Stepping Stones en Ratanakari - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu Stepping Stones en Ratanakari - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marco meer - WaarBenJij.nu

Stepping Stones en Ratanakari

Door: Ko

Blijf op de hoogte en volg marco

14 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Sua S'dei!

Hier weer een klein berichtje vanuit Phnom Penh in Cambodja. Na mijn vorige bericht ben ik nog een tijdje in Siem Reap gebleven. Hier heb ik nog wat dingen voor Stepping Stones gedaan (www.steppingstonescambodia.org; zie facebook link).
Hierbij zat ook wat minder leuks. Het was me al opgevallen dat de computerleraar geen les kreeg van de Australische leraren en dat zijn Engels niet erg goed was. Toen ik vroeg om zijn lesplan, kwam hij met de eerste drie maanden doen we dit, dan dat en op het einde alles herhalen. Echt meer had hij niet. Dit was wel heel erg globaal. Het leek mij dat hij op een beetje aan zijn lot werd overgelaten. Dit bleek dus niet zo te zijn.... De Australische leraren hadden speciaal iemand voor hem meegenomen, maar hier had hij geen belangstelling voor/had hij niet nodig. Verder was zijn opkomst bij de universiteit ook erg slecht. Hierover nog met So (directeur) vanuit Australie gebeld en hij zegt dat hij echt zijn allerlaatste waarschuwing gaat krijgen, want een tijdje terug ging hij ook al niet naar de universiteit en heeft toen zijn eerste waarschuwing gekregen. Die laatste waarschuwing gebeurt de andere dag. So wilde dat ik daar bij was, maar ik vind het nogal arrogant dat als ik een maandje op de school ben, dan iemand de wacht aan ga zeggen. Kang (plaatsvervangend) directeur en Doug (permanente vrijwilliger vanuit Australie) gaan het gesprek met hem aan en via Skype geeft So hem de laatste waarschuwing. Twee dagen later dient hij zijn ontslag in en de andere dag komt hij niet meer opdagen..... Hier gaan we dus iemand anders voor zoeken, die wel gemotiveerd is.

Op een avond ben ik met Kang naar de Build Bright University geweest om tien nieuwe studentleraren in te schrijven. Mooi om te zien hoe dit ging en hoe blij ze waren. Kang zei dat hij hoopte ook ooit aan deze universiteit te gaan studeren, mare dan moet hij eerst zijn huidge studie afmaken. Vond dit wel sneu, hij moet dus nieuwe studenten in gaan schrijven en zelf mag hij daar nog niet beginnen vanwege te lage vooropleiding.
Ik heb deze weken veel met de leraren kunnen praten en ze zijn blij met hun baan en voelen echt betrokkenheid met de school.
Met sommige studentleraren heb ik kunnen praten tijdens het aanleggen van een hekje om de speeltuin. Onbewust zeggen ze dan toch veel meer dan tijdens "officiele" gesprekken. Gewoon lekker wat dollen en hun Engels is echt goed dan. Iets minder dollen was het toen er ik wat platen van elkaar aan het halen was en er in een keer eentje SLANG riep! Later heb ik mijn verloren slipper weer terug gekregen.......

Thijs en Bart hadden ome Ko geld meegegeven om iets te kopen voor de school. Van dit geld heb ik stickertjes voor in de schriftjes van de kinderen gekocht en boeken voor in de bibiotheek, zodat alle kinderen er iets aan hebben. Bedankt mannen!

Dankzij ome Henk zijn we de waterfilters nog eens aan het bekijken. Via deze weg wil ik ome Henk nogmaals heel erg hartelijk bedanken voor al zijn adviezen en kritische kijk.

Na Siem Reap ben ik na twee dagen reizen in Ratanakari (Ban Lung) aangekomen (noord-oosten Cambodja). Mooi was het op het einde van deze reis. De buschauffeur kwam bij de laatste stop met nogal wat bier de bus binnen en liet zijn assistent rijden (rijbewijs?). Ik kijk hem aan steek mijn duim op. Na 1 pilske naast zijn assistent te hebben gezeten, komt hij naast mij zitten en we kantelen er samen een paar naar binnen... Wie kan nou zeggen dat hij in een rijdende bus met de buschauffeur zit te drinken?!
In Ratanakari was het erg leuk om mijn maat Rak en zijn familie weer te zien. Bij hem thuis heb ik twee keer mee mogen eten.
Onder andere dankzij donaties van familie/vrienden en de hulp van Rak heb ik hier weer voedselpakketten (die ik op de lokale markt koop) naar de arme mensen kunnen brengen (dorp Kaliey II) Je lost er niet echt iets mee op, maar ze zijn dan toch even geholpen en erg blij. Als de dorpsleider me ziet, zegt hij meteen "Macco Ollan". (Marco uit Nederland). Er gebeurt weer een hele administratie en vele toespraken. Uiteindelijk blijkt dat ze toch weer over een waterput beginnen. Ik vraag wie dan verantwoordelijk is voor deze waterput, want ik zie er teveel in Cambodja die niet worden gebruikt, omdat ze het "niet doen". De dorpsleider zegt dat hij dit wil doen en ik laat hem dit nogmaals herhalen voor het hele dorp. Bij een bedrijf in Ratanakari heb ik al navraag gedaan. Het zou +/- 1600 euro kosten. Dit ga ik nog met andere bedrijven vergelijken en omdat de grens hier met Vietnam nu open is, kan een bedrijf uit Vietnam het misschien wel goedkoper doen. Ik heb de mensen gezegd dat ik niets beloof, maar de zaak wel uit ga zoeken en als alles goed geregeld/verantwoord is, ik sponsoring ga zoeken. Weer een uitdaging.....

