Stepping Stones 2019 november/december - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Stepping Stones 2019 november/december - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Stepping Stones 2019 november/december

Door: Ko

Blijf op de hoogte en volg marco

14 December 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Stepping Stones 2019 november/december

Hallo/ Sua S'dei!

Bij deze een klein berichtje vanuit Siem Reap, Cambodja.

Ook deze keer ben ik hier om werkzaamheden voor Stepping Stones Cambodia te doen (<[http://]http://>www.steppingstonescambodia.com; zie verwijzing naar facebook voor recentere berichten), om bekenden te zien en voor vakantie.

Allereerst wil ik onderstaanden bedanken voor de hulp aan Stepping Stones:
- Homico; sponsoring vanaf de oprichting van de school, financiele administratie, hulp bij de OLV-actie. Dit jaar sponsoring van het grasdak.
- OLV-lyceum Breda; sinds 2014 een jaarlijkse sponsoractie en brieven schrijven tussen de leerlingen van de twee scholen
- Avans Hogeschool. Sponsoractie.
- Aart, Arjen en ome Henk voor hulp bij het waterproject. (Arjen had een prijs gewonnen voor een artikel. Hij mocht hiervoor een goed doel uitkiezen en koos voor Stepping Stones!)
- Ad, Lia, Rietje, Wim, Marcel, Ronald, Corry, Jean-Paul; hulp bij OLV-actie
- Donateurs
- zusters Huize Liesbosch
- mevrouw Antonissen
- Boskapelleke. Sponsoractie nav hun 22-jarig bestaan.
- Gemeenschapshuis Liesbos.
- Omloop Liesbos
- iedereen die mij helpt dit werk te kunnen doen
- Ronald voor al het verband van de BHV
- Jan en Corry voor de bloedsuikermeters
- Frans en Dimphy voor de kinderbrilletjes.
- Eddy Roovers. Een goede vriend van mij die dit jaar ook mee is gegaan. Het was toch een apart gevoel om nu niet alleen te gaan. Dit is me zeer goed bevallen. Nu had ik iemand om eens mee te kunnen overleggen en wat gein uit te halen. Zijn ervaringen zijn te lezen op:
https://eddyroovers.waarbenjij.nu
Leuk om te lezen, want voor Eddy was het nieuw en heeft dus een ander soort verslag dan ik.
"Andy" (zo werd Eddy genoemd) heeft zich erg ingezet voor de school en nogal wat geld vergaard met een sponsoractie. Ook was het gewoon heel gezellig samen. Was mooi om dit allemaal samen met Eddy te kunnen delen.
- Degenen die ik vergeten ben te noemen. Excuses! Dat is het gevaarlijke van zulke lijstjes......, maar je weet zelf wie je bent. Je helpt in principe niet om op een lijstje te komen.


Hieronder puntsgewijs wat onderwerpen:

* Grasdak project. Homico bedankt voor de sponsoring!!!
Het grasdak was weer aan vervanging toe. Dit dak is belangrijk voor de koelte en geluidsdemping bij regen. Van begin af aan heb ik aangegeven dat de mensen uit het dorp ZELF de arbeid dienen te verzorgen.
Voor Eddy en ik er waren, was er al zeer veel voorbereidend werk gebeurd. Onze eerste week hebben wij ook nog aan het vlechtwerkt geholpen en met de directeur Kang besproken wat er nog nodig was.
Bamboe werd 3 jaar geleden per 40 verkocht en dit jaar per 20. Ja het is lastig om dan te bepalen dat je 2x zoveel pakketten nodig hebt. Typisch Cambodjaans is dat de pakketten nog evenveel kosten...
Door deze flauwe trucjes hadden we van alles wat meer nodig dan gebudgetteerd. Deze kosten heeft Eddy op zich genomen van zijn sponsorgeld.
De laatste benodigheden zijn wij mee gaan kopen, zodat Eddy ook mooi kon zien waar zijn geld werd besteed.
Op zaterdag was de grote dag, het gras ging het dak op. Ongeveer 70 mensen uit het dorp en alle leraren kwamen helpen. Dit was een gezellig samen zijn en behalve dat dit de kosten nogal drukte, was het nog belangrijker te vernemen dat de mensen uit het dorp dit wilden doen voor Stepping Stones.Na afloop werd er een biertje gedronken met karaoke en veel djolmoi (proost). Dan worden ze wat losser en durven te gaan praten. Stepping Stones staat echt heel hoog aangeschreven bij de mensen en ze voelen het ook als hun eigen school en hun eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat deze school goed blijft draaien.


