Ban Lung - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Ban Lung - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Ban Lung

Door: Marco van Meer

Blijf op de hoogte en volg marco

20 Februari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

De reis naar Ban Lung was errug ver.... Het was geen 500, maar 800 km. Ik had besloten dit toch in 1 dag te doen, samen met mijn tuctuc driver Young. De man met wie ik in Ban Lung de voedselpakketten naar de armen breng, vertrouw ik heel erg, mare ik wilde dat een goede bekende vanuit Siem Reap ook eens kritisch meekeek bij het kopen van het eten en het uitdelen aan de armen. Young was vorig jaar de hoofdaannemer van de school en rijdt nu veel tuctuc voor de school. Stiekem is hij dus misschien nog wel het blijdste met alles. Voor 60usd kon ik een auto huren en de eigenaar besloot ook maar om mee te gaan, want hij was nog nooit in Ban Lung geweest. 's Ochtends om 6u vertrokken en 's avonds kwamen we tegen achten aan, nadat mijn maat daaro me wel tien keer had gebeld hoe de reis ging en hoe laat we aan zouden komen. Young en de eigenaar van de wagen belden onderweg ook heel de tijd om aan hun maten te laten weten dat ze onderweg waren naar Ban Lung. Een gigantische belevenis voor hun. Na aankomst Rak (mijn maat daaro) snel gevonden en bij hotelleke ingecheckt en voor Young en de eigenaar van de auto een kamer met airco geboekt. Wat stonden die te glunderen. Volgens mij verwachtten ze dat ze in de auto moesten slapen of zo. 's Avonds met Rak en mijn twee reisgenoten goed gesprek gehad en aangegeven dat die voedselpakketten natuurlijk geen oplossing zijn. Het probleem is de gigantische droogte die er heerst. Dus...... nagedacht over een put.
's Ochtend op de lokale markt inkopen gedaan en hierna even naar een meer waar die gasten 30x op de foto moesten. Tijdens de lunch een gesprek gehad met iemand van een bedrijf die putten slaat. De put moet wel 100 meter diep worden en kost 2000 usd. Dit wordt dus nog een hele uitdaging. Rak informeert nog bij een bedrijf in Phnom Penh en So (directeur van ons schooltje) heb ik gevraagd navraag te doen in Siem Reap. Verder heb ik aangegeven aan Rak en hij later aan de dorpsleider dat ik een absolute garantie wil dat die put goed gebruikt wordt en blijft worden! Hiervoor stel ik de dorpsleider aansprakelijk. 's Middags bij aankomst in het dorp komen er net wat mensen aan die een tocht door de jungle hebben gemaakt met plaatselijke bevolking. Dit is dus al een hele goede ontwikkeling en hiervoor had Rak zich de laatste twee jaren ook al ingezet. Als ik de arme mensen weer zie, is het toch wel "pittig". Een man is er niet. Hij is pas gestorven door het drinken van vervuild water. Een oude vrouw vertelt dat ze niet lang meer te leven heeft vanwege malaria. De dorpsleider vertelt hun over de giften en dat ze niet alleen van mij zijn, maar ook van familie en vrienden van mij. Na het uitdelen van de giften heb ik nog een paar ballonnen over en een vrouw van een jaar of zestig staat er gewoon om te smeken. Hierna terug naar hotelleke en ff uurke voor mezelf nodig gehad. 's Avonds gaan eten met mijn twee reisgenoten en Rak met zijn vrouw en grappig zoontje bij Den en zijn gezin. Hem ken ik nog van vorig jaar. Toen ging hij ook mee, maar had nu geen tijd omdat zijn vrouw net bevallen was. Hun woning is echt gigantisch achteraf. We moeten de auto wegzetten en dan nog 5 minuten door het pikkedonker lopen (en overal wat horen), is nog steeds niet leuk hiero hoor...... Ook met hem bespreken we nog de situatie van de mensen en over een eventuele oplossing. Ook heel goed is te zien dat mijn twee maten in Ban Lung en mijn reisgenoten telefoonnummers uitwisselen voor in de toekomst. Er gaan dus meer mensen met dit project meewerken. De terugreis begint om 5u duurt ook 'maar" een uurke of 14. Wel mooi trouwens hoor! Weer die huizen op palen, de uitgestrekte velden, de buffels etc. Wat ook altijd opvalt is dat je gewoon tussen wegwerkzaamheden doorrijdt. Nooit is er wat afgezet en je kunt gewoon tussen een sjofel en een asfaltmachine terechtkomen.
In Siem Reap wachten So en wat maten me op. Ook met So heb ik het uitgebreid over het project. Hij ziet ook in dat alleen die put slaan geen oplossing is, maar er ook een beleid en verantwoordelijkheid bij komt kijken. Misschien gaat hij er binnenkort ook nog een keer heen. Hierna "ff gauw" een bierke gedaan en kom best laat thuis. Toch een dag van 23 uur.... Moet hier ook een beetje carnaval vieren he?!?!
Op zaterdag niet zo heel veul gedaan.... wel ff op fietske naar de rijstveldjes en met Bart (verjaardag!) en Thijs geskypt. (en natuurlijk met Dien en Tien en pa en ma). Op zondag gevoetbald: 1e pot gewonnen en 2e gelijk (tegen het oude schooltje van So, erg beladen wedstrijd...). Hierna ga ik op visite bij Kang (een van de gasten van het bestuur van schooltje en tevens coach) om zijn familie en boerenbedrijf te zien. Ook heeft hij net een zoontje gekregen. Hier komt ook Hul naar toe. Met hem heb ik twee jaar geleden al les gegeven. Hij is op ons schooltje studentleraar. Dien en Tien sponsoren zijn studie en hij heeft wat problemen met wiskunde. Als ik zie wat voor sommen hij heeft, dan heb ik er ook stiekem best problemen mee. Eerst eens naar de basis. x+2=3 is al ongelooflijk lastig voor hem. Hier toch wel een paar uurkes mee bezig geweest en deze week nog wel een paar keer denk ik. 's Avonds lekker bierke op bij So op zijn balkon van zijn nieuwe huis. Ik moest het ff kritisch bekijken van hem, want morgen komt zijn vriendin (en directrice van de school) Rachel aan. Wegens omstandigheiden is zij een paar maanden weggeweest. Begin deze week zal ik lekker relaxed vakantie houden en later hebben we een paar keer belangrijk overleg met de gehele staf van het schooltje. Zo rond of net na het weekend ga ik misschien nog ff-kes anders kijken, mare dit zal weer wel het laatste verslag van deze keer geweest zijn..... Groet Ko

  • 20 Februari 2012 - 07:37

    Pien:

    Hoi Marco
    Jemig goed bezig, Wat ziet de school er fantastisch uit. Vooral de bakjes met phonics kaarten en de bieb maken mij blij. Ik hoop in juli/aug naar Cambodja te gaan. Voor de stichting Cambodia Dutch van Jan Kamp ben ik nu actief op onderwijskundig gebied. Als ik in Cambodja ben, zal ik zeker de school van So gaan bezoeken. Heel veel plezier, groetjes Pien

  • 20 Februari 2012 - 08:07

    Henrique:

    Aangrijpende verhalen Ko! Je doet goed werk :-)
    Wat was je daar met een rietje naar binnen aan het slurpen (foto)?

    Groeten,
    Henrique

  • 20 Februari 2012 - 11:32

    Klepke:

    Goed bezig Ko,

    ziet er id goed uit...
    en je mist niks hier hoor.. ;-)

    Groetuh

  • 20 Februari 2012 - 20:18

    Edje:

    Ko, ben trots op je!
    Keep up the good work,
    groete...

  • 21 Februari 2012 - 12:38

    Frans Van Ome Ad:

    Hey neef/vrind,

    gaaf om je enthousiaste verhaal te lezen. Bewondering voor wat je daar allemaal doet. Heel veel succes nog en vergeet niet te genieten.

    Groeten Frans van ome Ad

  • 21 Februari 2012 - 12:43

    Corry En Jan Roovers:

    Hoi Marco,
    Leuk om je verslag weer te lezen, wat doe je daar toch goed werk.
    Het ziet er allemaal goed uit.
    Geniet nog ff van je laatste dagen daar.
    Heel veel groetjes

  • 21 Februari 2012 - 14:51

    Jack:

    Ko, ik vind het toch weer knap wat je over hebt voor deze mensen .
    Veel succes, en geniet ook van je vakantie.

    Jack

  • 26 Februari 2012 - 09:50

    Jessie:

    Hee buurman,
    Jeetje, wat maak jij daar een heftige dingen mee zeg! Ongelooflijk... Prachtig mooie foto's trouwens. Je mag echt onwijs trots zijn op jezelf. Geniet nog van je vakantiedaagjes en kom gezond weer terug!
    Groetjes Jessie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 148173

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: