omheining en hele lange omheining. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu omheining en hele lange omheining. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

omheining en hele lange omheining.

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg marco

30 November 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vrienden en sponsoren,

Deze keer ben ik maar een korte tijd naar Cambodja/Stepping Stones (www.steppingstonescambodia.com) gegaan, daarom ook maar een kort verslag.
Allereerst wil ik via deze weg nogmaals Homico, OLV-lyceum Breda, Oasen, Aart, Arjen, ome Henk, Omloop Liesbos en prive-sponsoren bedanken voor hun (langdurige) ondersteuning (financieel en/of administratief en/of adviserend) van Stepping Stones.

Mijn reis begon met zeer lange vlucht via Beiijing. Het “nadeel” van deze vlucht was een lange overstap in Beiijing. Geen nadeel dus, want ik heb de Chinese Muur kunnen bezoeken ("de hele lange omheining"). Echt heel indrukwekkend!
De Chinese Muur stond al heel lang op mijn lijstje van dingen die ik nog wil zien, maar deze kan worden weggestreept nu.

Om het schoolterrein bij Stepping Stones hebben we een door Homico gesponsorde omheining geplaatst met hulp van de locale bevolking. De poort is ook al af en wordt snel geplaatst. Steeds meer komt hier het besef dat het hun eigen school is en dat ze er zelf verantwoordelijk voor zijn. Wanneer de mensen het dus zelf kunnen doen, wordt er geen geld meer uitgegeven aan arbeid.
Deze eigen verantwoordelijkheid benadruk ik ook iedere dag naar het personeel van Stepping Stones en deze boodschap komt wel door. Wij willen wel helpen, maar het is jullie eigen verantwoordelijkheid.
Zie de westerlingen die helpen meer als een gereedschap.
“ Als je een mail stuurt en je hoort niets terug, dan mail je gewoon nog een keer. Als je een hamer laat vallen, dan raap je deze ook gewoon op om hem nogmaals te gebruiken”.
Vorig jaar is dankzij Oasen een waterput met filters geplaatst. Deze put is echter te populair geworden en echt iedereen komt hier water halen. Hierdoor hebben we af en toe geen water meer voor de kinderen. Ze dachten hier dus even slim te zijn en hadden zonder overleg een paar maanden geleden zomaar een grotere tank geplaatst. Dit is echter zeer gevaarlijk voor de bron. De bron is aangelegd uitgaande van een bepaalde afname. Vanuit Nederland heb ik kunnen regelen dat de tank per direct niet meer werd gebruikt, maar ik heb hier nog wel een paar keer aangegeven dat zoiets zonder overleg echt niet kan. Je gaat aan een complex system niet zomaar iets veranderen als je niet weet hoe het precies werkt. Ook hier heb ik aangegeven dat de kwaliteit van het water hun eigen verantwoordelijkheid is en dat ze met vragen naar ons kunnen komen. We zijn nu wel rustig aan het kijken hoe we toch wat meer water aan de bron kunnen onttrekken. Dat we niet genoeg water hebben, is echter niet het echte probleem. Het echte probleem is dat de bron nu verkeerd wordt gebruikt. Deze is bedoeld voor de schoolkinderen en niet voor al die gezinnen. We kunnen wel gaan proberen om nog meer water te onttrekken, maar dan komen er alleen maar meer gezinnen op af.
Deze week hebben we nog een ontmoeting met de mensen uit het dorp gehad en daarin ook aangeven dat het niet goed is dat ze allemaal hier maar water komen halen. Het is hier wel gratis, maar het is ook goed mogelijk om met thuisfilters het water te zuiveren. Dit wordt weer een nieuw project. Kijken hoeveel goede filters er nog bij de mensen thuis zijn en de mensen opnieuw opleiden hoe ze deze dienen te gebruiken. Stepping Stones gaat vervolgens zelf filters kopen. Dit doen we omdat we dan zeker weten dat het de goede zijn en wij krijgen nogal wat korting. Vervolgens verkopen we deze door aan de families en doneren we ze aan de echte arme families. Men vindt het nu gewoon te gemakkelijk om hier gratis water te krijgen terwijl ze ook wel een thuisfilter kunnen kopen. Je wilt toch niet het water van je eigen kinderen opdrinken??!!
Tijdens de ontmoeting met de mensen uit het dorp hebben we ook verteld wat de kinderen met hun studie kunnen bereiken (werk op luchthaven, werk bij hotels, werk als gids, werk als leraar). Het belang van goed onderwijs wordt hier niet altijd begrepen en soms laat men hun kinderen liever op het land werken.
Bij het OLV-lyceum Breda is er weer een mooie sponsoractie geweest. Tijdens deze actieweek hebben de leerlingen van het OLV oa brieven geschreven aan de kinderen van Stepping Stones. Hiermee zijn ze hier zeer blij en ze zijn al gestart met het terugschrijven van hun brieven.

Het is zeer goed om So, Rachel en hun zoontje Noah hier weer te zien. So (Cambodjaans) en Rachel (Australie) zijn de (mede-)oprichters van de school. Zij zijn twee jaar geleden verhuisd naar Australie, maar zijn nu ook hier! Dit is natuurlijk niet toevallig. Verder zijn er natuurlijk weer genoeg andere bekenden.

Een zeer trieste gebeurtenis was toen de oma van een kleintje van 11 dagen langs kwam. Ze wist niet waar ze anders heen moest. De moeder van het kleintje was zojuist gestorven. Soms heb je het gevoel dat het hier wel vooruitgaat, maar zulke gebeurtenissen geven aan dat er nog genoeg te doen is.

In het hotelletje waar ik verblijf zaten ze wat te prutsen met hun administratie. Een rekenmachientje naast excel bijvoorbeeld... Voor hen heb ik nog even snel een simpel systeempje opgezet en ook een echte "automatiche" factuur.

Via deze weg wil ik ook Kristel Zijlstra-Jansen feliciteren met de geboorte van haar kleintje.
Vanwege de geboorte hebben meerdere mensen een donatie aan Stepping Stones gedaan. We proberen haar via facebook te vinden, maar dit lukt niet. Misschien leest ze dit?!?!?

Vandaag vertrek ik alweer naar Phnom Penh om vanuit daar naar Beiijing te vliegen. Hier heb ik weer een lange overstap en zal dan het Plein van de Hemelse vrede en een traditionele wijk bezoeken.

En nu een gecopieerd stukje van vorig jaar:

Natuurlijk ben ik weer dingen vergeten, maar hopelijk heb ik toch een redelijk beeld geschetst van wat ik hier zoal doe. Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag! Enne stel dat iemand spontaan wat zou willen doneren.....
NL38RABO 0376518936 tnv Homico inzake Stepping Stones.
Mensen we hebben het geld echt nodig!! 50.000usd vaste kosten en vooralsnog geen eigen inkomstenbronnen.
Mocht er iemand of een instantie of vereniging belangstelling hebben om een bepaald onderdeel van de school te sponsoren (bv bibliotheek, sportklas, computerklas, medische post etc) dan kan daar natuurlijk altijd over worden gepraat

Akon Cheran! / Bedankt!

Voor mij is het natuurlijk redelijk normaal wat ik hier zie en doe. Daarom maak ik lang niet van alles foto's, video's en verslagen. Als je links op foto's, video's of reisverslagen drukt (net boven mijn profiel foto), dan kun je ook nog dingen van voorgaande jaren zien. Als je nog verder terug wilt kijken kun je links bovenaan in de rode balk zelfs nog een andere "reis" kiezen door rechts naast het peiltje achter "meervanmarco" te klikken.

groet Ko

• 30 November 2017 - 10:49

Henk Nuijten:

Beste Marco.
    Allereerst proficiat met het mooie resultaat, een positieve ontwikkeling. Fijn dat dat je langs deze weg je medemens kunt helpen.Bij een eventuele keuze van een geschikt huisfilter wil ik je graag helpen.
    Geniet van je terugreis en groetjes aan onze vrienden van Stepping Stones.
    Groetjes van je vrienden uit Dord.

" Wees niet bang voor langzame vooruitgang; wees alleen bang voor stilstand"
    " De wijze houdt zichzelf op de achtergrond, maar in werkelijkheid staat hij vooraan"

Chinese wijsheid

• 30 November 2017 - 14:19

Wjm De Rijck:

Bedankt weer voor de update, we zijn (er) weer helemaal bij!
    Geniet nog even daar en tot over enkele weken!

• 03 December 2017 - 13:04

Paula Van Caam:

Heey Marco! Dacht even een reactie van mijn kant.... wat ben je toch weer goed bezig man .... en dan ook al zo'n lange tijd. Dat je nog steeds zo gedreven bent om voor de kindertjes daar een betere toekomst te ontwikkelen .... super! Deze keer niet zo lang on tour? Ik zie je vast nog wel een keer. Voor nu vooral veel succes en geniet ervan. Lieve groetjes Paula

• 04 December 2017 - 16:09

Toos En Toon Nuijten:

Hallo Co,

Het ziet er weer indrukwekkend uit en ga zo door.
    Ook mooi als je die lachende kinderen ziet.

• 05 December 2017 - 15:26

Hanneke:

Hee Marco, super wat je daar allemaal doet. Diep respect! Hopelijk heb je ook nog een mooie tijd in China gehad.
    Wie weet zien we elkaar weer eens in Amsterdam volgend jaar..
    Groetjes

• 30 December 2017 - 13:59

Jeanny Savelsberg.:

Hoi Marco

Weer mooi verslag om te lezen. Je bent nog heel goed bezig. Vooral de bevolking op hun verantwoording
    te wijze en messchien ook bij te sturen. Een belangrijk punt vd toekomst, vooral vd kinderen.

Heb je nog gesproken, maar verslag( door drukte) me ontgaan.

Succes, en groet Jeanny