* Boekhouding.
De administratie wordt zeer keurig bijgehouden en maandelijks krijg ik een rapportage. Met de boekhoudster heb ik een paar keer samen gezeten om de administratie te bespreken en wat aparte dingen te bekijken.
Nogmaals heb ik aangegeven dat deze informatie heel belangrijk is en dat dit met de leidinggevenden maandelijks kritisch bekeken dient te worden.

Ook was onze boekhoudster nu in staat om op een simpele manier zelf de kosten van het grasdak project naar boven te krijgen.
Ik heb nog wel aan moeten geven, dat zo'n project met zoveel mogelijk details verwerkt dient te worden (zie bv bamboe hierboven. geef precies aan hoeveel meter en niet hoeveel pakketten), zodat over een paar jaar alles handig terug te vinden is (bv hoeveel gras, bamboe en hout is gebruikt).
De originele rekeningen van dit project wilde ze even snel naar me wsappen, maar dit vond ik niet goed. Dit dient meteen in een duidelijke mail te gebeuren met een paar handige zoektermen in de titel. Hierdoor kunnen ze het de volgende keer zelf terugvinden en (nu ze weten hoe alles in een mail te zetten) wat mij betreft de kostenverantwoording een eventuele volgende keer rechtstreeks naar Homico communiceren.

De boekhoudster en de directeur dienen samen te tekenen bij de bank om geld op te kunnen nemen. Dit wilde ik weer eens met eigen ogen zien en daarom zijn Eddy en ik daarbij gaan kijken. Gewoon goed geregeld zo.
Wel heb ik in een overleg met de teamleiders aangegeven dat ze eens na moeten denken over het openen van een bankrekening. Nu gaan we met heel veel geld over straat als de lonen in contanten dienen te worden betaald. Dit risico is eigenlijk niet meer aanvaardbaar. Verder is het gewoon goed als men een bankrekening heeft en hierdoor wat bewuster met geld omgaat. Het openen van een rekening is gratis en het is nu aan Stepping Stones en personeel zelf om hier een stap in te zetten. Wel wil ik dat over een tijdje degenen die het geld toch contanct willen ontvangen, een verklaring tekenen dat het transport van geld van de stad naar het dorp dan wel op hun eigen risico is.

Eddy heeft deze keer een controle/audit gedaan van de boekhouding waarbij steekproefsgewijs ook facturen werden opgevraagd. Conclusie Eddy: keurig, geen opmerkingen.


* brieven leerlingen OLV-lyceum
Eerstejaars van het OLV-lyceum hebben weer een brief geschreven naar leerlingen van Stepping Stones. Helaas was er nu geen tijd om ze terug te schrijven. Dit gebeurt over een paar weken.

* Cadeau-pakketten OLV-lyceum
Kinderen van het OLV-lyceum willen als kerstcadeau dozen met (oud)speelgoed naar Stepping Stones sturen. Hiervoor zijn er nogal wat getekende documenten en bezoeken aan ministeries nodig.
Vorig jaar is het niet gelukt om dit te regelen, dit jaar wel! Eddy heeft een transporteur gevonden en Stepping Stones heeft de benodigde papieren.
Spannend! Het blijft Cambodja........


* Panha Sabay

http://www.panhasabay.com).

Dit is opgericht door een goede kennis Ineke die nu permanent in Siem Reap woont. Plastic wordt gesmolten of geshredderd en hergebruikt voor speelgoed/leermiddelen.

Dit werkt aan 4 kanten:

- goedkoop speelgoed/leermiddelen

- inkomen voor de mensen die voor Ineke werken

- mensen die bij Ineke werken, worden daar haar geholpen met hun opleiding en ontwikkeling.

- voorbeeldfunctie plastic te herbruiken (overal in Cambodja zie je plastic liggen).

Eddy en ik hebben de werkplaats aan huis bezocht en kregen een goede uitleg van het Cambodjaanse personeel.

Verder hebben we geholpen met het maken van kerstversieringen! Deze worden opgehangen en gebruikt voor een workshop bij J[e-38]R Waffle Bar.

* oprichter So, Rachel, Noah en Mikha

So ken ik nu inmiddels sinds 2009 en we hebben een echte hechte vriendschap opgebouwd (bij zijn bruiloft was ik bijvoorbeeld zijn getuige)

Hij is nu in Cambodja met een Australische school om twee huizen te bouwen. Rachel (zijn vrouw, die ik ook al zo lang ken) en hun twee zoons zijn ook inmiddels aangekomen.

Het voelde heel goed hen weer te zien. Prachtig waren de verhalen van So en zijn oude studiemaat over de tijd dat zij bij de monnikken woonden. En dan denken wij dat we vroeger kattekwaad uithaalden.... , maar ja wij kregen dan geen stokslagen.

Ik hoop met hen (en evt de Australiers) nog te kunnen praten over (de toekomt van) Stepping Stones en oa wat aan de website te doen.

Alles heb ik al wel in een email gezet (wil dingen afgewerkt/gecommuniceerd hebben als ik weg ben) en nu maar kijken of er nog tijd voor een serieus gesprek is. Anders straks maar weer vanuit Nederland. Dat is het voordeel (maar ook nadeel) van alle communicatiemogelijkheden.

* met meerdere (oud)werknemers van Stepping Stones heb ik regelmatig wat gepraat, gegeten en gedronken. Het voelt nog steeds als een hele hechte soort van familie.

Goed om hun verhalen te horen.

Natuurlijk moest ik Meng ook weer zien. Meng is een van de grote voorbeelden van iemand die dankzij Stepping Stones veel bereikt heeft. Hij is nu manager bij een reisbureau.

Meng vroeg toendertijd tijdens zijn studie om in plaats van hem iemand anders te gaan sponsoren. Hij kon het vanaf een bepaald moment zelf wel gaan betalen! Hij voelt zich ook nog steeds erg betrokken bij Stepping Stones.

* waterfilters. Eddy wil een gedeelte van zijn sponsorgeld gebruiken om de allerarmsten een waterfilter te geven. Hiervoor hebben we enkele families bezocht en dan besef je pas echt hoe ongelooflijk arm mensen nog kunnen zijn.

Er zijn nogal wat verschillende waterfilters hier en de kwaliteit is vaak maar een vraag. Via ome Henk had ik een tijd geleden vernomen dat we die van IDE/Hydrologic dienen te hebben. Bij navraag kosten deze 40 usd, want deze zijn alleen maar te verkijgen in Phnom Penh.....? Na een fietstochtje langs wat winkels (en tip van Ineke waar zij ze had gekocht) ben ik bij een winkel terecht gekomen. Filter voor 20 usd en bij het openen van de doos kwam ik tot de conclusie dat deze van Hydrologic zijn!!! Huidige voorraad is twee, maar ze kunnen er zoveel leveren als dat we maar willen. Project wordt vervolgd, maar we hebben in ieder geval al de juiste filters.

FOUT!! bij nader inzien kwam ik tot de conclusie dat dit net de dingen zijn waar je voor uit moet kijken in Cambodja. Nep materiaal is hier uitgevonden. Wie garandeert dat dit de originele zijn? In de tussentijd had Eddy in Nederland niet stilgezeten en heeft al rechtstreeks contact met de producent/ leverancier. Wordt nog vervolgd.

Stepping Stones verplicht de mensen overigens eerst om op school een cursus te volgen over hygiene en hoe de filters te gebruiken en reiningen. Daarna mogen zij de filters pas meenemen.

* Medische post / zuiver water / Kantha Bopha kinderziekenhuis.

Onze koffers waren half gevuld met verband (bedankt Ronald). Dit is goed te gebruiken bij Stepping Stones. Verder hebben we met de medische / hygiene mensen een paar goede gesprekken gehad. De kwaliteit van het water op school is ook nog goed.

We hadden kinderbrilletjes en 3 bloedsuikermeters ontvangen. Vooral de brilletjes wilden we niet zomaar uitgeven op school en 1 bloedsuikermeter is voldoende.

Daarom gingen we naar het Kantha Bopha kinderziekenhuis. Hier worden kinderen gratis geholpen. Mooi dat dit ziekenhuis er is, maar wat een wachtrij buiten en hoe zielig ouders en kinderen daar uit hun ogen kijken....

Gelukkig kon het ziekenhuis deze spullen goed gebruiken.

Voor de 3e bloedsuikermeter hadden we afgesproken op school met de dorpsdokter. Hij heeft duidelijk uitgelegd hoe het apparaat werkt en daarna hebben we nog een goed gesprek met hem gehad.