In Phnom Penh doe ik nu de laaste (administratieve) dingen voor de projecten en werk mijn site even bij. Ik heb besloten niet meer naar Vietnam te gaan. Dan wordt het allemaal wel weer heel erg krap en schiet de vakantie er weer bij in....
Vandaag vertek ik naar het zuiden naar Kampot/Kep/Sihanouk Ville om nog een lange week lekker vakantie te houden.
Bietje natuur, bietje strand, bietje zwembad en veul bietje relaxen. Nog even goed uitruisten voordat ik straks in Nederland aan de Carnaval begin!

Enne ik zal iedereen voor zijn en ik heb geen zin om hele dagen op het strand te gaan bakken: NEE IK BEN NIET BRUIN!

Als je trouwens op deze site nog over oudere reizen wilt lezen en hiervan de foto’s wilt zien, dan kan dat door achter "meervanmarco" bovenaan een andere reis te kiezen (waar nu Stepping Stones staat).

Site van de school: WWW.STEPPINGSTONESCAMBODIA.ORG (zie hier verwijzing naar facebook voor wat recentere berichten).

Groet Ko.

  • 14 Februari 2014 - 09:38

    Henk:

    Dear Marco.

    Je hebt bijna weer een geweldige missie voltooid, je komt steeds beter in je rol.
    Geniet van je welverdiende vakantie en als sluitstuk ( ook dit vraagt voorbereiding) Carnaval, Alaaf!!!

    regards,

    Henk

  • 14 Februari 2014 - 10:49

    Wim De Rijck:

    Hallo Marco,
    Je hebt / en krijgt het goed onder controle! Chapeau!
    Geniet nog even daar zodat je uitgerust aan de volgende uitdaging (carnaval) kunt beginnen.
    Aan de hand van je informatie weet ik het zeker: het wordt tijd dat je terugkomt en de website van Homico onder handen neemt:-)

    Groeten,
    Wim en Homico.

  • 15 Februari 2014 - 19:24

    Nuitjes:

    Hallo Co,

    Je hebt weer geweldig werk verricht en geniet nog maar lekker van je vakantie.

    Groetjes Toon,Toos en Kristel.

  • 16 Februari 2014 - 12:09

    Gjirt:

    eej koow, bedankt voor je bericht he dan kunnen wij het weer goed volgen...
    bender vrijdagavond mee carnaval weer bij bij Roelofs?

    grg

  • 16 Februari 2014 - 13:13

    Jan En Corry Roovers:

    Leuk om je verhaal weer te lezen, geweldig wat je daar allemaal doet.
    Geniet van je vakantie en ook zeker straks van Carnaval met je maten.
    Drink dan vooral met mate.
    Groetjes Jan en Corry

  • 18 Februari 2014 - 07:37

    Marcel, Evelien En Floor:

    Ha Ome Ko,

    Goed bezig kerel!
    Moet je wel eerlijk vertellen dat je een hele fijne NAC-Feijenoord hebt gemist, nog nooit een gelijkspel zo als een overwinning gevierd.
    En wat waren die Rotterdammers er ziek van, mooi man!

    Veel plezier met het luieren en tot binnenkort!!!

    Groeten van Marcel en Evelien en n dikke kroel van Floor (Floor houdt niet meer zo van kusjes...)

  • 16 April 2014 - 10:21

    Kees En Marlies Daamen:

    Hè hè eindelijk terecht gekomen op jouw side. Waarbenjij.nu lag er steeds uit geloof ik. Ik heb alleen je laatste verhaal nog maar gelezen, het zijn heel wat lappen tekst ;-) Als ik meer tijd heb ga ik ook zeer zeker de rest van je verhalen lezen. Ik zie nu al die je verschrikkelijk goed werk hebt gedaan en zeker nog zult gaan doen daar.
    Heel veel succes in de toekomst en wie weet komen we mekaar nog eens ergens tegen daar ;-)
    groetjes van Marlies en Kees Daamen.

  • 06 Oktober 2014 - 10:34

    Luna En Sascha:

    Hallo Marco,

    Wij gaan met onze school geld op halen voor stepping stones.
    Onze school is het OlV Breda.
    Graag zou ik wat informatie willen over het onderwijs in cambodja.
    We gaan voor stepping stones geld ophalen en een sponserloop doen om de vijver voor onze school met flessen water.

    Alvast bedankt voor het lezen van ons mailtje,

    groetjes Luna en Sascha

  • 07 Oktober 2014 - 09:55

    Sascha En Luna:

    hallo marco,

    wij hebben gister een mailtje gestuurd en hoorden dat u gereageerd heet, maar ik weet mijn mail acount niet meer dus zou u het op dit mail account kunnen sturen.

    alvast bedankt luna en sascha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco

Marco van Meer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3274
Totaal aantal bezoekers 148031

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Stepping Stones

19 Januari 2011 - 17 Maart 2011

bouw school te Kok Thnot Village

08 December 2009 - 10 Februari 2010

Asia part II

30 September 2007 - 31 Januari 2008

Vietnam 2007-2008

Landen bezocht: