central highlands! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu central highlands! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van marco meer - WaarBenJij.nu

central highlands!

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

01 Januari 2008 | Vietnam, Hoi An

Vrinden en vrindinnen!

Het allerbeste gewenst voor 2008!

Samenvatting:
Afgelopen dagen ben ik nog even heel fanatiek geweest. Ik ben terug naar Vietnam gegaan en ben door de central highlands gereisd bij een motorrijder achterop. Dit is een gigantische leuke rit geweest, waarbij ik hele mooie jungle en veel plaatselijke bevolking heb gezien. Ik zit nu in Hoi An en alles is ok.

Voor details zie hieronder:

Do 20-12 Phnom Penh

Ontbeten in restaurant dat opbrengsten gebruikt voor oa weeskinderen.
Tijdens mijn ontbijt krijgen er kids Engelse les. Leuk om te zien. Doet denken aan een paar weken terug.
's Middags reis terug naar Saigon geboekt. 's Avonds gegeten bij Nederlandse tent "Frizz". Niet veel aan
hoop kouwe kak bij elkaar. Ik heb maar gedaan alsof ik geen Nederlands verstond.

Vr 21-12 Phnom Penh - Saigon

Met Mekong-expres naar Saigon. Luxe bus, goed geregeld. In Saigon snel hotelletje gezocht. Daarna snel reis geboekt naar Dalat (bij Singh Cafe). Het is zeer druk in Dalat vanwege bloemenfestival, dus alle hotels zijn vol. Ik kan er dus pas zondag heen.

Za 22-12
Saigon. Dit ken ik onderhand wel, dus beetje achter tv en computer gelegen. Later in kroeg wat voetbal gekeken
en bierke op.

Zo 23-12
Saigon-Dalat
Bus zit aardig vol met oosterlingen (Vietnam, maleisie en singapore).
Zit naast Steven. Aardige gast uit Maleisie die in Singapore werkt.
Vertelt wat over (geschiedenis) Maleisie en Singapore. Hele mooie reis. Bergachtig groen gebied met hier en daar palmen meren en leuke dorpjes. Zie ook kassen! Lange reis 7.30-16.00.
Bus stopt mooi bij mijn hotel Trung Cang. Snel reisje geboekt voor maandag en ingecheckt. Daarna te voet de stad in: Druk, mooie (Franse) gebouwen,groot meer en "de Eiffeltoren".
Bij central market met Steven afgesproken om te gaan eten. Na 10
sms-jes over en weer elkaar gevonden. Na het eten nog even over de markt gelopen. Grappig om te zien hoe alle mensen die iets proberen te verkopen, wegvluchten als de polite komt. Twee minuten later zitten ze allemaal weer op hun plek. Terug naar hotel.
Volgende dagen voorbereid in lonely planet! Wil ff flink wat gas gaan geven, dus veel zien in een korte tijd.

Ma 24-12
Met groepsreis city sightseeing. Volle bestelbus. Hele aardige jonge gast als gids. Alleen maar Aziaten (muv ome Ko). Irritante grieten (die al in bus Saigon-Dalat zaten; en bij me in het hotel
zitten!) zitten er ook bij. Achterin zit ik met Steven (maleisie),
een vietnamees en een singaporiaan (of zo?). Er wordt begonnen met
een kabelbaan. "NEE". De bus rijdt netjes met alleen ome Ko naar het
einde van de kabelbaan. Daarna allerlei dingen bezocht. Echt waar die
Aziaten willen echt overal foto's van waar ze zelf bij staan.
En wie mag dan de foto maken? Ik had het zo door en liep dus heel
de dag 100 meter alleen voorop. Die dag hebben we bezocht: Buddhist meditation
monastery (bonsai boompjes van 300 jr oud; steen geworden boomstronk
van 100.000 jaar oud); paradise lake; chicken village (arme mensen.
ze doen veel aan tuinbouw); Prenn Waterfall; Bao Dai's summer palace
(laatste koning tot 1945); Valley of love (niet zo leuk alleen);
Art & Gallery (XQ) en op het laatst winkel met allerlei dingen
gemaakt van fruit. Zeer veel tuinbouw in dit gebied! Spreek met de drie achterin de bus af 's avonds naar de nachtmis te gaan. Einde tour. Stap op de markt uit en ga nog snel wat lopen:
grote kerk; postkantoor met daarboven op "de eiffeltoren"; loop rond
heel het meer (7km!); flower garden incl kas. Dan naar hotel. Praat daar met reisbureau om te kijken of ik met groepsreis naar nationaal park kan. Ze gaan het navragen. Dan ontmoet ik wat Duitsers..... ... Shit al 21.30 en ik moet nog eten. Ach die mis kan ook wel zonder mij. Op dooie gemakkie bij V-cafe gegeten/gedronken.

Di 25-12
Bij hotel/reisbureau (Singh-cafe) zit gids van gisteren. Even mee geouwehoerd.
Ontbijtje in centrum op. Doe hier en daar wat navraag over mogelijke reizen.
Groovy Gecko tours heeft leuke aanbieding. 5 dagen achterop motor door
central highlands. Ga terug naar hotel/reisbureau om te overleggen met gids van gister. Net vantevoren word ik door easyrider Chung aangesproken.
Rustige oude man (tuinder geweest!) en biedt zelfde soort reis als GGT aan.
Vraag na bij gids en zegt dat ik gerust met die man mee kan gaan.
Ok. Ga terug naar Chung, maak testritje met hem en spreek af voor de volgende
dag. Hotel en GGT ingelicht. Weer lange wandeling gemaakt. Wat door de stad
(ze zijn hier net als in Breda de haven weer aan het opleuken) en later naar
Camly Falls. Op einde leuk klein kerkje gezien waar (kerst)mis bezig was.
Daarna nog wat aan het water gezeten. Naar hotel tas ingepakt en voorbereid
voor komende reis. Gegeten bij V-cafe.

Wo 26-12
8.30u op pad met Easy-rider Chung. Algemeen: een hele mooie tocht. Bergachtig / meren / akkerbouw/jungle. We zien ook vele arme mensen die in houten/bamboe hutten wonen. Deze "minorities" hebben altijd in jungle gewoond en de regering heeft
ze nu bij elkaar geplaatst. Hier mogen ze wat jungle als akkerbouwgrond gebruiken. Er zitten ook mensen uit het noorden bij, die zo'n stukkie weer van de minorities hebben gekocht. Na +/- 10 jaar akkerbouw zijn ze meestal in staat het houten huis te vervangen door een stenen. Tijdens de rit zie ik: een kas (van hout en plastic) met bloemen (zaad uit Holland); rijstwijnstokerij / varkensfokkerij; zijdenfabriek;
pagoda (Linh An Tu); waterval (een plaatselijke boer moet er toch in de buurt gaan werken, dus ik kan mooi meelopen); thee en koffieplanten en het drogen van koffiebonen; nog meer minorities; kunstmatig meer aangelegd voor zelfde minorities; minority als motormonteur; jungle; fokken rupsen voor zijde; rijstvelden; longhouses
van minorities; lak lake. We komen aan in het stadje Lak Lake. Leuk simpel hotelletje. Ik heb er een eigen "huisje". Na 2 minuten valt stroom al uit. Te voet stadje in gegaan.
Gegeten met Chung. Later komen er nog meer easy-riders, Dave & Ruth (reizigers uit Australie) en de hotelbaas bij zitten. Die rijstwijn komt best hard aan........................

Do 27-12
Weer een mooie rit. Vandaag geen minorities bezocht.
Ik zie: Lak Lake (vanaf berg); verbouwing rijst; hoe mensen met z'n allen op de wagen (getrokken door een tweewielige trekker) naar het land gaan; koeien die midden over de weg naar de wei gaan; hoe stenen met de hand (ja hand, die hand heeft een hamer vast ;-) ) uit de bergwand hakken; brug en kerk gebombardeerd door de VS; bijenfarm; steenfabriek (stenen gemaakt van klei); hoe suiker uit suikkerriet wordt
gewonnen; fabriek waar dit suiker nog verder wordt verwerkt; maken van rijstnoodles;Dray Sap en Gia long Falls/watervallen (Na een van die watervallen kon ik alleen een stuk door
jungle lopen. Ko: "Zeg chung, zitten daar ook slangen? Chung: "Zeer veel zelfs. Als je geluk hebt, zie je er wel een paar". Ik heb er uiteindelijk geen gezien/gevoeld); haha vrachtwagen vastgelopen tegen bovenconstructie brug (staan ze als een stel daapsen
op het zeil te springen. Volgens mij zijn ze nu nog aan het springen); maken van rijstwrappers (voor de fresh spring rolls!);standbeeld met tank (wederom niet originele) ivm val Buon Ma Thuot
in '75 (noord neemt over van zuid). In Buon Ma Thuot verblijf ik in het edenhotel. Om 19u ga ik met de motor weer eten met Chung. Typische Vietnamese tent waar je zelf springrolls moet maken. Zien daarna hele grote kerstboom van heinekenflesjes. Helaas zie ik de Australiers niet meer. We waren er iets te gemakkelijk van uitgegaan dat die Easy-riders overal dezelfde hotels zouden nemen.

Vr 28-12
7.30 Tas achterop en ontbijtje in hotel. Ik heb besloten nog 3 dagen mee te rijden
en me naar Hoi An te laten brengen. Vandaag zie ik: Champignonbedrijf (in een soort van zakken); oorlogsherdenkingsmonument (zelfs 16 jarige gestorven! dit monument
is weer puur voor de noordelingen. Chung: "het zuiden is helemaal vergeten" ); communicatiemasten gemaakt mbv Nederland; vele typische 2-wielige trekkers die naar het land rijden; uitzicht over koffievelden (minorities van de staat gehad); 25447 (levende) eenden die aan een motor hangen; drukke markt (met koeiekoppen!); bedrijf waar zeer mooie dingen uit hout (illegaal uit jungle) worden gesneden; peperplantage;
bedrijf waar plastic leidingen worden gemaakt; trekkerhandelaar; rubberplantage; dead valley
(in de buurt van Pleiku. vele Vs soldaten zijn hier gesneuveld. daarna in bezit van Vietcong. VS vervolgens helemaal gebombardeerd.); UItzicht op Pleiku; kerk in Pleiku; Sea Lake
(zeer diep; oude vulkaankrater). Snel wat gegeten bij klein eettentje aan de weg: rijstpannekoeken. Dan naar hotel: Hotel Thinh Vuong in Kon Tum. Later met Chung gegeten in tentje met kleine
barbecuetjes. Met hem wat gepraat over de oorlog en Slangen. Als je door een giftige slang wordt gebeten, moet je snel als tegen zijn gal inslikken. Door stadcentrum naar hotel teruggereden. Mooie rustige stad met alleen benedenverdieping huizen.

Za 29-12
8.30u vertrek met de motor.In Kon Tum zie ik nog: houten Franse kerk; weeshuis (voor 200 kids, wordt onderhouden door katholieke kerk); minorities (een oude man wordt helemaal gek als hij me ziet. Hij kust m'n hand en gaat op een soort "bamboe-orgel" muziek
voor me maken). Later zie ik: soort wortelen die in een fabriek worden verwerkt; eendenfokkerij (als hobby laten ze hanen vechten. "Nee, ik maak
geen foto's. Wel als jullie met elkaar gaan vechten"); gigantisch uitzicht op bergen (in de verte een berg waar nog steeds niets groeit vanwege agent orange (Amerikaanse bommen); oorlogsgedenkteken in Dak To ('72 vele mensen gestorven); in de verte vele dorpjes voor
minorities (zelfs ook al stenenhuisjes). deze dag bezoek ik vele minorities; Ho Chi Min trail (weg waarlangs noorderlingen door jungle naar het zuiden gingen. Vele gestorven door malaria en VS bommen); een bedrijf waar mensen,bommen/kogels/geweren die ze vinden, heen kunnen brengen
voor oudijzerprijs;zeer mooie rijstvelden van minorities; loop over houten zweefbrug; zeer nieuw stenen minoritydorp (hadden nog niet veel blanken gezien volgens mij); watervallen;
gigantisch mooie route (over een goede brede weg) door de jungle!!!!!; zo'n beetje het armste gebied van Vietnam (volgens Chung). de kinderen hebben niet eens kleren aan. Wel zijn de
mensen hier zeer vriendelijk en ik moet constant zwaaien vanaf de motor. Op het einde van deze dag zie/help ik nog wat mensen met het sjouwen van suikerriet. Dan komen we aan in het stadje Phu'oc Sun (Kham Duc). Lage gebouwen, geen straatverlichting en slechte wegen.
De mensen zijn er zeer aardig. Paar honderd meter verderop in plaatselijk tentje wat gegeten. Nadat we teruglopen vanaf het restaurant zie ik nog
een marktje met allerlei winkels. Verder valt op dat ze wel flinke huizen aan het bouwen zijn. 't Gaat hier dus ook de goeie kant op. Zoals het in heel Vietnam (gelukkig) de goeie kant op lijkt te gaan.

Zo 30-12
Ontzettend slecht/niet geslapen: maag. Dat krijg je natuurlijk met dat plaatselijk voedsel.Aan de overkant van het hotel vers brood (maken ze zelf) zonder iets erbij gegeten. Heel
de dag regen! Nog een stuk van de Ho Chi Min trail langs de jungle gereden. Bezoeken ook weer wat minorities. Er zijn er ook die niet in een stenen huis, aangeboden door de staat, willen wonen.
Ze blijven lekker in hun eigen houten hutje wonen. Einde Ho Chi Min trail. Linksaf kunnen we naar Hamburg Hill. Afkomst van die naam: Eerst was het van de VS. Daarna heeft noorden het overgenomen. VS alles gebombardeerd. Zo extreem dat alle lichamen uit elkaar gebarsten zijn...)
We gaan niet linksaf maar rechtdoor richting Hoi An. We zien onderweg weer vele gedenktekens voor strijders voor het noorden. Deze dorpen (in het zuiden) streden voor het noorden. Dan verandert het landschap: weer vele rijstvelden. We komen aan in Hoi An. Hotel Hoa My.
Op het 1e gezicht een leuk stadje. Eet wat met Chung, schrijf wat in zijn boekje en betaal hem. Keuvel nog wat na met Chung en hij herhaalt nog eens dat het niet veel toegevoegde waarde heeft om straks ook nog eens naar Sapa te reizen. Dit is het noord-westen van Vietnam en zeer bekend bij toeristen.
Het is hier bergachtig en mensen lopen nog in klederdracht. Echter (volgens Chung) zijn de bergen er hetzelfde als in de central highlands en mensen lopen alleen nog maar in klederdracht om aan toeristen geld te kunnen vragen voor een fotootje. De echte plaatselijke bevolking heb ik al in de central highlands gezien. Ok. Ach ik zie over een paar weken, enkele duizenden kilometers verder naar het noord-westen, ook wel weer mensen in bepaalde klederdracht lopen......... ;-)
AANSLUITEN POLONAISE!!!
Dan "houdoe Chung". In lobby wat gebuurt met Italiaan. Dan ff naar bed. Later stadje in. Leuk stadje.
Vele oude (oa Franse/Chine/Japanse) gebouwtjes. Gezellig centrum met vele (kleding)winkels.

ALS JE EEN PAAR HELE MOOIE INTERESSANTE DAGEN WILT HEBBEN!!!

GEGEVENS CHUNG:

EASY RIDER'S CHUNG - NO 08
EMAIL: CHUNGTOUR@YAHOO.COM
MOBILE: 0902 310 154

Ma 31-12 Hoi An
Rustdag. Ontbeten en foto's op cd laten zetten. Internet. Wat door stad gelopen (oa Japanse brug)Gebeld met vrinden en familie in Nederland. Wat later gaan eten. Leuk tentje, met eigenaar wat geouwehoerd. Nog wat door de stad gelopen (oa groot podium), maar
zie nergens iets gezelligs om oudjaar te vieren. De Vietnamese jeugd loopt zich ook (half)dronken aan te stellen en 't bier valt stiekem best zwaar. T is half twaalf en weet je wat, ik sluit het jaar in stijl af:
HOTEL/VOETBAL/BIERKE
enne SMS.

• 01 Januari 2008 - 13:16

Hans:

Ha ko de beste wensen nog jongen verslag ziet er goed uit geniet er nog maar ff van

gr

Hans B

• 01 Januari 2008 - 14:04

Henrique:

Best wensen voor 2008! Ik stuur je nog een apart mailtje! Grappig dat jij die zendtoren in Dalat ook als Eifeltoren aanzag :-). Hoi An is een mooi plaatsje hè? Laat je nog wat kleding op maat maken?

• 01 Januari 2008 - 16:44

Eric & Suzan:

Hey Ko,
    De beste wensen voor 2008 he! We drinken er nog wel een pilsje op over een maandje!

Groetjes Eric & Suzan

• 01 Januari 2008 - 18:48

Marieke:

Stoer z'n rit en wat kun je veel zien in een korte tijd! Leuk om te lezen en te zien dat t goed gaat! De beste wensen voor 2008! Groeten van Werner Marieke Jens en Teun

• 02 Januari 2008 - 10:24

Gerard:

de beste wensen nog eej ko ook namens elly en de kinders
    nog wa van die heineken op?

grg

• 02 Januari 2008 - 12:49

Jan Maassen:

Ik wens je, mede namens Tineke, alle goeds in het nieuwe jaar 2008. Dus ook een goed tweede gedeelte van je verblijf in het Oosten. Met de nodige verdieping in je activiteiten, maar niet minder met de noodzakelijke ontspanning.

• 02 Januari 2008 - 17:33

Mieke:

De beste wensen vor 2008!

• 02 Januari 2008 - 18:50

Ton :

hoi ko de beste wensen en we drinken er bij nac wel een keer op

• 03 Januari 2008 - 15:45

Monique:

ej ko de aller beste wensen voor 2008 en je verslagen zien er echt goed uit leuk om te horen dat het goed gaat.
    groetjes monique

• 03 Januari 2008 - 18:35

Fenna En Jolanda :

Hoi Marco,
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Je hebt wel veel gezelligheid in het Jeugdhuis gemist en wij natuurlijk ook van jou.
    Geniet nog maar lekker van je vakantie.

• 03 Januari 2008 - 20:02

Jelle En Susanne:

Ha Ko, de beste wensen nog hé!
    Je vermaakt je eigen nog steeds wel zo te zien! Goed verslag en mooie foto's!
    Geniet er nog even van want het is zo weer carnaval!!! (kun je die helm ook wel meenemen trouwens)

De Groeten uit Etten

• 03 Januari 2008 - 22:15

Tante Jeanny:

Marco, de beste wensen voor 2008.
    Mooi verhaal en fotos.
    Geniet nog van al het moois en indrukke
    in een totaal andere wereld.
    Goed dit gedaan te hebben, een hele
    verrijking.
    Het doet mij soms denken aan onze reis
    naar Indonesie.

De Beste wensen voor 2008 mis je

• 07 Januari 2008 - 21:35

TOCLB:Nieuwjaarsduik:

Hallo diktator,

De volledige selectie ex CB en ex jijzelf hebben vandaag succesvol de nieuwjaarsduik gedaan in de Banakker. Bij elkaar opgeteld meer dan 40 baantjes, waarvan het 1e 44 baantjes voor zijn rekening nam. U kunt trots zijn!!

De natte groeten