Hij heeft toegezegd het personeel van Stepping Stones voortaan gratis te helpen!!

* Gesprek met teamleiders

Regelmatig wordt er met de teamleiders overlegd en het is goed om dan ook je verhaal kwijt te kunnen en hen te kunnen complimenteren met het goede werk.

Nog belangrijker vind ik het om regelmatig te zeggen dat het hun school is en niet die van de sponsors. het is HUN verantwoordelijk samen met het hele dorp.

In het verlengde daarvan heb ik ook aangegeven dat we dienen te gaan proberen om zelf inkomen te genereren.

Stepping Stones bestaat nu bijna 10 jaar en we hebben al veel bereikt. De leraren hebben zelfs het niveau om zelf nieuwe leraren op te leiden.

De school kan dus alles zelf, behalve voor de inkomsten zijn we nog 100% afhankelijk. We zijn nu allemaal aan het nadenken over hoe Stepping Stones zelf inkomen kan gaan genereren.

Ideeen:

-exclusieve landbouw

- Engels onderwijzen aan andere scholen of personeel van hotels

-toeristische markt: plattelands toer of dagen /werken op het platteland /Khmer lessen/overnachting op het platteland

- zelf sponsors proberen te vinden in de stad

- samenwerking met hotels (wij leveren goed personeel en krijgen een bedrag hiervoor)

Meerdere mogelijkheden hebben we al besproken. We dienen echter niet te vergeten dat we een school zijn en die er nooit onder mag lijden.

We hebben al meerdere tuinbouwbedrijfjes bezocht en op de markt gekeken. We willen misschien iets exclusiefs gaan verbouwen, maar vooralsnog zie ik dit nog niet gebeuren. Het is zeer lastig iets exclusiefs te vinden (copieergedrag is hier zeer groot) en ik denk dat landbouw teveel impact op de huidige situatie op school zou hebben.

* Gesprek met leerling en oma

Een oude vrouw voedt haar kleinzoon op. Zij dacht dat hij altijd braaf naar school gaat, maar dat was dus niet zo.....

Het manneke moest samen met zijn oma op kantoor komen. Daar zat hij tegenover de directeur Kang, de hoofonderwijzer, onderwijzer en Eddy [e-38] Ko.

Dit had wel indruk op hem gemaakt volgens mij. Na een lang gesprek moest hij beloven voortaan naar school te komen. Goed dat Kang na afloop nog een grapje maakte en het manneke over zijn bol aaide.

Hopelijk gaat hij weer naar school. Dit is ook Stepping Stones. Niet alleen gratis onderwijs, maar er wordt ook gekeken of en waarom kinderen wel/niet dagelijks komen.

* sponsoring van Thijs [e-38] Bart

mijn neven (geen neefjes meer) Thijs en Bart hadden mij hun zakgeld meegegeven om iets voor de arme kinderen te kopen.

Bij Panha Sabay heb ik nu een bord met drie boeken gekocht waarmee kinderen op een leuke speelse wijze leerstof kunnen oefenen.

Dit kan in de bibliotheek door alle kinderen van Stepping Stones worden gebruikt.

* sponsoring Lieke [e-38] Suze

Lieke en Suze hadden mij ook geld meegegeven.

Hiervan heb ik op de lokale markt zeep en shampoo gekocht voor op school.

* Huis/Apsara

Op dit moment zijn er Australische scholieren om twee huizen te bouwen. Ook hier heb je daarvoor een vergunning nodig.

Voor dat ene huis zit dat nu nog steeds niet goed.......

Vanwege de tempels hier mag er zomaar niet overal gebouwd worden. Apsara (valt rechtstreeks onder Unesco) regelt of iets wel of niet gedaan mag worden om de omgeving zo identiek mogelijk te houden.

Normaal kan dit gemakkelijk worden geregeld met de plaatselijke Apsara mensen. Het dak van onze school was bijvoorbeeld te regelen met twee eenden...

Een van de huizen die men wilde vervangen (lees krotje vervangen door een huis), is echter helemaal illegaal gebouwd ooit. Ook zijn de betreffende bewoners niet eens ingeschreven in het dorp.

Paniek! Er was dus nog geen vergunning en de Australiers kwamen eraan!Ook al heb ik op zich met dit project niets te maken, wij dus met een hele delegatie (directeur school, de dorpsleider, betreffende familie, Eddy [e-38] Ko) naar het hoofdkantoor van Apsara (uurtje met de TucTuc, dat is voor begrippen van hier heel ver weg).

Na lange gesprekken kwamen we toch op kantoor bij de grote man. In het begin kwam hij over als een echte arrogante belangrijke machtige vent.

Belangrijk en machtig was hij wel, maar wel heel erg vriendelijk. Nadat Eddy en ik aan Kang hadden gevraagd ons verhaal aan hem te vertalen, begon hij zelf in het Engels te antwoorden.

Hij stelt onze hulp bijzonder op prijs, maar Apsara dient zich gewoon aan de regels van Unesco te houden en deze familie woont illegaal in het dorp.

Wel gaf hij aan wat we konden doen om het toch snel geregeld te krijgen. Ook heeft hij Kang uitgelegd hoe het in de toekomst aan te kunnen pakken zonder dat er paniek is.

Tot nu is er echter nog steeds geen definitief getekend formulier en het huis is al wel af....

* afscheid Eddy

Eddy wilde het Sinterklaasfeest hier ook wat vieren.

Dit is gelukt! Omdat Sinterklaas hier niet komt, heeft Eddy zelf voor Sinterklaas gespeeld.

Op de lokale markten hebben we fruit, snoep en pennen gekocht. Ieder kind kreeg dit. Ik had het geluk dat ik ook mee uit mocht delen. Machtig mooi die blije kopkes! Misschien was het kopke van Eddy nog wel het blijste

Na afloop werd Eddy verrast op kantoor door al het personeel. Hij kreeg een mooi applaus en wat geschenken. 's Avonds hebben we nog met zijn allen gegeten en gedronken.

Hierna nog met wat oudgedienden naar Khmer Pubstreet. Terug bij het hotel was de dorst helaas nog niet over en moesten we toch nog even terug de stad in......

Top dat je er was vriend!!!

* werken vanuit de stad

Ik werk nu al een paar dagen vanuit de stad en niet op school. Het klinkt raar, maar dan krijg je gewoon veel meer werk uit je handen en zelfs op school geregeld. Als je er bent en vraagt om een document, dan is het ja ja en is het meteen daarna weer vergeten. Het is inmiddels zo gewoon dat je 1 van hen bent. Nu kan ik er om mailen en krijg het dan later ook. Ik wil nu dingen afwerken!

Zolang je op school rondloopt, is het lastiger concreet te zijn en is het allemaal wat zweveriger (wel gezelliger!) dan nu.

Uiteraard ga ik deze en/of volgende week nog wel een keer of wat naar school, maar niet echt om nog te werken.

Ze weten dat ik hier ben en als het nodig is, dan kunnen ze het laten weten en ben ik zo op school.

Op school is het nu echter ook veel te druk vanwege Australische leraren, dan ga ik daar ook nog niet eens bij rondlopen.

* mijn laatste dag

Voor mijn laatste dag werd ik opgehaald door Kang.

Ik had een bepaalde planning gemaakt voor mezelf, maar die veranderde uiteraard meteen toen ik hem sprak. En toch went dat...(nooit). We bezochten eerst een semi-overheids middelbare school gesteund door Japan. Goed om eens ergens anders rond te kijken en ideeen uit te wisselen. De directeur was trots op hun nieuwe waterinstallatie en Kang vond het water al lekker voordat hij het gedronken had.

Ik heb de directeur nog wel verteld dat hij het water regelmatig dient te testen en waar hij dit kan laten doen. Dit nam hij serieus op. De school was ook al zeer bewust met het milieu bezig en daarom heb ik over Panha Sabay verteld. Ook hier had hij veel belangstelling voor en binnenkort volgt er misschien een gesprek.

Deze school stond dus niet op mijn planning, maar ben wel blij dat ik er geweest ben om dit allemaal door te kunnen geven.

Het cadeau van Thijs en Bart moest ik nog afgeven en uitleggen aan de leraren. Nadat de enthousiaste leraren het onder de knie hadden, mochten de kinderen en zij vonden het fantastisch!

Verder heb ik nog de laatste dingen over de financien besproken en een goed gesprek met de belangrijkste mensen van school gehad.

Hierbij heb ik nogmaals aangegeven dat ze het fantastisch doen en het HUN school is, dus ook HUN verantwoordelijkheid. Dit gevoel hebben ze ook heel erg.

Tussendoor met de meesten nog even wat gebabbeld (vooral tijdens de lunch gaat dat lekker informeel) en daarna de bekende foto's.

Afscheid. Houdoe en bedankt en tot.....???

Ik ga dit jaar verder niet meer reizen. Agenda's zaten te krap op elkaar afgestemd om elkaar toch allemaal te kunnen zien. Dus dan maar vakantie in Siem Reap!!

Geen probleem;

ontbijtje / beetje fietsen / beetje de stad in / beetje lezen / bakske koffie doen / in een hangmatje aan de rijstveldjes / bekenden zien / zwembadje / bierke drinten etc etc.....

Natuurlijk ben ik weer dingen vergeten, maar hopelijk heb ik toch een redelijk beeld geschetst van wat ik hier zoal doe. Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag! Ik ben te bereiken via email: meervanmarco@hotmail.com

Enne stel dat iemand spontaan wat zou willen doneren.....

NL38RABO 0376518936 tnv Homico inzake Stepping Stones.

Mensen we hebben het geld echt nodig!! 50.000usd vaste kosten en vooralsnog geen eigen inkomstenbronnen.

Mocht er iemand of een instantie of vereniging belangstelling hebben om een bepaald onderdeel van de school te sponsoren (bv bibliotheek, sportklas, computerklas, medische post etc) dan kan daar natuurlijk altijd over worden gepraat.

Voor 100 euro kan een leerling een jaar bij ons naar school!

Akon Cheran! / Bedankt!

Voor mij is het natuurlijk redelijk normaal wat ik hier zie en doe. Daarom maak ik lang niet van alles foto's, video's en verslagen. Als je links op foto's, video's of reisverslagen drukt (net boven mijn profiel foto), dan kun je ook nog dingen van voorgaande jaren zien. Als je nog verder terug wilt kijken kun je links bovenaan in de rode balk zelfs nog een andere "reis" kiezen door rechts naast het peiltje achter "meervanmarco" te klikken.

Of je kijkt naar de website van Eddy: https://eddyroovers.waarbenjij.nu/reisverslagen/524712/cambodja-2019/1

Fijne Kerstdagen en een goed 2020!!

groet Ko


  • 14 December 2019 - 08:16

    Eddy:

    Mooi stukske Mr Marco.
    Voor mij ook een geweldige ervaring. Het stopt hier niet voor mij.

    Dank dat je dit met me gedeeld hebt

  • 14 December 2019 - 09:45

    Martijn Quicken:

    Klein berichtje Ko?

    Ongelooflijk al het werk wat je daar verricht.
    En als dit dan een klein berichtje is, wat moet het dan in werkelijkheid allemaal behelzen?

    Nou ja, in ieder geval alle succes ermee en ook voor jou fijne dagen en een gezond 2020

  • 14 December 2019 - 10:48

    Corry & Jan Roovers:

    Hoi Marco,
    Weer een mooi verhaal over dat je daar allemaal doet.
    Je hebt weer heel veel betekend voor de plaatselijke bevolking.
    De eerste 2 weken samen met Eddy die er ook enthusiast over is.
    We gaan kijken of we nog meer voor je kunnen betekenen.
    Jij ook fijne kerstdagen en vooral een goed en gezond 2020.
    Gr. Corry

  • 14 December 2019 - 14:30

    Pee:

    Indrukwekkend weer om te lezen wat je daar allemaal in gang hebt gezet en zet: dikke RESPECT, ook voor Egidijus

  • 15 December 2019 - 12:01

    Arnold:

    Marco,
    Weer een boeiend en inspirerend verhaal. Fijn te horen hoe jij zo verbonden ben met dat mooie project in Cambodja.
    Groet Arnold - we zien je binnenkort weer graag langs komen bij Homico

  • 15 December 2019 - 12:02

    Ad En Lia :

    Hoi Marco,

    Mooi verslag. Fijn om te horen dat het allemaal lekker loopt.
    Nog fijne feestdagen en een goed 2020 toegewenst.

    Lia en Ad

  • 17 December 2019 - 13:56

    Koen Quicken:

    Jeetje wat een verslag en fantastisch werk wat jullie daar verzet hebben.

  • 18 December 2019 - 13:22

    Ronald Spoor:

    Het is weer een hele gebeurtenis voor jou. Het ga je goed en ga zo door met de school. Toppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1037
Totaal aantal bezoekers 148177

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: