Stepping Stones januari 2014 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Stepping Stones januari 2014 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Stepping Stones januari 2014

Blijf op de hoogte en volg marco

22 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Yes! Ome Ko is weer bij de school Stepping Stones in Siem Reap, Cambodja!

Woensdag 8 januari ben ik door PP (bedankt Pee Pee) naar Schiphol gebracht. Lange comfortabele vlucht en best wat kunnen slapen. De volgende ochtend kom ik in Hong Kong aan en meteen daarna door naar Phnom Penh. Na de eerdere rellen is het er gelukkig weer rustig en ik besluit hier een dag en nacht te blijven. Overdag als een zombie wat rondgelopen en vervolgens 12 uur geslapen. Dag jetlag. De volgende ochtend met een busje naar Siem Reap. Vlotte rit van een uurtje of zes. Voelt goed om weer in Siem Reap aan te komen. Herken natuurlijk inmiddels nogal wat dingen. Hotel ingecheckt en een goede deal gemaakt voor de komende weken. Snel Cambodjaans simkaartje in telefoon en doe bericht naar Kang. Hij is nu de plaatsvervangende directeur van Stepping Stones. De directeuren So en Rachel zijn er niet. Die zijn nu in Australie, want die verwachten een kleintje. Gelukkig hebben ze eens een keer voor zichzelf gekozen! Zij zullen over een half jaartje weer terugkomen. 1 minuut na mijn bericht belt Kang al en 5 minuten later staat hij bij het hotel. Kwartiertje mee gekletst en gezegd dat hij naar zijn universiteit moet gaan voor Engelse les die avond. Tijd zat om later bij te kletsen. We spreken af dat hij ‘s avonds mee gaat eten. ‘s Avonds ga ik eten met kennissen/oud-collega’s (en zal dat nog vaker doen, gezellig!) en Kang schuift aan. Hij vertelt vol trots over de school en zijn Engels is echt gigantisch vooruit gegaan.

Het weekend relaxed wat in het stadje rondgehangen en natuurlijk naar de hangmatjes bij de rijstvelden geweest. Maximale ontspanning! Op dinsdag zou ik naar school gaan, mare op maandag kriebelt het zo hard dat ik (na overleg met de schoolleiding natuurlijk) snel een man met een brommertje regel en naar de school ga.

WAT IK DAAR AANTROF, IS HAAST NIET TE OMSCHRIJVEN!!

De school ziet er gigantisch mooi uit en men werkt er zo netjes gestructureerd en hard!
Vorige keer was dit ook al, maar toen was alles voor iedereen nog nieuw en waren So en Rachel er nog. De Cambodjanen doen het dus nu echt zelf!
Eind 2012 hebben we nog voor alle werkzaamheden teams/teamleiders geslecteerd. (Engels voor de allerkleinsten, Engels voor de wat gevorderden, Engels voor de alleroudsten, bibliotheek, kantoor, onderhoud, computerklas, sport en spel, hygienelessen, ehbo-post, handvaardigheid, bijlessen, les aan gehandicapten) en deze teams/teamleiders pakken allemaal hun verantwoordelijkheid erg goed op.
Het niveau van Engels is erg hoog! Erg leuk iedereen weer te zien en ze worden allemaal ook steeds zekerder om een praatje te maken. Deze week krijgen de leraren en de studentleraren les van 10 professionele leraren die hier zijn via de Australische stichting Harvest Cambodia. Zij regelen dat er 4x per jaar een groep leraren komen om de (student)leraren te onderwijzen hoe te onderwijzen. Een systeem dat nu echt zijn vruchten begint af te werpen en waar onze 700 kinderen ook heel veel aan hebben!
Dankzij de omloop van het Liesbos en alle sponsoren, de fietstocht tbv Stepping Stones, vele donaties en de stichting Homico, hebben we afgelopen jaar rieten daken, een hygiene-/kunstlokaal, een extra lokaal voor gehandicapte kinderen/bijles lokaal, een keuken en een eetruimte voor de (assistant)leraren kunnen bouwen. Dit ziet er allemaal keurig uit, zie de foto’s. Via deze weg iedereen nogmaals bedankt voor zijn/haar hulp en alle donaties.

Ik zie nu ook Liz en Doug van Harvest Cambodia wat vaker. Zij doen heel erg veel voor Stepping Stones en zorgen dat er voor alle (assistent)leraren een sponsor is voor hun studie. Hierop vormen een paar studenten die vanuit Nederland worden gesponsord een uitzondering. Liz en Doug zijn nu naar Cambodja geemigreerd om hier een bestaan op te bouwen en om nog meer voor Stepping Stones te kunnen betekenen. Goed bezig!

Er is nu ook begonnen met hygiene-lessen aan gezinnen uit het dorp. Per keer worden 20 families uitgenodigd (1 of 2 vertegenwoordigers per gezin). Hier leren zij hoe ze een nieuwe waterfilter kunnen gebruiken en het nut van handen wassen en tandenpoetsen (en hoe dit te doen). Als ze de les goed hebben gevolgd, krijgen ze een waterfilter mee. Een week hierna krijgen alle families een bezoek om te kijken of ze alles goed doen. Als de waterfilter niet wordt gebruikt, volgt er een waarschuwing. Na de 3e waarschuwing zijn ze de waterfilter kwijt. Deze waterfilters worden gesponsord door de opbrengsten van een actie die vorig jaar was gehouden in Oostenrijk. In totaal zijn er 500 gezinnen in het dorp. We hebben dus nog even te gaan…..

In de tussentijd heeft goed nieuws vanuit Australie ons bereikt! So en Rachel hebben een zoon! Noah Leeheng Sok. Doug, Liz en ik wisten dit al vrij snel. Eerst hadden So en ik het plan opgevat dat So dit via skype aan de staf van de school door zou geven. Dit was voor hem toch lastig te regelen en wij kregen steeds meer vragen van iedereen. “Hebben ze al een kindje?” Toch lastig als So je dan gewoon weer op school belt….Na overleg met So heeft Liz het goede nieuws op een gegeven moment toch maar medegedeeld en de school was te klein!!

Afgelopen zondagochtend weer naar de voetbal geweest. Ja hoor, Stepping Stones loopt weer mooi in de shirtjes van NAC! Mooi om mensen tegen elkaar te horen zeggen:
What’s NAC?
That’s the footballclub from Breda in the Netherlands!
Op het einde van de ochtend sta ik zelf ook nog een wedstrijd te fluiten. Viel best tegen….. , maar de scheids heeft altijd gelijk! Toch?
Later die dag nog een echte Cambodjaanse verjaardag meegemaakt. De zoon van Kang (Ryan) werd twee jaar. Eerst een fiets als cadeau voor zijn dochter gekocht. Kang vond het zonde Ryan iets te geven. Het was beter als ik haar wat gaf, daar zou zijn zoon ook blij mee zijn, want hij mag dan achterop zitten….. Verder een echte taart en wat eten op de markt gekocht. Kang was zo gelukkig! Verjaardag was leuk. Dochtertje was erg blij met de fiets en ging meteen “over straat” fietsen. Kinderen liepen naar buiten en ik hoorde haar allemaal Macco Macco naar de kinderen roepen en naar mij wijzen. Eerst gebarbequed met familie en bekenden. Vervolgens met Kang langs mooie stuk naar krokodillenboerderij geweest. Als we terugkomen is het nog wat drukker geworden en ze vinden het prachtig dat ik er ook ben. Later komen nog Cambodjanen die zijn gestopt bij Stepping Stones, maar waar ik altijd heel veel mee optrok (Hul en Den). Leuk die gasten weer ff te zien en hun verhalen te horen.

Zelf doe ik op dit moment wat algemene (administratieve) dingen voor de school, help wat met de computers, bekijk de financieen (van de bouw van afgelopen jaar) kritisch en ben vooral aan het genieten. Ruim 3 jaar geleden toen we gingen touwtrekken bij Manege Overbos nooit durven hopen te staan waar we nu staan!!!!

ALLEMAAL NOGMAALS BEDANKT!!!!
AKON CHERAN!

Als je trouwens op deze site nog over oudere reizen wilt lezen en hiervan de foto’s wilt zien, dan kan dat door achter "meervanmarco" bovenaan een andere reis te kiezen (waar nu Stepping Stones staat).

Site van de school: WWW.STEPPINGSTONESCAMBODIA.ORG (zie hier verwijzing naar facebook voor wat recentere berichten).

Groet Ko

• 22 Januari 2014 - 07:52

Buuf:

hoi ko,
    dan komt er een brok in de keel,die foto!!!!dan breek je toch!!!
    graag gedaan.goed om te lezen dat het zo goed gaat in cambodja.
    geef de kindjes op de foto,die geen schoenen of slippertjes hebben,maar slippers van ons,
    schiet het even voor aub.
    mooi weer de verslagen.hier gaat het wat beter.prednison doet zijn werk!!~
    geniet van je werk in siem riep.
    groet buuf en man

• 22 Januari 2014 - 08:42

Patrick Elshof:

Mooi stukie man.Veel plezier in Cambodja.

• 22 Januari 2014 - 09:46

Henk:

Hej Marco.

Geweldig man, wat ben jij goed bezig!
    Marco, welke type waterfilter/filtratiesysteem krijgen deze mensen mee naar huis.
    Kijk jij ook eens even naar de volgende site: www.pureitwater.com Technologi Germkill Pureit.
    Dit filter is van Unilever en wordt in China geproduceerd. Als legeringsmateriaal wordt geen zilver maar koperzink gebruikt om schadelijke bacteriën effectief 99.9 % tegen te gaan.
    Dit filter gebruiken wij (Water4life) voor de mensen van de Filipijnen ( gevolg natuurramp).

regards en heel veel succes

• 22 Januari 2014 - 13:04

Daniela :

Hoi Marco,

Wij hebben het allemaal met eigen ogen kunnen zien afgelopen November en begrijpen helemaal waar je zo trots op bent. Weer even een gevoel van heimwee al ik de foto's bekijk. Geniet van je tijd in Cambodja!

• 22 Januari 2014 - 13:12

Henrique:

Leuk verslag Ko. Zoals ik lees lijkt het al wel een tweede thuishaven voor je! Keep on going with the good work! Groeten van ons 4, Henrique

• 22 Januari 2014 - 14:58

Jessie:

Hee buurman!

Wat onwijs mooi om te lezen dat je het (weer) zo goed naar je zin hebt in Cambodja! Ongelooflijk dat het meer dan een jaar geleden is dat ik de school mocht bewonderen. En zo te zien is er veel veranderd. Moet ik in de toekomst toch weer eens die kant op... Ook geen straf ; )
    Geniet nog van alle mooie dingen die op je pad mogen komen en kom over een paar weken weer veilig en gezond deze kant op.

Groetjes,
    de buuf

• 22 Januari 2014 - 19:02

Wim De Rijck:

Mooi verhaal weer Marco. Leuk ook wat je aantreft en meemaakt. (verjaardag schept wel beeld van de "rijke ome" :-).
    Geniet ervan en vertel straks het hele verhaal. De website snakt inmiddels naar je terugkeer:-)
    Wim

• 22 Januari 2014 - 19:24

Arnold (Homico):

Prachtig jouw daar zo trots te zien in je tweede vaderland (want zo lijkt het wel een beetje)
    Je voelt je daar thuis tussen veel mensen die je ook erg waarderen --> een mooie beloning voor je inzet en je passie.
    En fijn dat wij je daar een beetje bij kunnen ondersteunen.
    Marco geniet en kom weer gouw langs in Bosschenhoofd dan kunnen we bijpraten.

P.S. je filmpjes moeten wel op de Homico site komen -->maar dat mag je zelf verzorgen .

Groet Arnold

• 22 Januari 2014 - 20:23

PeePee:

Hee Marco, goed om te horen dat je reis, vlucht, goed verlopen is.
    Mooi om te zien en te horen dat er zoveel vooruitgang is gemaakt na je laatste bezoek.
    Ik ga je reisverslagen weer uitgebreid volgen.
    Geniet ervan, en als ik je van schiphol moet ophalen, laat maar weten.
    Groet PeePee

• 22 Januari 2014 - 21:40

Eddy:

Ko-tje,
    Goed om te lezen dat het zo goed gaat. Een bevestiging van goed opgezet werk. Complimenten voor jou en de andere vrijwilligers die dit mogelijk maken.

Leuk dat So en Rachel een kleine hebben.

Geniet van je tijd daar,

Grt. Eddy Wendy en de Kids

• 22 Januari 2014 - 22:04

Pee:

Ha Ko'ke,
    tof en boeiend om te lezen en zien dat het heel goed gaat met 't schooltje èn met jou daar! Mooi dat het al zo zelfstandig is en dingen structureel op de rit zijn en worden gezet, dat moet je wel een heel trots gevoel geven ;) Werk ze & geniet verder!

Grtz Pee, Marion en de kleine mannen

• 23 Januari 2014 - 10:59

Peter De Jong:

Dag Marco. Geweldig je verslag te lezen de vooruitgang die nu door eigen bevolking wordt voortgezet dat is waar het om gaat, duurzaam en zelfredzaamheid.

Ik wens je nog een fijn verblijf en binnenkort weer gezond bij HOMICO.

VR.GR. Peter de Jong

• 23 Januari 2014 - 11:39

Koen:

Ha Ko,

Leuk te lezen dat het jou, de school en de kinderen daar allemaal goed gaat.
    Erg fijn dat de middelen allemaal zo goed terecht komen en worden besteed.

Wil je verder wat van die visjes op de foto meenemen naar NL? Kan ik hier wel een leuk gerechtje van maken voor op de kaart. Beetje friet erbij enzo ;-)

Take care

Groetjes Koen en de rest hier @Camping Liesbos

• 23 Januari 2014 - 14:19

Griet:

Hey Ko,

Wat leuk weer om je verhaal te lezen.
    Mag je echt trots op zijn!

Groetjes....

• 23 Januari 2014 - 22:07

Jelle:

Hey Ko,

Weer goed bezig jongen. Leuk om te lezen dat het zo goed gaat daar met alles.
    Hebben jullie toch maar mooi weggezet.
    Succes verder en veel plezier!

Groeten, Jelle,Susanne en de kids

• 23 Januari 2014 - 22:44

Cel:

Ha ome Ko,

Fijn te lezen dat het zo goed gaat daar en dat je er ook zo lekker van lan genieten.

Keep up the good work! Wij nemen er zaterdag bij NAC wel een paar op...

Groetjes ook van Evelien en een dikke kus van Floor

• 24 Januari 2014 - 13:04

Gjirt:

stik mooi verhaal en mooie foto's eej en die liesbosomloop was ook stikgezellig...

• 26 Januari 2014 - 11:52

Mark Mandy Bo En Liz:

he co

hartstikke mooi co goed bezig!
    begint echt op dorpje te lijken met alles erop en eraan
    groetjes van ons fam kleemans

• 27 Januari 2014 - 18:44

Peter, Dorine, Katie, Sien En Peer:

Hé Ko,
    Het wordt steeds mooier bij de school. Leuke foto`s en ook leuk om te lezen. Ga zo door!Veel plezier. Wij willen ook weer!
    groetjes Peter, Dorine, Katie, Sien en Peer

• 07 Februari 2014 - 00:01

Jeanny:

Hoi Marco

Wat een goed verhaal, leuke foto's en wat fijn dat alles zo goed draaid!
    Geweldig wat in korte tijd daar ontstaan is . om trots op te zijn.!
    Geniet, en nog een mooie tijd daar.
    Groet Jeanny

• 23 Februari 2014 - 09:12

Riet Hendrickx:

marco wat geweldig wat je daar allemaal doet ik zit een beetje met de computer te spelen kom ik je hier tegen en zo ver weg van huis groetjes riet