich persoonlijk heeft voorgesteld sta ik in 1 keer voor de klas en ze willen een spel doen. Pffff … ff denken….

Yes ik weet nog een ouderwets "voetbalspel".

WK-finale. Argentine-Frankrijk. Twee goals getekend op het bord en de klas verdeeld in twee groepen. Wint de ene groep dan blokje naar links en andersom naar rechts, totdat er wordt "gescoord". Ja wat kan ik ze tegen elkaar laten doen? Armpje drukken! Kids waren erg enthousiast en volgens mij won Argentinie hier ook. Nghi had ik hierbij als assistent. Dan wil mrs Nga dat ik het laatste kwartier over mezelf, mijn werk in Vietnam en Cambodja vertel. Voor de kinderen was dit niet erg interessant, maar wel voor de vrijwilligers. Na afloop worden de kids opgehaald. Ik loop ff met Nghi mee naar haar ouders, want ik had met hen afgesproken zondag afscheid te nemen. Ngan is er wel, maar Hai niet omdat hij het te druk had… Later heb ik hem wel laten weten dat ik dat niet zo'n mooie actie van hem vond en dat tijd een kwestie van prioriteit is. Het gaat hierbij niet om mij, maar hij moet zich wel realiseren dat iemand zien soms toch net even belangrijker kan zijn dan 17 uur werken ipv 16,5 uur. Op het einde een tijdje met de vrijwilligers gepraat en met zijn allen geluncht vervolgens afscheid van iedereen genomen.

Wat ben ik blij dat ik naar Can Tho ben geweest!!

Dan snel naar hotel en naar bushalte. Vanmiddag met bus naar Saigon. Ben werkelijk enige blanke. Lange reis. Veel file. Laat in Saigon, maar ruim op tijd voor de WK finale. Ontzettend druk overal.

In leuk cafeetje/restaurant gekeken.

Maandag ordinair uitgeslapen, uitgebreid ontbijt en door de stad gewandeld en gewandeld en gewandeld…. Ben Thanh markt, opera, people committee hal, kathedraal Notre Dame, postkantoor, independence palace, ambassades en riviergebied met grote wolkenkrabbers en winkelcentra. Ik moest zelfs nog op de foto met een jas aan van een bepaald kledingmerk met een promotieteam. Volgende dag mooie vlucht naar "huis" Siem Reap. Van het vliegveld word ik opgehaald door een van mijn vaste tuctuc-chauffeurs/maten.

Ik had hem beloofd wat speelgoed te kopen voor zijn kinderen. O ja, snel op de "to do lijst" zetten.

Nee! Die lijst moet korter worden en niet langer. Ik rij dus meteen met hem naar een speelgoedwinkel. Blij dat hij was! Volgens mij speelt hij nu zelf nog het meeste met de auto op afstandsbediening…..

Dan bericht van de directeur Kang of ik er weer ben. Het gaat goed met zijn been en hij gaat weer naar school. Zijn schoonvader heeft een auto en zijn schoonbroer kan hem brengen. Ok mooi dan zie ik je op school in de middag,maar nee hij is me voor… Morgen 7u pik ik je op. Ok joh.

Gezellig decadent met een bakske koffie achter in de auto allerlei dingen besproken de andere dag. (net als vroeger op de brommer). Op school zijn ze verder gegaan met straten en Kang vraagt of ik zin heb oude bureau's uit elkaar te halen. Nee zulke dingen doe ik niet meer, ben nu "senior vrijwilliger" ;-) Hierna lang overleg met Sovann boy gehad en later met hem naar de stad om een nieuw reclamebord te checken.

Dan weer op fietske naar rijstvelden. Dit was alweer meer dan een week geleden!

Donderdag weer met auto naar school en hier gepraat met Sahang en Gov Sorn over het waterproject en de medische post. We doen voor het watersysteem op school grote schoonmaak en grote test. Eerste week van nieuwe schooljaar (2e week januari) leggen we de thuis filters aan de mensen uit en laten we de filters komen. Het geld van de sponsor is binnen. Bedankt!!

Dan is het tijd voor foto's. Ik heb voorgesteld om een leuke kerstgroet voor alle vrijwilligers en sponsors te maken. Ik had wat kerstmutsen gevonden en dit vonden ze prachtig. Ze willen dit voortaan ieder jaar doen. Dan een grote taart voor de verjaardag van mr Eddy!! Ze hebben ervan genoten mr Egidius!

Na de lunch nog met Sovan girl over de financiën gezeten. Sommige dingen kunnen echt wel gemakkelijker/efficiënter en dit heb ik haar wel duidelijk gemaakt.

Vrijdag weer vroeg naar school en nu voor de verlovingsceremonie van een van onze leraressen. Bijzonder om hierbij te mogen zijn. Mensen vinden het prachtig dat ik er ben. Stiekem zijn er inmiddels toch veel bekende gezichten voor me. Ik moet ook meedoen met een stoet over straat waarbij iedereen eten of drinken op een schaal draagt en achter de bruidegom aanloop. Bij terugkomst toespraakje van bruidegom en zijn vader. Dan gaat iedereen het huis in om het eten en drinken af te geven voor de ceremonie. De oudere (kale) dames en heren blijven binnen. Dit was prachtig om mee te maken en ik heb bewust geen foto's genomen. Dit was zoals het was en ik vond het ook niet gepast om te doen. Hopelijk kan Eddy volgende keer ook zoiets meemaken. Op school met Kang het laatste van de "to do lijst" doorgenomen. Ondertussen wordt het laatste straatwerk gedaan met de hulp van de student leraren. Op het einde vraagt Kang of hij een copy van de lijst mag. Nee hier heb je hem. Het is nu voor TEAM Stepping Stones. Nog wel snel een fotootje van gemaakt en ook nog gestuurd naar Sovann boy en Kang.

Dan nog even met Sovan girl gesproken over de financiën en ik wil dat er een tweede persoon komt die dit ook kan. (Dit heb ik ook bij Kang aangegeven). Ik wil NIET dat ze er zaterdag of zondag aan werkt en bluf dat ik kan zien of ze dat heeft gedaan. Met Sovann boy heb ik het nogmaals over internet op school. Er is hier in het dorp vrijwel geen bereik en we hebben satelliet internet nodig. Nu moeten ze regelmatig hun werk thuis afmaken. Dat is geen optie! Er is gevraagd of een bedrijf dit evt wil sponsoren en anders doen we het van het algemene budget.

Dan zeg ik tegen iedereen dat "mijn werk" erop zit. Ben volgende week nog wel in de buurt en ze weten me te bereiken als ik met iets kan helpen. Ben sowieso woensdag wel aanwezig bij de jaarafsluiting waarbij de leraren een klein presentje krijgen en ik wil nog ff de financiën bekijken met Sovan girl.

Meerdere malen hebben we het gehad over hoe we als school zelfvoorzienend kunnen worden. Ideeën zijn besproken en opgeschreven. Er zijn bv plannen om iets agrarisch te gaan doen, maar voorlopig moeten ze zich toch nog 100% op de school richten. Dit blijft prioriteit 1 er daar hebben ze hun handen nu nog vol aan. Mede doordat oprichter en grote centrale man So niet kon komen en door de blessure van directeur Kang schuiven we dit alles nog maar even door.

Nu ben ik in relaxed koffiebarretje het laatste op deze site aan het tikken en zo nog ff langs wat kantoortjes voor internetmogelijkheden op school. Komend weekend en volgende week????

Ik zie nog wel!

Fijne Kerst en een Top 2023!!!

Groet Ko

Enne….. ivm de Kerstgedachte….

NL38RABO 0376518936 tnv STICHTING HOEVENS ONTWIKKELINGS- EN MISSIE-COMITE o.v.v. Stepping Stones Cambodia en je naam (deze rekening is speciaal voor Stepping Stones).

www.steppingstonescambodia.com

• 23 December 2022 - 14:31

Martijn Quicken:

Mooi verslag Marco!

Geweldig om te lezen, ga zo door!

• 23 December 2022 - 14:47

Hans Biemans:

• 23 December 2022 - 22:13

Tineke :

Leuk om weer over je belevenissen te lezen Ko!

• 23 December 2022 - 23:39

Eddy:

Respect maat. Ik ben denk ik wel de meeste trotse en blije mens op aarde, al voel ik me op dit moment allerminst zo. Jij hebt mij aangestoken met een virus wat geluk heet. Geluk dat ik mag helpen bij jouw project, mensen helpen die net zoveel verdienen als wij. Stepping Stones is mijn familie geworden. Keep up the good work.

Akon Cheran maat.

• 24 December 2022 - 08:41

Sandra:

Gaaf om over je avonturen te lezen, Ko!

• 24 December 2022 - 09:40

Corry Roovers:

Wat een prachtig verhaal. Geweldig wat jullie doen.

• 24 December 2022 - 10:01

Wendy:

Geweldig weer Ko op te lezen over al het goede werk wat je doet! Respect!! Leuk dat Eddy hier ook aan kan bijdragen. Jullie hebben weer mooie herinneringen gemaakt. Nog veel plezier.

• 24 December 2022 - 12:00

Pee:

Heel mooi Ko om je belevenissen - en die van Eddy - voor en rondom Stepping Stones weer te lezen. En 'gewoon' ook de zakelijke stappen naar zelfvoorziening! Geniet er nog van daar, CU [e-1f590]

• 24 December 2022 - 21:30

Ronald:

Mooi weer om te lezen! Top Ko!

• 25 December 2022 - 13:29

Arnold:

Hoi Marco. Met veel interesse heb ik jou verhaal/avonturen gelezen. We zullen elkaar weer snel treffen in B.hoofd, kunnen we verder bijpraten.

• 27 December 2022 - 12:07

Diana:

Mooi om weer te lezen Ko. Mooie foto's ook. Tot over een paar dagen!