Vrijwilligerswerk voor en DOOR Cambodjanen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk voor en DOOR Cambodjanen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk voor en DOOR Cambodjanen

Door: Ko

Blijf op de hoogte en volg marco

02 Februari 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Verder naar beneden zie je mijn laatste reisverslag, maar allereerst wil ik hier de acties van het OLV-lyceum Breda en de Omloop Liesbos vernoemen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Actie OLV Lyceum: De actie door het OLV-lyceum heeft meer dan 6100 euro opgebracht!
Op maandag kregen de brugklasleerlingen een presentatie van dhr Voncken en daarna konden ze mij interviewen over Stepping Stones. Vervolgens maakten ze per klas een klein Cambodja/Stepping Stones museum.
Op dinsdag probeerden de 270 brugklassers in een uur tijd zoveel mogelijk water om de vijver te dragen. Dit om het gevoel te ervaren dat ook de de kinderen van Stepping Stones hebben als zij water vanuit school mee naar huis nemen. Voor deze prestatie hadden de kinderen sponsoren gezocht en hiermee dus meer dan 6100 euro opgehaald. Dit bedrag werd symbolisch op donderdagavond overhandigd aan Stepping Stones.
Tijdens de sponsortocht werden we ook geholpen door vier collega's van Homico bij het posten.
Zowel Homico als OLV-lyceum zijn al lange tijd sponsor van Stepping Stones!!
De brugklassers hebben ook weer brieven geschreven naar de kinderen van Stepping Stones. Deze brieven zullen natuurlijk ook weer worden beantwoord.
Brugklasleerlingen & personeel van het OLV, sponsoren en Homico allen ontzettend bedankt namens de leraren, kinderen en vrijwilligers van Stepping Stones Cambodia!!

zie ook:
https://www.facebook.com/Stepping-Stones-Cambodia-159404397455569/?hc_ref=ARSpyXCIL7g99DJqXINpH6CY4LDTAAegtajZfoxXfuFK-ekZO6I87jW2nUrseGapx_M

Het OLV-lyceum in Breda houdt dit jaar weer een sponsoractie voor Stepping Stones Cambodia. Heel veel dank hiervoor.
Hieronder zie je een link naar het bedankfilmpje van Stepping Stones (Als je nog verder naar beneden gaat, dan zie je mijn laatste reisverslag)

Filmpje bedankt OLV-lyceum:


https://drive.google.com/file/d/0B5kkRLUb0SECQnIwVEt1eFVPQ1E/view

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Omloop Liesbos heeft 965 euro opgehaald voor Stepping Stones. Bedankt!

Zondag 11 juni 2017 wordt de 8e Omloop Liesbos gereden. Een gedeelte van de opbrengst komt ten goede aan Stepping Stones!
Voor meer informatie over de Omloop zie:
http://www.liesbos.nl/nieuws/omloop17/folder17.jpg
Bedankt organisatie, sponsoren, deelnemers en toeschouwers van Omloop Liesbos!!!
zie filmpje hieronder waar Omloop Liesbos wordt bedankt (en daaronder staat mijn laatste reisverslag)


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Siem Reap 2-2-2017,
Goeiedag, bij deze weer eens een verslagje van mijn tijd in Zuid-Oost Azie. Dit is voornamelijk in Cambodja. Hier doe ik werkzaamheden voor Stepping Stones (www.steppingstonescambodia.org ,zie op die website link naar facebook voor recente berichten https://www.facebook.com/Stepping-Stones-Cambodia-159404397455569 ).
Op het einde van deze week ga ik naar Vietnam om bekenden van mijn eerste vrijwilligerswerk daar op te zoeken. Daarna heb ik nog een klein weekje VAKANTIE.

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de belangstelling, ondersteuning en donaties. Vooral wil ik hier noemen:

* Homico voor de administratieve, algemene en financiële ondersteuning sinds de start van Stepping Stones. Dit jaar heeft Homico toegezegd het hekwerk om de school te sponsoren!

* Oasen. Namens Oasen zijn Aart en Arjen twee weken in Cambodja geweest om te boren naar een nieuwe waterbron met een plaatselijk boorbedrijf. Hierna hebben ze nog het filtersysteem aangelegd. Dit alles was een heel uitdagend karwei. We hebben nu goed water van 60 meter diepte. Niet alleen de kennis en harde arbeid zijn gedoneerd door Oasen, maar ook financieel hebben zij voor de nieuwe bron gezorgd! Verder wil ik hier ook Rob van Oasen en mijn ome Henk Nuijten noemen. Ook zij zijn zeer bij dit project betrokken.
Allemaal blijven ze helpen met het checken van de kwaliteit van het water en het zo nodig bijsturen van het behandelen van het water.

* Olv-lyceum Breda. In 2014, 2015 en 2016 heeft het OLV sponsoracties gehouden tbv Stepping Stones.
Ook dit jaar zijn er weer brieven naar de leerlingen van Stepping Stones geschreven. De afgelopen weken hebben we de brieven teruggeschreven. Aan mij dus de eer om deze mee te mogen nemen.
Heel mooi is dat een paar weken geleden de brieven zijn afgegeven door een leerlinge van het OLV-lyceum samen met haar ouders! Dichter kunnen de scholen niet bij elkaar komen.
Het OLV-lyceum heeft ermee ingestemd dat we het opgehaalde geld gebruiken voor de algemene kosten. Hier zijn we zeer blij mee, want deze worden een steeds groter probleem. Vorig jaar hadden we 50.000usd aan kosten!! Denk hierbij aan salariskosten, diesel voor de generator, studie van de (student)leraren, benodigdheden voor de hygiëneklas, spullen voor in de Engelse en computer klas, EHBO-spullen, testen van het water etc…).

* Stichting Diakam. Zij hebben de bibliotheek voorzien van materialen en een goed administratief systeem. Ook hebben zij het nieuwe rieten dak gesponsord. We hebben plannen om meer samen te gaan werken. Hier ben ik erg blij mee!

* Persoonlijke ondersteuningen en donaties. Nogmaals iedereen bedankt die op wat voor manier ook de laatste jaren heeft geholpen met de werkzaamheden voor Stepping Stones.

* Gijs. Hij is de komende 5 maanden nog in Cambodja. Hij heeft toegezegd als er problemen met de administratie zijn hij onze administratieve medewerkster zal helpen. Ook zal hij meekijken bij het waterproject. Het is vaak onmogelijk om vanuit Nederland duidelijk te communiceren hierover. Dat hij dit wilt doen, geeft mij een zeer goed en veilig gevoel.

Max heeft me deze keer naar Schiphol gebracht. Bedankt Max! Vlucht naar Hong Kong was goed. De overstap was echter weer krap. Ze stonden me weer op te wachten bij de gate… Hierna meteen doorgevlogen naar Siem Reap. Vliegveld ziet er mooi uit zeg. Ze hebben weer niet stil gezeten. Met de tuc-tuc naar de stad voelde als zeer vertrouwd…. net als de aankomst bij mijn vast hotelleke.
De stad is wel heel erg veranderd. Gigantisch druk in het centrum, vele (straat) barretjes met veel te harde muziek, vele dronken toeristen en vieze mannetjes. Het onschuldige is er nu echt wel af. De straat waarin mijn hotel is, doet gelukkig nog wel denken aan het oude gezellige Siem Reap. De eerste avond ben ik gaan eten met de onderdirecteur van de school (Kang). De oprichters (So en Rachel) zijn nu in Australie. Deze weken zal ik wel regelmatig contact met hen hebben om dingen af te stemmen.
Kang komt me netjes iedere dag ophalen en tijdens het ontbijtje kunnen we dan mooi de planning van de dag doornemen. Ik ga een dag of vier a vijf per week naar Stepping Stones. Ik durf te zeggen dat het er nog steeds zeer verzorgd uitziet en dat alles zeer gestructureerd verloopt.

Nu zal ik even puntsgewijs dingen noemen waar ik zoal mee bezig ben geweest en dingen die me zijn opgevallen:
- Administratie school. Het meisje dat dit eerst deed, is administratief werk gaan doen op het vliegveld. Ik sprak haar laatst en ze werkt nu zelfs bij een luchtvaartmaatschappij. Heel knap, maar hierdoor hadden wij weer wel een probleem. Het meisje dat het nu doet, heeft het heel goed opgepakt. Samen met haar alles doorgenomen en nog wat dingen uitgelegd. (hoe ze bijvoorbeeld met een handig excel programma het kasgeld wat gemakkelijker kan tellen en hoe er geboekt dient te worden tussen eigen bankrekeningen en de kas).
Het jaarverslag van 2016 is nu klaar. Ook is 2017 helemaal up to date en ze weet welke boekingen ze allemaal moet doen. Dit geeft een hoop rust (voor mij), mare is ook zeer belangrijk om inzichtelijk te houden waar al het geld heen gaat. Verder is dit natuurlijk belangrijk in de richting van de sponsoren.

- Waterproject school. De kwaliteit van het drinkwater dient nog zeer goed in de gaten te worden gehouden. Ook dienden we nog hekjes en een kraantje te plaatsen. Regelmatig hebben we overleg gehad (met Oasen en ome Henk) over het item drinkwater. Ook heb ik het bedrijf dat het water onderzoekt, nog bezocht en met hen gepraat over de kwaliteit van het water.
Ik wilde duidelijke gelamineerde platen laten maken om aan te geven welk water het drinkwater was en welk het water om de handen te wassen (als ze hun handen wassen met schoon drinkwater, is dit zonde van de bron). Ze hadden mooie voorbeelden gevonden met drinkende
kinderen en kinderen die hun handen wasten. Het was de bedoeling dat door 1 van beide een groot kruis stond. Hiervoor hadden ze een bijna onzichtbaar kruis genomen…. Toen ik zei dat dit te onduidelijk was, werd heel nonchalant aan de buitenkant even met stift gekleurd. Toen ik er nonchalant/geirriteerd met mijn vinger overheen ging om te laten zien, dat dit niet blijft zitten, viel het kwartje. Nu hangen er duidelijke platen waar wel/niet handen te wassen of te drinken. (op zulke momenten besef je echt waarom je hier met je boerenverstand rond loopt).
Ook heb ik kritisch gekeken hoe het water wordt getest. Dit gebeurt zeer zorgvuldig.
Aan de staatsschool hebben we nog 2 zandfilters gedoneerd.

- Op mijn eerste “ vrije zaterdag” (niet dus) was er een grote bijeenkomst met de mensen uit het dorp. Hierin werd verteld wat de plannen van Stepping Stones zijn en waarom onderwijs zo belangrijk is. Seav (nu grondstewardess bij luchtvaartmaatschappij) en Meng (nu manager bij een hotel) werden hierbij genoemd als voorbeelden wat je kunt bereiken.
De sprekers waren de dorpsleider, hoofd van de staatsschool, onderdirecteur Stepping Stones, hoofd onderwijs Stepping Stones en ikke. Praten voor een groep (+/- 150 man) vindt ome Ko niet zo leuk (tenminste bij minder als 10 pilskes). Ik heb de mensen begroet in het Khmer (Cambodjaans) en vervolgens verder gepraat in het Engels dat weer werd vertaald (het is natuurlijk altijd maar afwachten hoe wordt vertaald….)
Ik heb verteld dat de kinderen een unieke kans hebben bij Stepping Stones en de mensen zowat gesmeekt hun kinderen naar school te laten gaan (ipv bv rijst te laten planten). Verder heb ik aangegeven dat we in Nederland, Australie en Oostenrijk helaas nog geen geldboom hebben uitgevonden. Ook wij moeten zeer hard werken om rond te komen, laat staan mensen in een ver land te helpen. Ook heb ik uitvoerig aangegeven hoe hard we bij Homico werken voor iedere euro.
De mensen van Kok Thnot Village moeten zelf OOK meehelpen aan de school. Hierna kreeg ik een applaus en dat deed me nogal wat.

- We hebben meerdere winkels bezocht om de prijzen voor de materialen voor een nieuw rieten dak (nodig vanwege warmte en geluid bij regen) en een hekwerk (mensen lopen te gemakkelijk het schoolterrein op, zowel voor als na sluitingstijd) te vergelijken Voor het hekwerk hebben we een alternatief gevonden. Dit wordt nu meer een omheining. Voor beide projecten heb ik de begrotingen gemaakt en zoals eerder vermeld zijn nu voor beide projecten sponsors gevonden. Rieten dak wordt gesponsord door DIAKAM en de omheining (met een poort) door HOMICO. BEDANKT!!! Het project rieten dak is al uitgevoerd, de omheining helaas nog niet. Voor de belangrijkste materialen zijn echter al wel de leveranciers uitgezocht.

- Met al het personeel hebben Kang en ik eens een goede vergadering gehad. Het loopt echt heel goed allemaal (en hiervoor heb ik ze ook een compliment gegeven), maar we hebben het gevoel dat net een stapje extra echt weleens kan. Als er bv eens iets kapot is, dan mogen ze dit zelf ook proberen te maken. Ook aangegeven dat het project rieten dak en (voor zover mogelijk, het moet wel goed gebeuren) hekwerk NIET zal gebeuren met betaalde arbeid. Hierbij ook weer aangegeven hoe hard de sponsors werken om Stepping Stones te ondersteunen. We willen dat de mensen uit het dorp komen helpen, maar dit werkt alleen als de leraren laten zien dat ze ook betrokken zijn. Verder een dodelijk ongeval besproken (op zondagavond stonden er in het dorp heel veel mensen bij een huis waar we langs kwamen. Hier woonde een oud leerling van Stepping Stones die zich net had doodgereden). Men rijdt hier op van die brommertjes en vinden het stoer om na een feestje lekker dronken te zijn, geen helm te dragen en zo hard mogelijk te rijden. Dit gedrag moeten de leraren van elkaar afkeuren. Je hebt een voorbeeldfunctie! Ik ga niet als politie rondlopen, maar ze moeten elkaar hierin corrigeren. De enige redden dat men nu een helm draagt, is niet omdat het veiliger is, nee omdat ze anders een bon krijgen (van een politie-agent die er waarschijnlijk zelf geen op heeft). Een van de leraren gaf aan “dat een helm niet comfortabel is” , maar een deuk in je hoofd is dat ZEKER niet!
Na de vergadering springen meteen een paar gasten het dak op om het oude dak eraf te halen, mooi! Dit werd vervolgens opgeruimd door de kinderen, mooi! Hierna zie ik er weer eentje wegrijden zonder helm, niet mooi!

- De zaterdag hierop met mensen uit het dorp en vele van onze leraren het nieuwe rieten dak op de school gelegd!!! Gedurende de voorafgaande week waren de bamboe frames al gemaakt door de oudere kinderen en sommige leraren. In het begin was mijn werk best spannend, moet ik zeggen. MIjn taak was weer het aandragen van de grasbundels. Vorige keer kwam er toen een slang tussenuit. De eerste grasbundels pakte ik best huiverig op, maar later dacht ik er niet meer aan. Tussen de middag kregen we allemaal een goeie kop soep met rijst gesponsord door ons ma. Normaal smaakt het eten van ons ma mij altijd heel goed, maar deze keer moest ik me met spoed even excuseren…. Ome Ko moest ff overgeven. Even een half uurtje gelegen en het ging weer goed. Sfeertje was goed. Ze draaiden allemaal van die Cambodjaanse muziek en toen vond ik dat Snollebollekes ook wel ff kon. Rond drie uur waren we klaar en hebben toen met zijn allen een pilske gedaan. Dat voelde echt goed. Nogmaals besproken dat we het met zijn allen moeten doen en de mannen begrepen het echt! Het voelde voor mij alsof we in Nederland iets hadden georganiseerd en dan na afloop ook een bierke met zijn allen doen. Dit vonden ze prachtig en er werd meerdere malen geproost. We hadden 2 blikjes per persoon (niet meer want ze moeten nog rijden). Hoe arm ze zijn, zie je als mensen die geen tijd hebben om te blijven hangen toch twee blikjes mee naar huis nemen.
In het hotelletje ben ik nog een uurtje met een naald, pincet en sterilon bezig geweest. Was best stug gras…..

- Mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking hebben ook een plaats gekregen bij Stepping Stones en zijn hier bijzonder gelukkig door geworden (normaal worden gehandicapten in Cambodja genegeerd, de families schamen zich voor hun gehandicapte kinderen). Zij krijgen een salarisje en hiervoor dienen ze het terrein bij te houden. Je moet ze zien lachen als ze op school aankomen en helemaal als ze computerles krijgen! (zie foto)

- Collega’s uit Nederland die hier allemaal hun eigen project hebben, hebben de school bezocht. Het is en blijft mooi om dit dan te delen met je collega’s. Ineke kwam met een plan voor zelfstudie. In dit project zal Stepping Stones zeer zeker mee gaan werken.


- Ik ben voor diverse feesten uitgenodigd. Weer echt op zijn typisch Cambodjaans. In het begin zit iedereen maar wat, maar dan gaan ze eten en DRINKEN en dansen (ja ik ook!). Binnen de kortste keren zijn ze allemaal als een toeter (incl sommige vrouwen). Ze weten trouwens precies hoeveel je hebt gedronken.
De bruiloft van Meng (voormalige leraar) was heel mooi om bijte zijn. Ik voelde me heel erg bezwaard, maar moest meteen even bij de officiele plechtigheid zijn. Hij is echt een voorbeeld voor allemaal. We hadden een sponsor voor zijn studie, maar vorig jaar gaf hij zelf aan dat hij dit niet meer nodig had, want hij had een goede baan gevonden. Zo kan het dus ook..
De verjaardag van de zoon van Kang (onderdirecteur) is een jaarlijks terugkomend iets voor mij. Kang was zo blij met en trots op de taart die we hadden gekocht. Iedereen uit de buurt mocht komen. Ook goed om te zien was dat zowat het gehele personeel van Stepping Stones er ook bij was.

- Mijn grote vrienden/neven Thijs en Bart hebben allebei 5 euro spaargeld gesponsord. Samen dus 10 euro. Hiervan hebben we schriftjes en krijt gekocht . Al onze kosten bekijken we kritisch. De whiteboards moesten 1 a 2 keer per jaar worden vervangen en de inkt hiervoor is ook duur. Bij meerdere scholen zijn we gaan kijken en bij sommige gebruikten ze een ouderwets schoolbord. Bij eentje schreven ze zelfs op de muur. Dit gaan wij nu ook proberen. De muren glad zetten en dan special verf erop. Een praktsich gratis schoolbord met krijt van Thijs en Bart!
Ook heb ik nog wat oude kleding aan arme mensen gegeven. Had meteen spijt dat ik niet heel mijn tas heb leeggemaakt.

- Ontpanning. Zeker wel!! Afgelopen maand zijn er nogal wat Nederlandse (oude)collega’s (geweest). Regelmatig wordt hiermee wat gegeten en eten dien je weer wat weg te spoelen. Ook wordt mijn Cambodjaanse kennissenkring natuurlijk steeds groter, dus hiermee wordt ook weleens wat gedronken. Met een groepje Nederlanders hebben we het circus bezocht (http://pharecircus.org/). Dit was fantastisch. Een mooi verhaal over “ de slechte tijd in Cambodja” met fantastische muziek, acrobaten/acteurs en snel schilderwerk. Bij dit circus krijgen de allerarmsten een kans. Ook maakt dit circus door op te treden het mogelijk dat 1200 kinderen naar school kunnen. Het niveau is zo hoog dat men ook al in bv Europa optreedt en sommigen werken nu zelfs bij cirque du soleil!!!
Siem Reap staat bekend om zijn Angkor tempels, deze heb ik nu ook weer eens bezocht. Was toch leuk (niet hysterisch als een Koreaan of Chinees rondgelopen, maar gewoon lekker wat gefietst en gelopen daar en wat op het gemakkie gelezen).
Uiteraard wordt er ook weleens een fietsje gehuurd om naar de rijstveldjes te fietsen en daar in een hangmatje neer te ploffen. Enne het zwembadje van het hotel aan de overkant is ook niet verkeerd. ….

Donderdag was mijn laatste dag bij Stepping Stones. Zaterdag vertrek ik naar Can Tho Vietnam. Maandag zal ik daar mijn oude kennissen weer zien (die ik nog ken van mijn vrijwilligerswerk daar). Het betreft een minder valide stelletje dat ik ken van de gehandicapten fabriek daar. Zij zijn inmiddels getrouwd en hebben nu een kind. Ook heb ik afgesproken met de directrice van deze fabriek. Hier kijk ik erg naar uit. Ik heb met deze mensen nog regelmatig contact via email, maar elkaar echt zien, is toch heel anders natuurlijk. In Can Tho zal ik een of twee dagen blijven en dan zal het wel een hotelletje aan de kust of een eilandje of zo worden. Kijk nog wel waar Cambodja of Vietnam…..

Natuurlijk ben ik weer dingen vergeten, maar hopelijk heb ik toch een redelijk beeld geschetst van wat ik hier zoal doe. Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag! Enne stel dat iemand spontaan wat zou willen doneren.....
NL38RABO 0376518936 tnv Homico inzake Stepping Stones.
Mensen we hebben het geld echt nodig!! 50.000usd vaste kosten en vooralsnog geen eigen inkomstenbronnen. Wellicht gaan we in de toekomst met home-stays (toeristen die bij de mensen thuis blijven slapen) gecombineerd met een toer over het platteland werken.
Mocht er iemand of een instantie of vereniging belangstelling hebben om een bepaald onderdeel van de school te sponsoren (bv bibliotheek, sportklas, computerklas, medische post etc) dan kan daar natuurlijk altijd over worden gepraat.

Akon Cheran! / Bedankt!

Voor mij is het natuurlijk redelijk normaal wat ik hier zie en doe. Daarom maak ik lang niet van alles foto's, video's en verslagen. Als je links op foto's, video's of reisverslagen drukt (net boven mijn profiel foto), dan kun je ook nog dingen van voorgaande jaren zien. Als je nog verder terug wilt kijken kun je links bovenaan in de rode balk zelfs nog een andere "reis" kiezen door rechts naast het peiltje achter "meervanmarco" te klikken.

Groet Ko

  • 02 Februari 2017 - 15:54

    Freek Verhulst:

    Marco,
    Leuk om te lezen dat je je nogsteeds inzet voor stepping stones. Ook leuk om te zien dat je wat ouder bent geworden, maar nog steeds niet vies bent van een biertje en je je humor in ieder geval nog bezit! Geniet nog van je vakantie, tot spreeks!

    Groeten Freek

  • 02 Februari 2017 - 20:01

    Mark :

    goed bezig co

  • 02 Februari 2017 - 21:36

    Pien:

    Leuk Marco, dat ik nog elke keer deze berichten krijg. Binnenkort maar weer eens bijpraten.
    Deze zomer ga ik ook weer die kant op.
    Groetjes Pien

  • 02 Februari 2017 - 22:20

    Toon En Toos Nuijten:

    Hallo Co,

    Dat ziet er weer goed uit wat je aan het doen bent.
    Ook leuk van je neefjes en de reacties daar.
    Maak er nog een fijne tijd van man en nog een fijne vakantie.

    Groeten van Toos en mij.

  • 03 Februari 2017 - 11:12

    Paula Van Caam:

    Geweldig Marco, jou hart zit op de goede plaats! Fijne tijd nog daar...Groetjes van de van Caamkes!

  • 03 Februari 2017 - 16:59

    Henk:

    Hoi Marco.
    Goed verslag, prettig en aanstekelijk, je hebt een voorbeeld functie voor velen.Jij komt in actie!!
    Kinderen m.n. op het gebied van onderwijs en mensen met fysieke en/of verstandelijk gehandicapt in hun eigen dorp ondersteunen.Je toont de mogelijkheden voor kinderen/volwassenen met een handicap.
    Samen met de dorpsgenoten van Stepping Stones komen tot ondernemende initiatieven vanuit hun eigen dorpsondernemening. Het zijn prachtige initiatieven om mensen een kans te bieden op een gezonder leven ( betrouwbaar drinkwater etc.), een opleiding en werk.Ik noem het maar : "De cirkel doorbreken", armoede en beperking hangen samen.
    Erg leuk de schenking van Thijs en Bart.
    Marco succes in Vietnam en we spreken elkaar later.
    Hoi doei,
    je vriend.

  • 03 Februari 2017 - 18:47

    Daniela:

    Hi Ko, berichtje gevonden! Zat in de gezamenlijke mailbox. Hopelijk kunnen we met DiaKam de broodnodige ondersteuning voor Stepping Stones bieden, daar gaan we ons in ieder geval voor inzetten. Gezellig dat je er weer was en tot ziens in ons mooi Breda!!

  • 03 Februari 2017 - 21:04

    Pee:

    Mooi om weer te lezen over je inspanningen, leuk om lezen dat er op z'n tijd ook ontspanning is ;) Goed bezig maat, geniet nog van wat vakantie. Grtz Pee, Marion, B&T

  • 04 Februari 2017 - 19:49

    Fam.kleemans Kees En Jolanda:

    he ko

    goed bezig gast trots op jouw .
    ga zo door met dit fantastiesche vrijwillegers werk
    enne meej carnaval buurten we weer lekker bij houdoe en allaaaaaaaaaaaaaaaff

  • 05 Februari 2017 - 17:24

    Jos Dilven:

    Mooi werk Ko!
    Als jullie iets met fruitbomen/struiken willen doen in de schooltuin
    helpen we graag

  • 05 Februari 2017 - 17:57

    Hanneke:

    Hoi Marco,
    Wat een bijzonder mooi verslag weer. Zo af en toe heb ik bijgehouden wat jij allemaal in Cambodja deed en doet dus! Ruim 9 jaar geleden hebben wij elkaar ontmoet tijdens vrijwilligerswerk in Vietnam en wat vind ik het geweldig om te lezen dat jij nog contact met mensen hebt daar. Ik denk met heel veel plezier terug aan de tijd..
    NAC-Ajax oa toen wij daar zaten. Hopelijk kan dat volgend seizoen weer :)
    Prachtig om te zien wat je allemaal bereikt hebt met de school daar, heel veel respect!
    In Can Tho zullen ze mij wel niet meer herkennen van de fabriek; anders mag je ze heel veel groetjes doen. En spreek je de coördinator daar ook nog?
    Ik hoop dat ik ooit een keer nog terug kan naar Vietnam, maar de wereld heeft zo veel moois te bieden wat we nog willen zien.
    Wellicht spreken we elkaar nog eens. Heel veel groetjes, Hanneke

  • 07 Februari 2017 - 10:17

    Ronald:

    Hey Ko,

    goed om te lezen, prachtig resultaat waar je erg trots op mag zijn!

    Keep UP the good Work!

    Xieje binnenkort weer!

    Groet

    Ronald

  • 08 Februari 2017 - 10:07

    Corry Roovers:

    Wat ben je toch goed bezig, en wat zullen ze daar blij met je zijn. Wij zijn trots op je.

  • 12 Februari 2017 - 15:57

    Gerardschets:

    he Ko,
    mooi man !!!
    gr Gerard

  • 14 Februari 2017 - 11:04

    Jan En Tineke Maassen, Groningen.:

    Wij hebben jouw verslag met belangstelling gelezen. Interessant. Jij bent goed bezig met je team en ook erg veelzijdig. Compliment. Als alle projecten zo goed werden voorbereid en de gelden voor ontwikkelingshulp en goede doelen zo goed werden besteed als door jou / jullie, dan werd er meer voor de lokale mensen gedaan dan nu vaak het geval is. Ga zo door!

  • 21 Februari 2017 - 23:17

    Jeanny Savelsberg Nuijten.:

    Hoi Marco.

    Je verslag gelezen. COMPLIMENT, hoe goed je daar bezig bent, en ook hoe goed de samenwerking is!
    Donaties worden goed besteed.

    Stijn,(kleinz 1ste jaar OLV-Lyceum) heeft ook flinke inzet getoond v geld in te zamelen , en de sponcerloop op school.
    IK BEN TROTS OP HEM!

    Groet Jeanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1730
Totaal aantal bezoekers 148033

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: